Hoe kan de medische sector inspelen op de online actieve healthcareprofessional?
De healthcareprofessional wordt steeds actiever online. Hoe kan de farma, zorg en medische sector hiervan profiteren?
Zoals beloofd schrijf ik deze week het vervolg op mijn artikel van vorige week vrijdag. In dat artikel had ik het over de e-patiënt: de patiënt die het internet afstruint op zoek naar informatie over specifieke aandoeningen en de symptomen daarvan. Hoofdpersoon in dit artikel is ook online actief, maar heeft behoefte aan een andere vorm van informatievoorziening. Vandaag bespreek ik de online steeds actiever wordende healthcareprofessional. Het is voor farmaceuten, zorginstellingen en medische producenten namelijk belangrijk om hem te bereiken. De medische professional is altijd op zoek naar extra hulpmiddelen en gebruikt het internet hierbij als bron. Hoe speel je als farmaceut, zorginstelling of medisch producent in op deze trend en waar liggen de kansen?
De healthcare professional zoekt online
Sommige medische professionals hebben moeite met online informatievergaring van farmaceuten, zorginstellingen en medische producenten. Ze zijn sceptisch tegenover de content die ze vinden. De gevonden informatie wordt vaak als commercieel beschouwd en daar zit de healthcareprofessional niet op te wachten. Toch gaat hij uit noodzaak dagelijks online op zoek naar extra achtergrondinformatie, hulpmiddelen in de vorm van apps, foto’s van symptomen en informatie over collega’s.
Het internet is namelijk een snelle en makkelijke informatiebron en staat vol met fora en artikelen over onderwerpen uit de zorg. Zorgorganisaties spelen echter nog te weinig in op de informatiebehoefte van de medische professional. Als farmaceut, zorginstelling of medisch producent laat je kansen liggen als je de healthcare professional niet bereikt en toegevoegde waarde creëert tijdens zijn zoektocht naar informatie.
De kansen van het internet
Het verschil tussen de e-patiënt en de healthcareprofessional is dat de laatstgenoemde al over een sterke medische basiskennis beschikt. Die zou dus makkelijker de betrouwbaarheid en kwaliteit van content in kunnen schatten. Des te belangrijker voor een farmaceut, zorginstelling of medisch producent is het dus om aandacht en tijd te schenken aan het produceren van goede en relevante content. Daarnaast moet er gekeken worden naar wat de professional precies wilt. Is hij op zoek naar content ter inspiratie of een hulpmiddel (bijvoorbeeld een app) bij het beoefenen van zijn vak?
Hoe bereik je de healthcare professional?
Er zijn verschillende manieren om de healthcare professional online te bereiken. Belangrijk is om de juiste kanalen te kiezen, waarbij je rekening moet houden welk doel en welke doelgroep je voor ogen hebt.
Website en blog
Een goede website is onmisbaar in je onlinemarketingstrategie. En zoals in het vorige artikel al genoemd werd, is het belangrijk dat je site SEO-technisch goed in elkaar zit. Een keywordanalyse geeft je inzicht in de zoektermen die de doelgroep gebruikt in haar zoektocht naar informatie. Met deze zoektermen houd je rekening bij het schrijven van je teksten. Op een eigentijdse en SEO-optimale website is ook ruimte voor blogs waarmee je de healthcareprofessional kunt voorzien van goede en bruikbare informatie.
Veel medische websites maken op hun website plaats vrij voor een speciale ‘informatie voor medische professionals’-pagina. De informatie op deze pagina’s is echter vaak wat karig. Farmaceut MSD Nederland daarentegen, maakt slim gebruik van de online actieve healthcareprofessional. Op de MSD Academy website krijgt de medische professional de kans zich in te schrijven voor verschillende nascholingen en is er veel specifieke medische informatie beschikbaar. De content op de website is specifiek gericht op de professionele doelgroep.
Door regelmatig te bloggen, verhoog je de vindbaarheid van je website en kun je de healthcareprofessional voorzien van goede informatie. Informatie waar hij, ondanks zijn medische basiskennis, écht iets aan heeft. Denk dus goed na over het onderwerp van je artikel. Hoeveel is er online al over te vinden? En zijn er wellicht nieuwe trends die interessant zijn om over te schrijven? Met de medische professional als doelgroep kies je er dus voor uitdagende artikelen te schrijven. Bedenk goed wat de toegevoegde waarde van je blog is en gebruik bij het schrijven de juiste keywords zodat je artikel vindbaar is in Google.
Het interessante van informatievoorziening aan de healthcareprofessional, is de exclusiviteit die je aan je content kunt koppelen. Het is namelijk zo dat alle artsen, apothekers, fysiotherapeuten, gezondheidspsychologen, psychotherapeuten, tandartsen, verloskundigen en verpleegkundigen ingeschreven moeten zijn in het BIG-register.
Met hun unieke BIG-nummer zijn ze door de wet bevoegd om hun vak te beoefenen. Het 11-cijferige nummer zou je als toegang kunnen gebruiken voor het lezen van een bepaald medisch artikel dat je liever niet openbaar wilt publiceren. Is een medische professional geïnteresseerd in een blog op jouw website, dan kan hij hier gebruik van maken, mits hij inlogt met zijn unieke BIG-nummer. Zo zorg je ervoor dat alleen een specifieke doelgroep toegang tot je content heeft.
Medische applicaties
Eén van de belangrijkste online ontwikkelingen op medisch gebied, is de komst van medische applicaties. Deze apps zijn handige hulpmiddelen voor healthcare professionals bij het beoefenen van hun vak. Op Artsennet.nl vind je een uitgebreid overzicht van medische apps voor de iPhone, iPad, Android Smartphone en de Windows Phone.
