Hoe kun je Instagram het beste gebruiken voor jouw merk?

27 juni 2014, 05:30

Instagram is zeer populair onder jongeren van 16 tot 24 jaar. De groep daarboven tot 35 jaar groeit echter ook enorm. En terecht! Instagram is een gaaf platform voor een persoonlijke fotocollectie. Foto’s krijgen een nieuwe betekenis met stoere filters en mooie bewerkingen. Steeds meer bedrijven zien ook het nut van Instagram in, waarvan sommige heel succesvol. Eigenlijk zijn er weinig bedrijven die niet in aanmerking zouden komen om actief te zijn op Instagram. Het ontbreken van kennis over de platformmogelijkheden is vaak de boosdoener. Hieronder staan de belangrijkste punten om succesvol te zijn met Instagram.

Zorg voor herkenning

Als lokaal bedrijf kun je makkelijk inspelen op actuele thema’s in de buurt. Ben je een lokale winkel? Dan is je aanwezigheid op het jaarlijkse stadsfeest een goede manier om jezelf van de andere kant te laten zien. Maak foto’s die consumenten verbinden met hun eigen dagelijkse leven. Een versierde etalage van je winkel, bekende winkelstraten of kenmerkende plekken van je stad. Iets wat herkenbaar is voor potentiële klanten blijft beter hangen en zorgt sneller voor een reactie. Horlogemaker Fromanteel laat hier een pop-up store zien in Amsterdam, inclusief de bekende gezichten achter het merk.

Laat je persoonlijke kant zien

Instagram is geschikt om de stem achter je bedrijf te laten horen. Laat fans kennis maken met de gezichten achter het bedrijf. Stel je werknemers voor en laat zien wat hun bezigheden zijn. Nikkie Plessen heeft haar eigen fashionmerk en ze is tevens beheerder van de Instagram-account. Haar account bestaat uit een goede mix van haar privéleven en haar werk. Ze draagt vaak haar eigen producten. Een subtiele manier van je producten verkopen zonder dat het opvalt.

Toon producten op een andere manier

Verkoop je fysieke producten? Zorg dan voor originele foto’s en blijf weg van standaardfoto’s. Deze staan al op je webshop en hebben weinig toegevoegde waarde op Instagram. Een betere manier is om de producten in actie te tonen. Toon een product zoals het gebruikt kan worden of laat het zien in een mooi sfeerbeeld. Van Tilburg Mode laat hier het juiste voorbeeld zien.

Een dag in het leven van

Elk product heeft een verhaal. Dat verhaal kan de productieweg zijn, de marketing voorbereidingen of de manier waarop het product uiteindelijk gebruikt gaat worden. Laat fans zien wat er achter de schermen gebeurt. Laat je Instagram-account een dag overnemen door de inkoper van het bedrijf, de directeur die op zakenreis is, een gesponsord atleet of in het uiterste geval een bekend persoon.

In dit voorbeeld nam Arnold Schwarzenegger de account over van Yahoo Movies. Dit was op de dag van de première van zijn nieuwste film. Een groot voordeel van deze manier van marketing is de kruisbestuiving tussen fans van Arnold en fans van Yahoo.

Bedenk je eigen #hashtag-slogan

Komt er een unieke promotie of uniek evenement aan? Link deze aan je eigen bedrijf met een unieke hashtag. Deze hashtag moet bezoekers herkenning geven, interesse oproepen en verbonden zijn aan een verhaal (zie storytelling hieronder). Luxe boekhandel MENDO, gevestigd in Amsterdam, deed dit met een reis naar New York. Een perfecte prijs die veel viraal geweld onder de bezoekers opleverde.

Storytelling

Een bekende term in marketingland. Een manier om het verhaal omtrent je bedrijf of product te vertellen. Laat in vijf foto’s de productieweg van je product zien. Maak het publiek enthousiast met korte aankondigingen en werk naar een climax. Evenementen organisatie Awakenings kondigt in dit voorbeeld haar jaarlijkse festival aan. Storytelling is king!

Denk in thema’s

Gebruik actuele thema’s als idee voor content. Denk aan sportevenementen, feestdagen en actueel nieuws. Waarom zijn alle gedachten rond december verwant aan kerst? Alles staat draait om dit thema. Van radiocommercials tot kerstborrels en van kerstaanbiedingen tot kerstpakketten. Het Nederlandse Scotch & Soda maakte toepasselijk een foto van de grootste kerstboom in Amsterdam.

Toon het werk dat je levert

Laat je eindresultaten zien! Als je geen producten verkoopt, is Instagram ook een goed medium om te laten zien wat je dan wel doet. Verkoop je bijvoorbeeld trainingen? Laat dan zien dat je een training aan het geven bent! Ben je aannemer? Plaats een foto het zojuist opgeleverde project. Ben je een webshop? Achter de schermen foto’s doen het altijd goed. Zie het voorbeeld van stoere armbanden gigant Pig&Hen.

