How-to: Hotjar – meer inzicht in je bezoekersgedrag

29 maart 2016, 08:00

Leuk, al die bezoekers op je website. Maar waarom doen ze niet wat jij wilt dat ze doen? Google analytics geeft een aantal handige inzichten, maar voor echte conversieoptimalisatie moet je verder op onderzoek uitgaan. Hotjar biedt dan uitkomst. Deze 7-in-1 tool geeft je inzicht in het gedrag van je bezoekers en hun gebruikerservaring.

Weten welke tools Hotjar te bieden heeft en wat je er mee kunt doen? Lees dan dit artikel.

Veel websites hebben er mee te maken: veel bezoekers maar tegenvallende conversies. Hoe komt dat en wat kan je er tegen doen? Hotjar, de All-in-one Analytics en Feedback tool, zou een uitgebreide oplossing kunnen zijn die antwoord geeft op deze vraag. Een complete tool om erachter te komen waarom bezoekers niet converteren, hoe bezoekers navigeren binnen een website en hoe je website eenvoudig geoptimaliseerd kan worden.

In april 2015 is deze uitgebreide en toen al veelbelovende tool gelanceerd. Hotjar zou namelijk veel mogelijkheden bieden voor mensen die met een kritische blik naar hun website durven te kijken. Maar dergelijke analyse en feedbacktools bestaan toch al? Klopt, maar een aanzienlijk voordeel van Hotjar is dat deze tool over zeven praktische functionaliteiten beschikt, die in één overzichtelijk dashboard worden weergegeven. Wij zijn overtuigd en geven je een beschrijving van deze tools. Wat kunnen we ermee? Hoe gebruiken we ze? Wat levert het op?

Hotjar tool 1: Heatmaps

Hoe kijken, klikken en scrollen bezoekers nu eigenlijk op je website? Om meer inzicht te krijgen in het gedrag van bezoekers is het maken van heatmaps een veelgebruikte en zeer visueel ingestelde oplossing. Door het maken van heatmaps van specifieke pagina’s worden alle muisklikken, muis- en scrollbewegingen van bezoekers op de desbetreffende pagina vastgelegd. Op een zeer inzichtelijke wijze worden deze resultaten vervolgens in kaart gebracht. Deze heatmaps zijn gebaseerd op drie factoren:

  1. Click
  2. Move
  3. Scroll

De clickheatmap bestaat uit een weergave van een pagina met hierop een weergave van het klikgedrag van bezoekers. De gekleurde stipjes staan voor klikken van bezoekers. Hoe groter en feller de kleur van de stippen, hoe vaker hierop geklikt is. Door een clickheatmap te maken, wordt direct inzichtelijk op welke afbeeldingen, categorieën of elementen veel geklikt wordt.

Wat kun je met Heatmaps?

Op basis van deze informatie kan je elementen van deze pagina beter in beeld brengen, afbeeldingen klikbaar maken en bijvoorbeeld contactgegevens duidelijker zichtbaar maken. Bovendien kunnen de heatmaps gefilterd worden op verschillende apparaten. Zo zou bijvoorbeeld inzicht verkregen kunnen worden over het klikgedrag op mobiele apparaten of het scrollgedrag op tablets.

De move heatmaps worden gemaakt op basis van de muisbewegingen van de bezoekers. Aan deze muisbewegingen kan afgeleid worden waar​bezoekers voornamelijk naar kijken op een pagina. Ook hiervoor geldt dat hoe groter en feller de kleuren zijn, hoe meer muisbewegingen op deze plekken op de pagina hebben plaatsgevonden. Scroll heatmaps worden gemaakt op basis van het scrollgedrag van bezoekers. Hoe feller de kleur, hoe meer bezoekers dit gedeelte van de pagina zien. Kom je erachter dat er belangrijke informatie in een gebied staat waar bezoekers vrijwel niet kijken, zorg er dan voor dat deze informatie in een gebied komt te staan dat beter zichtbaar is.

Hotjar tool 2: Visitor Recordings

Nog een stapje verder? De visitor recordings bieden de mogelijkheid om niet alleen muisklikken of bewegingen te zien, maar slaan na het instellen hiervan volledige sessies van bezoekers op. Op deze manier kan je het precieze gedrag en de navigatie van bezoekers op je website analyseren. Je bekijkt opgeslagen sessies als het ware vanuit de ogen van jouw bezoekers.

