Hoe valt UPC Horizon TV bij het grote publiek?

18 februari 2013, 13:29

Woensdag j.l. publiceerde Liberty Global (de moedermaatschappij van UPC Nederland) de financiële cijfers over 2012. Het is met name interessant om te zien in welke mate de veelbesproken Horizon Mediabox aanslaat bij het Nederlandse publiek, en of een dergelijk concept ook door de andere Nederlandse TV- en internet aanbieders opgepakt zou kunnen worden.

Al in september kondigde UPC aan dat zich binnen enkele weken al 50.000 abonnees hadden aangemeld en per jaareinde blijkt het aantal Horizon-abonnees in het laatste kwartaal verder te zijn toegenomen tot meer dan 100.000. Op het eerste gezicht een mooi resultaat, maar als je bedenkt dat het totale aantal UPC TV-abonnees zo’n 1,7 miljoen (waarvan ruim 1 miljoen digitale klanten) bedraagt, dan rijst toch wel de vraag of de introductie wel zo succesvol is als het kabelbedrijf wil doen geloven.

Ontwikkeling abonnees

Horizon is in het leven geroepen om UPC-klanten een media-“totaaloplossing” te bieden en derhalve de concurrentiepositie t.o.v. non-kabel TV-aanbieders aanzienlijk te versterken. Het verloop (churn) van TV-klanten (zie onderstaande illustratie) zou hierdoor een halt moeten worden toegebracht. Tevens moeten de TV user experience en de loyaliteit (lees: afhankelijkheid, vanwege de geïnstalleerde mediabox) ten opzichte van UPC sterk toenemen, waardoor weggelopen UPC-klanten kunnen worden herwonnen. Uit de gepubliceerde jaarcijfers blijkt dat echter niet, want het aantal videoklanten is ook in het afgelopen kwartaal, na de introductie van Horizon dus, verder gedaald.

Aantal TV-abonnees (bron jaarcijfers Liberty Global; jaarcijfers KPN)

Too little, too late?

Horizon is ontegenzeggelijk een goed doordacht product, maar de marktintroductie van de mediabox is om diverse technologische redenen uiteindelijk zo’n 18 maanden vertraagd. De competitieve voorsprong lijkt daardoor verloren te zijn gegaan, aangezien een groot deel van de (toen nog innovatieve) functionaliteiten inmiddels door de TV-kijker al op andere wijze wordt gebruikt. Vergeet niet dat de ontwikkeling van Horizon is gestart in tijd dat de tablet zijn intrede nog niet had gemaakt. En juist het commerciële succes van de iPad en de razendsnelle acceptatie door consumenten van connected devices leidt ertoe dat Horizon waarschijnlijk too little, too late te bieden heeft.

Hoe zit dat elders?

In Zwitserland, waar Horizon op 14 januari is geïntroduceerd, zijn in de eerste maand 20.000 abonnementen afgesloten (zij het op een totaal van meer dan 1,4 miljoen TV-klanten). Zowel de Nederlandse als de Zwitserse cijfers steken schril af bij die van Virgin Media in de UK. Aangezien Liberty Global bezig is het Britse kabelbedrijf in te lijven, lijkt deze vergelijking mij op zijn plaats. Begin 2012 introduceerde Virgin Media haar TV Anywhere-service waardoor Virgin Media TiVo-klanten hun TiVo-settop-box konden gebruiken voor diverse nieuwe mediadiensten. Inmiddels wordt deze service gebruikt door 1,3 miljoen (meer dan 30%) van de 3,8 miljoen TV-klanten van Virgin Media.

Het is vanzelfsprekend nog te vroeg om te kunnen oordelen of Horizon een blijvertje zal zijn of dat Liberty Global, gezien het succes van de Virgin Media’s TiVo TV Anywhere, zal besluiten om ook het TiVo-concept via haar andere dochters in de markt te zetten, zoals UPC Nederland. De komende kwartalen zullen bepalend zijn en het lijkt me voor UPC Nederland (en ook Zwitserland) in meerdere opzichten noodzaak dat klanten massaal overstappen naar Horizon TV.

Kinderziektes

De introductie van nieuwe “revolutionaire” producten, zoals Horizon, gaan vaak gepaard met enorm veel kinderziektes. In het geval van Horizon is dat niet anders. Het aantal klachten is dan ook niet van de lucht, gezien de reacties op een groot aantal fora. Een veelgehoorde klacht betreft de afstandbediening van de mediabox, en ook de snelheid waarmee de diverse applicaties worden opgestart, hetgeen erop wijst dat Horizon nog niet robuust genoeg is en dat er ettelijke “upgrades” nodig zijn om de gebruiksvriendelijkheid te verbeteren. Het is dan ook niet verbazend dat een groot aantal UPC-klanten vooralsnog de kat uit de boom kijken en een mogelijke Horizon-overstap uitstellen totdat alle bugs zijn verholpen.

