HOI: oplagestijging Volkskrant

2 april 2003, 03:18

De totaal verspreide oplage van De Volkskrant is in het vierde kwartaal van 2002 gestegen ten opzichte van dezelfde periode in 2001: van 331.080 naar 332.730 exemplaren. Dit blijkt uit cijfers van HOI.

Het was ook het enige landelijke dagblad dat de oplage zag groeien. De grootste krant De Telegraaf moest een oplagedaling incasseren van ruim 12.000 exemplaren: 794.800 in het vierde kwartaal van 2001, 782.216 in dezelfde periode vorig jaar. De oplage van het Algemeen Dagblad daalde nog meer: 328.206 (4/2001) naar 309.509 (4/2002). Een lichte daling was er bij NRC Handelsblad 269.670 (4/2001), 269.138 (4/2002). Trouw van 126.780 (4/2001) naar 122.914 (4/2002) en Het Parool van 90.657(4/2001) naar 88.418 (4/2002).

De oplage van gratis ochtendblad Spits daalde van 384.253 naar 348.991. Metro heeft nog geen vergelijkingsmateriaal met 2001. In het vierde kwartaal van 2002 kwam de gratis ochtendkrant uit op een oplage van 309.415.

Fusiekrant Het Dagblad van het Noorden is na het eerste jaar tevreden over de ontwikkeling van de oplage. Weliswaar daalde de totale dagelijkse oplage (abonnementen en losse verkoop) van 180.000 naar 175.720 exemplaren, maar in het vierde kwartaal van vorig jaar steeg de oplage van de nieuwe krant met 1,5 procent ten opzichte van het derde kwartaal.

Het Dagblad van het Noorden ontstond vorig jaar april uit een fusie van het Nieuwsblad van het Noorden en het Groninger Dagblad/Drentsche Courant.

Bron:

http://www.adformatie.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!