Toon inspirerende foto’s

Instagram geeft de mogelijkheid om producten en diensten, visueel perfect tot hun recht te laten komen. Laat bezoekers dromen over jouw product door het in optimale staat te laten zien. Ben je een sportschool? Laat de progressie foto’s zien van iemand die in zes weken is afgevallen. Stond je als artiest eindelijk op dat grote podium? Zet de menigte op de foto! Heb je als bedrijf een groot bedrag bij elkaar gesport voor een goed doel? Laat het bloed, zweet en tranen van je werknemers zien. GoPro verkoopt camera’s geschikt voor extreme sporten, inspirerende actiefoto’s doen het perfect voor ze.

Gebruik humor en maak gebruik van zeldzame momenten

Entertain the crowd! Er gebeuren genoeg gekke en grappige dingen op je werkplek. Organiseren jullie een themafeest, show it! Kantoorhumor of onschuldige ‘werkongelukjes’ doen het altijd goed. Een beetje zelfspot wordt door iedereen als entertainment ervaren. Pretpark de Efteling kleedde een van haar attracties extra warm met het koude weer.

Instagram tips & tricks

  • Gebruik hashtags om je bereik te vergroten. Zorg dat ze specifiek zijn en het onderwerp raken wat je plaatst.
  • Type geen URL’s in de beschrijving. Instagram neemt ze niet over als link en daarmee creëer je een call to action die niet werkt.
  • Zorg dat de foto’s die je plaatst casual, niet-commerciële en levende foto’s zijn.
  • Het publiek bij Instagram is anders dan bij Facebook of Twitter. Unieke content per platform heeft de voorkeur!

Wiggert Meerman
Founder bij Eazier

Wiggert Meerman studeerde Marketing Management en volgde deze opleiding deels in Sydney, Australië. Hij werkte enkele jaren voor een multinational in e-commerce, waar hij zich specialiseerde tot International Business Developer in online retail en fashion. Vandaag de dag is hij eigenaar van social media bedrijf Eazier en diverse andere ondernemingen. Eazier ontwikkelt applicaties voor social media marketing. Met meer dan 50 opdrachtgevers die actief zijn in fashion retail is Eazier marktleider binnen dit segment op het gebied van social media marketing. Dagelijks adviseert Wiggert voor Eazier bedrijven als Only for Men, Flügel, Van Tilburg Mode en Front Runner over de commerciële inzet van social media. Wiggert spreekt regelmatig op evenementen en is blogger bij onder andere Marketingfacts.

Categorie
Tags

25 Reacties

    Lennart Koetsier

    Hi Wiggert,

    Goed artikel. Erg bruikbare tips voor B2C in mijn opinie. Heb je ook nog tips voor B2B? 🙂

    Lennart


    27 juni 2014 om 10:05
    Wiggert Meerman

    Hallo Lennart,

    Dank en goede vraag. B2B Heeft over het algemeen een wat zakelijker tintje en men vindt het vaak moeilijk om social media uit te voeren. De basis zou mijn inziens hetzelfde moeten zijn, dat social media voor alles geschikt is omtrent je bedrijf, producten en diensten. B2B Mag ook laten zien dat er mensen achter in het bedrijf werken, er nieuwe producten gemaakt worden en hoe deze tot stand komen. Instagram zou prima functioneren als dagelijks dagboek van het reilen en zeilen van een bedrijf.

    Gr

    Wiggert


    27 juni 2014 om 13:54
    Wiggert Meerman

    Mooie lijst Bram, NASA is erg goed inderdaad. Als je Astronauten selfie’s laat maken heb je het dubbel & dwars begrepen!


    27 juni 2014 om 15:36
    Annemieke Staupe

    Op zich een goed artikel maar het Instagram account van Van Tilburg Mode ligt inmiddels 8 maanden stil dus zeer slecht gekozen voorbeeld.


    30 juni 2014 om 14:17
    Wiggert Meerman

    Hi Annemieke, dank voor je reactie. Het doel was om ondernemers een duidelijk beeld te geven wat mogelijk is en hoe ze dit kunnen aanpakken, dat stond mijn inziens los van hun activiteit op het account. Welke overigens op de volgende kanalen wel te vinden is wegens segmentatie:

    http://www.instagram.com/vantilburgwomenfashion

    http://www.instagram.com/vantilburgmenfashion


    30 juni 2014 om 14:34
    patricksteenks

    Grappig dat er gevraagd wordt naar tips voor b2b. In mijn ogen is er geen verschil tussen de aanpak van b2c en b2b. Je wilt tenslotte mensen bereiken. En of die mensen nu consument zijn, of werken bij jouw klant. Dat maakt volgens mij niet heel veel verschil. 🙂


    5 juli 2014 om 05:24
    Huibert

    Beste Wiggert,

    Dank voor je waardevolle bijdrage. Misschien het meest waardevolle zit verborgen in de staart, in jouw Instagram tips & tricks: “Het publiek bij Instagram is anders dan bij Facebook of Twitter.” Dat lijkt me een essentiële factor wil je de belofte uit de kop van je artikelen kunnen waarmaken, maar helaas blijft dit bij een statement, zonder specificaties of onderbouwing. Hoe zou jij die drie publieksgroepen definiëren, wat zijn die verschillen, en waarop zijn die conclusies gebaseerd?

