Hoeveel minuten per jaar kijkt men naar tv?

24 juni 2004, 12:30

De laatste dagen zit mijn logfile vol met zoekers naar een antwoord op deze vraag. Nu moet ik al die zoekers helaas teleurstellen omdat ik ooit wel de cijfers voor 2002 heb genoemd maar niet de cijfers voor 2003. Dat is namelijk 365 x 187 = 68.255 minuten (bron: kijkonderzoek.nl).

Kan iemand mij nu vertellen welk Q&A-spel ik heb gemist en waar al die zoekers vandaan komen?

Televisie kijken in 2003 verder gestegen

De gemiddelde kijktijd naar televisie is in 2003 verder gestegen. Zaten Nederlanders van 6 jaar en ouder in 2002 gemiddeld 178 minuten per dag thuis voor de televisie, in 2003 stijgt de gemiddelde kijktijd naar 187 minuten (gemiddeld 3 uur en 7 minuten per dag). In vergelijking met 2002 daalde het gemiddelde marktaandeel over de gehele dag van de publieke omroep van 35,9% naar 34,4%. Het gemiddelde marktaandeel over de gehele dag van de HMG en SBS zenders steeg; voor HMG van 25,3% naar 26,2%, voor SBS van 16,3% naar 16,8%. Waar in 2002 Nederland 2 het hoogste marktaandeel had (17,2%), heeft RTL4 in 2003 het hoogste marktaandeel (16,4%) . Het meest bekeken programma van 2003 was de voetbalwedstrijd Nederland-Schotland met een gemiddeld aantal kijkers van 5,5 miljoen. Twee daaraan voorafgaande wedstrijden staan op de 4e en 5e plaats. De 2e en 3e plaats wordt ingenomen door het programma Idols. Op de 6e plaats staat het Eurovisie Songfestival.

Marktaandelen totaalkijken 6 jaar en ouder per zendergroep

De publieke omroepen behaalden in 2003 over de gehele dag gezamenlijk een gemiddeld marktaandeel van 34.4%. In 2002 was dat 35.9%. De HMG zenders behaalden in 2003 een marktaandeel van 26.2% en de SBS zenders 16.8%. In 2002 was dit respectievelijk 25.3% en 16.3%. In prime time (18-24 uur) haalden de publieke omroepen in 2003 een marktaandeel van 36.6%, de HMG zenders 28.0% en de SBS zenders 20.6%. In 2002 was dit respectievelijk 37.6%, 27.4%, 19.6%.

Kijktijd totaalkijken 6 jaar en ouder 02-26 uur

In 2003 bedroeg de gemiddelde kijktijd over de gehele dag 187 minuten. In 2002 was dit 178 minuten.

Bron:

http://www.kijkonderzoek.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

2 Reacties

    Martin

    Marco,

    Vanuit stopdesleur.nl, een prijsvraag rondom de Nissan X-trail. Een sms game waarbij vraag 3 is: Hoeveel minuten kijkt de Nederlander per jaar naar de buis? Ik denk dat dit de reden is voor het verhoogde bezoek via zoekmachines.


    24 juni 2004 om 13:05
    media

    Martin, dank voor de update!


    24 juni 2004 om 13:21

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!