Wat kun je met visitor recordings?

Deze data geeft op een visuele en zeer inzichtelijke wijze het gedrag van bezoekers weer. Een eenvoudige manier om inzicht te verkrijgen in de sterke en zwakke punten van je website. Wij raden echter wel aan om pas conclusies te trekken bij het analyseren van meerdere recordings.

Alle opgeslagen recordings binnen het overzicht kunnen gefilterd worden op basis van het aantal bezochte pagina’s, specifiek bezochte pagina’s, de browser en het besturingssysteem, het land en het device van de bezoekers. Een handige functie die het analyseren van een specifieke doelgroep vergemakkelijkt.

Hoe gebruik ik visitor recordings?

Hoe stel ik deze Visitor Recordings in? Dit gaat erg eenvoudig. Het enige wat gedaan moet worden, is het starten van een recording. Optioneel is om alleen bezoekers te tracken wanneer zij specifieke pagina’s bezoeken. Tevens kan gekozen worden om alleen sessies langer dan dertig seconden op te nemen of sessies waarin click en scroll-activiteiten plaatsvinden. Het is verstandig om deze beide aan te zetten wanneer het doel is om relevante informatie te vergaren over het klik- en scrollgedrag van bezoekers op je website. Daarentegen kan het ook handig zijn om sessies korter dan dertig seconden op te nemen wanneer onderzoek gedaan wordt naar het hoge bouncepercentage op specifieke pagina’s.

Hotjar tool 3: Conversion Funnels

Een andere handige en zeer effectieve analysetool is het maken van conversion funnels. Een conversion funnel is het proces dat leidt tot een conversie. Op veel websites zal dit een aankoopproces zijn, maar een ander voorbeeld is een registratieproces of het inschrijven voor een nieuwsbrief. Wanneer al deze stappen opgenomen worden in een trechterweergave kan zichtbaar gemaakt worden bij welke stap de meeste mensen afhaken.

Ik hoor je denken “maar met Google Analytics kan dit toch ook?”. Dat klopt, maar wanneer eenmaal de afhakers bekend zijn, kunnen deze sessies worden teruggekeken door middel van de visitor recordings. De volledige sessies van deze bezoekers kunnen dan geanalyseerd worden om vervolgens inzicht te verkrijgen in het vroegtijdig verlaten van de conversion funnel.

Hoe gebruik ik Conversion Funnels?

Maar hoe stel ik een funnel in? Dit gaat op een soortgelijke manier als het instellen van doelen in Google Analytics. Geef iedere stap in de conversion funnel een te herleiden naam en geef de betreffende url van de pagina op. Afhankelijk van je websitestructuur kan gekozen worden voor verschillende type url-matches. Creëer funnels en het meten kan beginnen.

Hotjar tool 4: Form Abandonment

De Form Abandonment-tool maakt het mogelijk om formulieren op je website te analyseren. Tegenwoordig worden formulieren steeds belangrijker doordat deze bij veel websites tot de conversiedoelen behoren. Niet onbelangrijk is daarom om te weten of het formulier op je website goed functioneert.

Met Form Abandonment kan je achterhalen hoe lang bezoekers doen over het invullen van bepaalde velden binnen het formulier en bij welk veld het formulier verlaten wordt.

Hoe gebruik ik form abandonment?

Door de URL van de pagina op te geven waar het formulier staat, zal het formulier automatisch geladen worden. Vervolgens dien je het gevonden formulier te selecteren en hiervoor een tracking te creëren. Vanaf dit moment zullen alle bezoekers die deelnemen aan het formulier gemeten worden. Op lange termijn kunnen er conclusies getrokken worden over het functioneren van het formulier.

Hotjar tool 5: Feedback Polls

De Feedback Poll is een zeer effectieve en laagdrempelige manier om relevante feedback te verkrijgen van bezoekers op je website. Het is mogelijk om met deze tool één vraag te stellen die door middel van een pop-up. Die zal dan worden getoond op de ingestelde pagina’s.

