Hoe bekijkt men Google’s zoekresultaten?
Een nieuw onderzoek uitgevoerd door Enquiro, Did-It en Eyetools uit de Verenigde Staten biedt enkele interessante wetenswaardigheden over het zoekgedrag van Google-gebruikers en de manier waarop de zoekresultaten worden bekeken.
Het onderzoek us een follow-up op een eerder persbericht over Google’s Gouden Driehoek. In dit onderzoek kwam naar voren dat de zoekmachinegebruiker de zoekresultaten in F-vorm bekijkt. Hierbij verplaatst het blikveld van de gebruiker zich van uiterst links (reguliere zoekresultaten) naar uiterst rechts van het beeld, op zoek naar opvallende woorden, bedrijfs- en merknamen en andere triggers.
Het nieuwe onderzoek gaat verder waar het oude ophield. Zo wordt beschreven hoe de organische zoekresuktaten anders worden “gescanned” dan de gesponsorde koppelingen. Interessant is ook het onderdeel “semantic mapping”, een fenomeen dat beschrijft hoe de zoekmachinegebruiker de zoekresultaten die worden getoond scant op zoek naar woorden die matchen met de achterliggende reden voor de zoekopdracht. Zo blijkt dat een 5e, 6e of 7e positie in de zoekresultaten helemaal niet onder hoeft te doen qua bereik en traffic verkregen uit de zoekmachines voor een nummer 1 notering. Zolang het zoekresultaat de bezoeker maar voldoende triggert en de omschrijving van het zoekresultaat aansluit bij de verwachtingen die de gebruiker met de zoekopdracht had.
Het verschijnsel dat hieraan ten grondslag ligt noemt men “peripheral vision”. Hierbij zoeken we enerzijds gericht naar bepaalde woorden die opvallen terwijl we anderzijds ook opvallendheden buiten ons gerichte blikveld waarnemen op basis van de mate waarin de omschrijving van een zoekresultaat voldoet aan de achterliggende reden van de zoekopdracht.
Het onderzoek geeft tevens een indicatie van het bereik dat een top 10 positie nou eigenlijk biedt ten opzichte van het totaal aantal personen dat de zoekresultaten te zien krijgt.
Zichtbaarheid/bereik organische zoekresultaten:
1e positie: 100%
2e positie: 100%
3e positie: 100%
4e positie: 85%
5e positie: 60%
6e positie: 50%
7e positie: 50%
8e positie: 50%
9e positie: 20-30%
10e positie: 20-30%
Zichtbaarheid/bereik gesponsorde koppelingen:
1e positie: 50%
2e positie: 40%
3e positie: 30%
4e positie: 20%
5e positie: 10%
6e positie: 10%
7e positie: 10%
8e positie: 10%
Het meest opvallende aan deze resultaten is dat het totaal niet correspondeert met de algemeen geldende opvatting dat nog altijd 40% van alle zoekmachinegebruikers doorklikt naar de 2e zoekresultatenpagina.
Het onderzoek is te bestellen op de website van Enquiro.
Ah, ik zie dat ik net een minuut later was dan Remi 😉
Ik twijfel nog Marco: de kosten voor het volledige rapport zijn vrij hoog voor een onderzoekspopulatie van naar verluidt 50. Vrij mager dus. Bovendien biedt een beetje zoeken op forums e.d. ook wel uitkomst. Zal het membergedeelte van SEW wel even afstruinen…
Wij hebben hem hier liggen, ben nog druk lezende!
Denk dat ik het niet goed begrijp, maar is dit onderzoek al niet een aantal maanden oud? zie reactie Remi
Ze hebben pas wat aanvullende/ meer diepgaande resultaten gelanceerd. Toen ik er vanuit de SES in New York over schreef hadden ze net de eerste onderzoeksresultaten binnen. Later zijn die verder uitgewerkt en is dat verhaal met de driehoek uitgebreid met de F (een extra piek na de vouw).
Maar de strekking blijft dat je bovenin Google moet staan 😉
Damn, die Remi is me telkens een minuutje te snel af 😉
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!