De consumentenbond heeft inmiddels een speciale webpagina gelanceerd, omdat sinds de introductie begin september consumenten veel klachten over de UPC Horizon-mediabox kenbaar hebben gemaakt.

Connected TV's

Twee jaar geleden verklaarde Mike Fries, Liberty Global’s CEO, geen slapeloze nachten te hebben over de mogelijke dreiging van Google TV. Google heeft nog steeds niet haar definitieve draai gevonden voor wat betreft Google TV, maar inmiddels komen er steeds meer connected TV’s op de markt die met TV-apps precies datgene leveren dat Horizon belooft. En als je dan toch een nieuwe buis koopt, wordt de noodzaak van de Horizon mediabox extra’s steeds minder groot.

Het tijdperk van de settop-box lijkt me nog niet voorbij, maar de noodzaak van een door de provider meegeleverde mediabox wordt wel steeds minder. De focus van providers zal voornamelijk komen te liggen op het leveren van diensten, al dan niet in combinatie met content- en rechteneigenaars. Het Horizon platform, losgekoppeld van de hardware, biedt wat dat betreft voldoende alternatieve mogelijkheden voor UPC. In dat kader lijkt me dat het leveren van een totaalpakket inclusief mobiele toegang een steeds grotere rol zal spelen.

The way in which we are communicating is changing rapidly and since we are all consumers, we are all part of this changing world. Marketing- and media strategies will have to be re-written, so let's sharpen our pencils and get the show on the road. http://www.linkedin.com/pub/dir/john/goedegebuure

Categorie
Tags

18 Reacties

    Albert Treur

    Walled Gardens en eigen ecosystemen zijn zo vorige eeuw. Onbegrijpelijk dat men geen universele hardware omarmt met de meest gangbare OS aan boord. Android, Windows en iOS clients voor TV’s en mediaextenders van Samsung, Sony, Microsoft, Sharp etc. etc… hoeveel capex zou dat schelen. Ook aan het einde van deze horizon geen pot met geld…


    18 februari 2013 om 19:10
    johnG

    heb je NU volledig gelijk in Albert; maar toen Horizon op de tekentafel lag – was dat nog niet zo; vandaar too little too late


    18 februari 2013 om 20:23
    Michel

    Dit is een voorbeeld van ingehaald worden door de consument behoefte. De leiders van de grotere bedrijven zullen toch zo langszamerhand eens te rade moeten gaan hoe ze daarmee in de pas blijven, of in vele gevallen komen.

    We leven echt in een “demand driven” tijdperk.


    19 februari 2013 om 08:46
    Albert Treur

    John er waren toen al tegenargumenten waarvoor UPC op alle niveaus doof bleef. Time to market dingetje en zoals Michel zegt de consument aan het woord laten wanneer het gaat om de invulling van HUN wensen. Die zijn wanneer het gaat om tv en video diensten redelijk simpel. Ontcomplexen zou ik zeggen…


    19 februari 2013 om 11:02
    johng

    heb je helemaal gelijk in, Albert; maar je weet waarom het providers gaat als je klanten wil “inlocken”. En customer loyalty is niet meer zoals het was


    19 februari 2013 om 11:23
    Schoeman

    Nou wij hebben een paar maanden horizon van upc het is alleen maar elend


    22 juli 2013 om 16:14
    Schoeman

    Vind horizon nog steeds flut een paar keer zowat een hele week geen internet gehad,de eerste keer beloofde ze me 20 EUR terug te betalen de tweede keer zou ik 40 EUR terug krijgen nou ik heb nog niks gezien ik wacht deze maand de rekening af en dan zie ik wel wat ik doe


    9 augustus 2013 om 15:52
    Barry Mossel

    Een schande dat UPC dit product in de markt heeft durven zetten. Constant vastlopers, slechte software en gebruiksvriendelijkheid kennen ze niet. En dat na een vertraging van 18 maanden. Bah bah bah.


    25 september 2013 om 19:25
    JohnG

    UPC Horizon: Heerlijk tv kijken of kommer en kwel? Maandag 14 oktober bij Tros Radar – Nederland 1 -20:30

    oordeel zelf maar


    13 oktober 2013 om 20:24
    Anne

    Wat een drama… zit je lekker je favoriete serie te kijken, loopt horizon box weer vast.

    Voor de mensen die nog niet zijn overgestapt… wacht er nog maar even mee. Jaartje of twee!


    14 november 2013 om 20:12
    Schoeman

    Alleen maar elend,en als je beld moet je een half uur wachten voor je door verbonden word,dus wij zijn niet de enigste ik bel al niet meer als het zo blijf stap ik over


    15 november 2013 om 08:53

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!