Deze vraag zal afhankelijk van je instellingen aan de linker- of rechterkant van de pagina(’s) verschijnen. Ook krijg je de mogelijkheid om in te stellen op welk device en/of moment de pop-up verschijnt. Dit kan direct na het laden van de pagina zijn, maar ook na een vertraging van enkele seconden of wanneer iemand geneigd is de pagina te verlaten.

De feedbackpoll van Hotjar is een zeer efficiënte feedbackmogelijkheid die de bezoeker niet zal vermoeien met ellenlange vragen en tijdrovende gebruikerstesten. Een simpele en snelle manier om relevante informatie te vergaren.

Hoe gebruik ik Feedback polls?

Maar hoe stel ik deze feedback polls in? Allereerst dien je een dankbericht te schrijven voor bezoekers die de poll invullen en de URL’s van de pagina(’s) op te geven waarop jij de pop-up wilt laten verschijnen. Vervolgens kan aangegeven worden op welke apparaten de feedbackpolls weergegeven moeten worden (desktop, mobiel of tablet). Hierna kan de positie, het thema (licht of donker) en de achtergrondkleur gekozen worden.

Uiteindelijk zal de vraag voorzien moeten worden, afhankelijk van het ingestelde antwoordtype, van de mogelijke antwoordkeuze(s). Wanneer je meerdere vragen wilt stellen die betrekking hebben op één pagina, bestaat de mogelijkheid om meer vragen toe te voegen die op volgorde getoond zullen worden. Bovendien kunnen deze tijdelijk aan- of uitgezet worden.

Hotjar tool 6: Surveys

Geven de Feedbackpolls niet de gewenste of onvoldoende informatie? Dan kan er ook gekozen worden voor een survey. Een korte enquête waarbij je de bezoeker meer dan één vraag kunt stellen. De bezoekers kunnen op specifieke pagina’s uitgenodigd worden door middel van een pop-up. Ook deze pop-up kan verschijnen na een vertraging, direct of wanneer iemand neigt de website te verlaten.

Succes behalen met surveys

Wat, naar mijn idee, erg belangrijk is bij het succesvol inzetten van deze feedbacktool, is de manier waarop bezoekers benaderd worden. Er bestaat immers een kans dat bezoekers het vragen van feedback al gauw als zeer storend ervaren wanneer dit niet op een subtiele en nette manier gebeurt.

Om dit te omzeilen, kan je erover denken een incentive te verzinnen waar je bezoekers beter van worden. Dit kan bijvoorbeeld door het verstrekken van kortingen na het invullen van de survey, maar ook door de bezoeker centraal te stellen. Maak hen duidelijk dat je met hun feedback de website nog beter, gebruiksvriendelijk of spannender voor je bezoekers gaat maken.

Hoe gebruik ik de survey?

Selecteer een taal, verzin een titel en beschrijf kort waarom bezoekers deze survey in zouden moeten vullen. Wees hierin creatief en onderscheidend, des te meer kans op waardevolle feedback. Voeg vervolgens een logo en een dankbericht toe aan de survey om een blijk van waardering te tonen. Hierna kan jij aangeven op welke pagina’s, welke apparaten (desktop, mobiel of tablet) en wanneer deze pop-up moet verschijnen.

Daarna kunnen de vragen ingesteld worden. De vragen kunnen, net zoals de feedbackpolls. beantwoord worden met drie antwoordmogelijkheden: tekstvak, tekstregel en meerkeuze.

Hotjar tool 7: Recruit User Testers

Tenslotte heeft Hotjar een feedbacktool gelanceerd waarbij het mogelijk is om bezoekers uit te nodigen voor gebruikerstesten, nieuwsbrieven of ander soort feedbacktesten. De gegevens die bezoekers invullen zullen via Hotjar bekeken kunnen worden. Uiteraard kunnen deze vervolgens via een CSV-bestand geëxporteerd worden om vervolgens het e-mailadres te kunnen gebruiken om nieuwsbrieven of uitnodigingen te versturen.

De mogelijkheden om de uitnodigingen te tonen zullen hetzelfde zijn als bij de surveys en de feedbackpolls. Helaas is het bij de Recruit User Testers niet mogelijk om de in te vullen gegevens aan te passen.