Een leuk en interessant voorbeeld van een online medisch hulpmiddel, is de 3D Brain app. In deze applicatie zijn alle hersengebieden te bekijken in 3D-weergave, inclusief informatie over hersenfuncties, stoornissen en recente onderzoeken. Het handige van deze app is dat de healthcareprofessional eenvoudig aan de patiënten kan laten zien wat er aan de hand is. Dit werkt gemakkelijk door de visualisaties, waarbij er op de hersengebieden ingezoomd en in alle richtingen geroteerd kan worden.
Het is voor de marketeer slim om na te denken over de kansen die de medische applicaties bieden. Het ontwikkelen van zo’n hulpmiddel kost wellicht wat tijd, maar is zeker de moeite waard. Er zijn veel healthcareprofessionals die gebruik maken van medische apps en de vraag is nog lang niet vervuld. Door het creëren van een applicatie bied je als farmaceut, zorginstelling of medisch producent toegevoegde waarde voor de medische professional, waardoor hij datzelfde kan bieden voor zijn patiënt.
Healthcareprofessionals zijn zelf erg actief op social media (voornamelijk op Twitter). Om de professionals daarin te assisteren, is er de richtlijn ‘Artsen en Social Media’ opgericht door de Koninklijke Nederlandsche Maatschappij ter bevordering der Geneeskunst (KNMG) opgesteld. In deze richtlijn staat hoe de professionals de kansen van social media kunnen benutten en hoe onjuist gebruik voorkomen kan worden.
Naast het aanbieden van, gaan medische professionals ook zelf op zoek naar relevante medische informatie op Twitter. Als farmaceut, zorginstelling en medisch producent moet je dus gevonden worden door de healthcareprofessional. Zo doet het VUmc op haar Twitter-account: dagelijks worden er berichten geplaatst over onderwerpen uit de zorg en worden relevante tweets geretweet. Het medisch centrum biedt op deze manier toegevoegde waarde aan de professional en laat zien dat ze autoriteit is op medisch vlak.
YouTube
Video is een handig middel om medische informatie te verspreiden. Daarom is YouTube belangrijk in de socialmediamarketingstrategie van een organisatie. MSD Nederland bijvoorbeeld, plaatst op YouTube video’s met informatie over de organisatie zelf en verschillende ziektebeelden. Dit doen ze in de hoop dat de healthcareprofessionals deze video’s ter illustratie erbij pakken als ze een ziekte met de patiënt bespreken. Het is een vorm van contentmarketing waar de medische professional wat aan zou kunnen hebben en waardoor de reputatie van MSD omhoog kan gaan.
Zoals in het artikel over de e-patiënt al genoemd, is YouTube een onmisbaar middel aangezien het de tweede grootste zoekmachine is. De healthcareprofessional gaat via YouTube op zoek naar medische informatie en moet jou als zorginstelling kunnen vinden. Via jouw kanaal moet je hem van informatie voorzien over bijvoorbeeld ziektebeelden en behandelingen. Door actief gebruik te maken van YouTube en deze video’s te embedden op je website, zal de vindbaarheid van je website omhoog gaan.
LinkedIn Showcase
Het laatste socialmediakanaal dat ik behandel is zeker niet de minste. Het is namelijk zo dat de nieuwe en uitgebreidere productpagina van LinkedIn veel kansen biedt, ook voor farmaceuten, zorginstellingen en medische producenten. De pagina helpt merken om met een specifieke doelgroep in de juiste context te communiceren. Een farmaceut, zorginstelling of medisch producent kan dus een specifiek onderdeel, een ziektebeeld bijvoorbeeld, een plek geven en relevante content voor de healthcareprofessionals plaatsen. De professional voelt zich zo gehoord en zijn behoefte aan hulp en informatie kan zo worden vervuld.
Wil je via je LinkedIn Showcase-pagina je doelgroep bereiken, is het handig om advertising in te zetten. Je kunt namelijk heel gericht targetten op functie via het platform waardoor je effectief je doelgroep bereikt. Dit is handig aangezien iedereen op LinkedIn zijn/haar functie in zijn/haar profiel heeft vermeld. Deze ontwikkeling biedt erg veel kansen en die liggen voor het oprapen. Denk dus goed na hoe je dit kan aanpakken en neem de Showcase-pagina mee in je strategie.
Laat zien dat je autoriteit bent op medisch gebied
Kortom: de healthcareprofessional is online actief en heeft behoefte aan medische content en hulpmiddelen van hoge kwaliteit. Door actief te zijn op social media en regelmatig goede artikelen te delen op de eigen of een externe website, kun je als farmaceut, zorginstelling of medisch producent laten zien dat je autoriteit bent op het gebied van medische informatievoorziening. Daarnaast is het goed om eens na te denken over de kracht van een medische applicatie. Veel healthcareprofessionals maken hier gebruik van en de vraag ernaar is hoog. Het is tijd om online marketing in de zorg serieus te nemen.
“De gevonden informatie wordt vaak als commercieel beschouwd en daar zit de healthcareprofessional niet op te wachten.”
Alle informatie die farmaceuten verschaffen is commercieel.
Farmaceuten verdraaien zelfs onderzoeksresultaten om goed voor de dag te komen. Los van of je dit online vind of niet, de informatie voorziening vanuit farmaceuten is over het algemeen niet als betrouwbaar te kenmerken.