Hoe segmenteer je app-gebruikers met pushberichten?

9 september 2015, 08:00

Als je het over mobile marketing hebt, is het logisch dat je het ook over het gebruik van locatie en activiteit van je publiek hebt. Het zijn factoren die ervoor zorgen dat je een relatie kunt opbouwen met klanten. Als je weet wie je klanten zijn, welke voorkeuren ze hebben en hoe zij zich gedragen, kun je elk contact met je merk aanpassen aan hun behoeftes. Goede segmentatie staat aan de basis van relevante interacties. Daarmee creëren merken ‘genotsmomenten’. En dat levert loyale pleitbezorgers op.

Klinkt goed. Maar wie kan eerlijk zeggen dat hij op zo’n niveau van segmentatie zit, dat hij de hoogst haalbare klantenbinding bereikt? Er is genoeg te vinden over het belang van een-op-een-relaties tussen consument en merk, maar weinig over hoe dat te bereiken. Dat is dan ook extreem moeilijk.

De gevolgen van matige segmentatie zijn niet mis. Daarom horen we ook zoveel over de moderne technologie en zijn opdringerige, irritante karakter. Technologieën zijn krachtig, maar hun effectiviteit hangt nog steeds af van de juiste segmentatiestrategie.

Ik pleit voor een verandering van mindset, om te begrijpen dat elke klantinteractie een kans is om iets nieuws te leren over je publiek. Sterker nog, in veel gevallen kun je meer dan één enkel kenmerk onderzoeken in een interactie met de gebruiker.

Elke push is een kans

Stel, je bent een retailer die een pushbericht stuurt met een kortingscoupon voor hardloopschoenen. We kunnen ervan uitgaan dat iedereen die het bericht opent geïnteresseerd is in hardlopen, actief is en een gezonde lifestyle nastreeft. Als zij zelfs zover gaan dat ze het aanbod aanklikken, kun je aannemen dat zij op dit moment op zoek zijn naar nieuwe hardloopschoenen en dat ze specifiek interesse hebben in het desbetreffende schoenenmerk. Dat zijn al zo’n vijf eigenschappen die je kunt afleiden uit een enkele gebruikersinteractie. De volgende keer dat er weer hardloopproducten in de aanbieding zijn, weet je niet alleen naar wie je die moet toesturen, maar belangrijker: naar wie niet.

Inclusieve vs exclusieve eigenschappen

Inclusieve eigenschappen zijn de positieve, rechttoe-rechtaan eigenschappen. Bijvoorbeeld: als je klikt op een aanbod voor korting op hardloopschoenen, kom je op de lijst te staan van klanten met interesse in hardlopen. Exclusieve kenmerken zijn net zo waardevol, maar helaas worden zij vaak vergeten. Ze vertellen je waar mensen níet in geïnteresseerd zijn. Daar hoort rekening mee gehouden te worden in elke app engagement-campagnestrategie, omdat ongewenste interacties de klant wegjagen.

Een optimaal gesegmenteerde database krijg je niet zomaar. Je bouwt hem op aan de hand van elke gebruikersinteractie. Dat brengt me tot het volgende punt.

Definieer welke informatie zinnig is

Te veel segmentatie staat gelijk aan geen segmentatie. Ontdekken welke informatie over je publiek het relevantst voor je is, is een belangrijke stap in het samenstellen van betekenisvolle een-op-een-interacties met klanten.

Terug naar het voorbeeld van de retailer. Als je alleen maar sportkleding verkoopt, heeft het geen zin om klanten te segmenteren op basis van interesse in actief en gezond zijn. Het is een gegeven dat die interesse er is. Het heeft wel nut om uit te zoeken welke sporten ze beoefenen, welke merken ze leuk vinden, etcetera. Segmentatie voor relevantie dus.

Openen vs clicks

Het klikken op een notificatie geeft een veel sterker signaal af wat betreft koopbereidheid dan slechts het openen van zo’n bericht. Het is als je hand opsteken en vragen om meer details. Je toont oprechte interesse en een intentie om tot een aankoop over te gaan. Verzeker je ervan dat je die twee acties van elkaar onderscheidt in de segmentatiestrategie, aangezien er een ander gevolg aan gegeven moet worden. De mensen die klikken, zijn veel dichter bij conversie dan de ‘openers’.

Geolocatie

Marketingtechnologie gebaseerd op nabijheid brengt app-gebruikerssegmentatie naar een hoger plan. Met geo-fencing kunnen merken zien wanneer app-gebruikers een specifiek gebied betreden, bijvoorbeeld een bepaalde wijk in een stad. Vervolgens kun je hier actie op ondernemen. Met iBeacons wordt dit zelfs nog preciezer.

Segmentatie op basis van aantal bezoeken aan een winkel of kassa behoort tot de mogelijkheden. Voor een warenhuis bijvoorbeeld kunnen klanten worden geselecteerd op basis van hun bezoek aan verschillende afdelingen. De mogelijkheden zijn eindeloos. Kijk bijvoorbeeld naar het Rode Kruis en hoe dat pushberichten en geolocatie inzet voor de hulp in rampsituaties.

Slechts een app hebben is niet meer genoeg. Merken zitten letterlijk in de zak van de consument en dat is voordelig. Het levert waardevolle interacties op. Campagnes met pushnotificaties vormen een krachtig instrument om app engagement op te bouwen. Maar het moet hand in hand gaan met een segmentatiestrategie zodat notificaties gedurende de tijd steeds betekenisvoller worden, in plaats van irritant. Dat is de sleutel.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!