Hoe stel ik een Recruit User Tester in?

Dit kan zeer eenvoudig en snel! Verzin een uitnodigende titel en een beschrijvende tekst die bezoekers zouden moeten overtuigen om hun gegevens achter te laten. Wederom kan je kiezen om de uitnodigingen alleen te tonen op specifieke apparaten. Ook de lay-out kan je aanpassen, al zijn deze opties beperkt tot de positie van de uitnodiging, de kleur en het thema (donker of licht).

Installatie Hotjar

Hoe te beginnen? Allereerst dient een account aangemaakt te worden op Hotjar waarbij gekozen kan worden voor een Business- (€89,- per maand), Pro- (€29,- per maand) of Basic- (gratis) account. Het is aan te raden om eerst een basisaccount te proberen om vervolgens de mogelijkheden van een Business- en Pro-account te bekijken.

Beheeromgeving en script

Hierna kan ingelogd worden in de beheeromgeving van Hotjar. Om gebruik te maken van de tools zal allereerst een universeel trackingscript geplaatst moeten worden in het template van de website. Deze trackingcode dient voor de afsluitende headtag geplaatst te worden. Wanneer dit juist gedaan wordt, zal direct aangegeven worden of de tracking actief of inactief is.

Binnen de beheeromgeving bestaat tevens de mogelijkheid om meerdere sites te beheren. Uiteraard kunnen IP-adressen voor sites geblokkeerd worden zodat deze gemanipuleerde data zullen voorkomen.

Voordelen Hotjar

Waarom zou ik Hotjar gaan gebruiken? Er zijn tenslotte genoeg aanbieders van zeer uitgebreide tools met meer mogelijkheden. Klopt, maar geen aanbieder die voor een relatief lage prijs een combinatie van zeven analyse- en feedbacktools op de markt heeft gebracht.

Door de gebruiksvriendelijke tools en de eenvoudige installatie is Hotjar bovendien toegankelijk voor iedereen. Op een visuele wijze kan relevante informatie en inzicht verkregen worden over het gedrag van bezoekers op je website.

Nadelen Hotjar

De tools zijn niet zo uitgebreid als aanbieders die zich gespecialiseerd hebben op het aanbieden van één tool. Daardoor heeft Hotjar relatief beperkte lay-out mogelijkheden en beperkte flexibiliteit in het aanpassen van de inhoud van formulieren.

Desalniettemin, een functionele en veelzijdige combinatie van tools voor een zeer aantrekkelijke prijs!

Martijn van Royen
Online Marketing Specialist bij DBOM

Martijn is Online Marketing Specialist bij DBOM, hét online marketing bureau in Haarlem. Hij is gespecialiseerd in SEO, SEA en conversie optimalisatie. In zijn ogen de drie kernactiviteiten van online marketing, die een website tot een succes kunnen maken. Hij heeft, samen met zijn collega’s van DBOM, gewerkt aan grote projecten voor onder andere Thomas Cook, Videoland of Iens. Hij wordt echter net zo enthousiast om te werken voor het MKB en de jonge start-up, die online resultaten wilt boeken.

Categorie

4 Reacties

    Gerjon

    Handige tool. Wel jammer van dat tinder vlammetje.


    29 maart 2016 om 09:12
    Laurens

    Ik gebruik Hotjar als sinds de Bèta fase en ben er zeer over te spreken. De toolset is zoals getoond zeer compleet en de mogelijkheden uitgebreid. De ontwikkeling is voortdurend en updates worden met grote regelmaat uitgerold. En de prijs voor een professional account is een lachertje vergeleken bij vergelijkbare pakketten. Kortom, een absolute aanrader voor iedereen die zich met conversieoptimalisatie bezighoudt!


    29 maart 2016 om 17:33
    Roderick

    Prima tool inderdaad. Alleen groot gemis dat session based pagina’s niet worden ondersteunt.


    30 maart 2016 om 18:59
    Josie

    Thanks Ann, now I’m kicking myself for missing the O&fe712;Ke8f#e exhibit; she’s my fave too. But I loved reading your experiences, and am making a list for a trip to the city! thanks for the inspiration.


    29 juli 2016 om 22:25

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!