    Alvast bedankt voor je antwoord en met groet,


    16 juli 2014 om 06:53
    Wiggert Meerman

    Dag Huibert!

    Je hebt een punt, het zou een volgend blog waardig kunnen zijn qua inhoud. Het verschil zit hem in de content & context. Facebook mijn inziens de breedste doelgroep waar alle leeftijden aanwezig zijn. Ongeveer 8 Miljoen NL gebruikers, gericht op vrienden en de collectieve gedachte. Samen projecten steunen, media delen en vrienden updates.

    Facebook is uitzonderlijk door haar advertentiesysteem & mogelijkheden voor ontwikkelaars om eigen sub-producten te ontwikkelen. Twitter, 5 Miljoen NL accounts, is meer een nieuwsmedium, korte berichten, minder afbeelding gericht & perfect om op gesprekken/trends in te haken. Conversatie staat hier centraal en klantenservice is goed te benutten.

    Instagram, populair onder de jonge doelgroep van NL, leent zich perfect voor artistieke/casual foto’s en geen commerciële uitingen. Mijn inziens het perfecte storytelling platform.

    Hoe bedrijven de platformen inzetten ligt aan hun doelstelling, beschikbare tijd en inzet. Vaak is het ook een persoonlijke voorkeur van diegene die de social media ten uitvoer brengt, dit kan de marketing mogelijkheden ernstig beperken. Het begrijpen van de platformen is essentieel voor de juiste benadering.


    17 juli 2014 om 06:58
    Huibert

    Hallo Wiggert,

    Dank voor je uitgebreide antwoord: erg nuttig! En ik hoop dat die aparte blogpost er inderdaad komt, want ik ben het opnieuw eens met jouw staart 😉 : “Het begrijpen van de platformen is essentieel voor de juiste benadering.” Kun je nóg zo investeren in geweldige content, als je die vervolgens op het verkeerde platform plaatst op de verkeerde manier heb je er nog weinig aan…


    17 juli 2014 om 10:47
    Eva

    Graag wil ik informatie over de persoonskenmerken van gebruikers van Instagram in Nederland. Ik kan hier niets over vinden, hier lees ik wel dat het populair is onder jongeren tussen 16 en 24 jaar maar waar is de bron?

    Ik heb het nodig voor mijn scriptie. Bij voorbaat dank


    28 december 2014 om 23:57
    Wiggert Meerman

    Hallo Eva,

    Het is lasting om één onderzoek te vinden met alle data. Er zijn veel betaalde onderzoeken te vinden en tal van internet bronnen die je aan elkaar kan knopen.

    De bron voor dit artikel waren algemene cijfers vanuit Instagram, waarbij dat wereldwijd genomen is.


    5 januari 2015 om 10:25
    Inge

    Prima artikel voor iemand (lees een B2B bedrijf) die overweegt om Instagram zakelijk te gaan gebruiken. Ook ik worstel nog met het verschil in benaderen tussen B2B en B2C, maar ook in het gebruik van FB/twitter tov Instagram. Je schrijft nl dat dit wezenlijk anders is. Hoe anders is dit publiek (of: waarin is dit publiek anders bij B2B). Op FB plaatsen wij bij voorkeur ook foto’s van achter de schermen, van beurzen en evenementen die we zelf organiseren en/of bezoeken etc. Voor Instagram zou ik dus dezelfde type foto’s gebruiken…en dan heeft het – in mijn ogen – onvoldoende toegevoegde waarde.

    Gr. Inge

    PS Misschien zijn er in de tussentijd al nieuwere blogs over dit onderwerp verschenen, maar dmv googlen kwam ik bij deze blog uit.


    9 november 2015 om 13:16
    Joshua Hensen

    Hallo,

    Ik weet niet of hier nog op gereageerd kan worden, persoonlijk beheer ik het social-media van een goedlopend bedrijf, wij willen graag meer aandacht op Facebook en Instagram. wij hebben een eigen # maar loopt nog niet lekker en word niet word niet veel gebruikt. hebben jullie nog Tips en Tools.

    Hoor het graag Joshua Hensen


    28 februari 2017 om 12:29

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!