IAB: 427 miljoen Europeanen maken gebruik van internet

14 juni 2012, 05:08

Voor de achtste maal op rij heeft IAB Europe het Mediascope Europe onderzoek uitgevoerd (n=50.000), waarin de branchevereniging het Europese mediagebruik onder de loep neemt. Hieruit blijkt dat momenteel 426,9 miljoen Europeanen gebruik maken van het internet. Dat komt neer op een penetratie van 65%. Gemiddeld spenderen zij 14,8 uur per week online. Van hen gebruik 37% meer dan één apparaat om het internet te benaderen.

Enkele andere belangrijke uitkomsten van het onderzoek zijn:

  • Traditional media activities are rapidly moving online with more than 9 in 10 European internet users visiting news websites

  • Europeans are using the web and watching TV simultaneously to complement their viewing experience

  • The internet has become an essential way for brands to engage with consumers with 4 in 10 European internet users agreeing that the way a brand communicates online is important

  • 96% of European internet users research online for purchases and 87% shop online

  • Conducted using a combination of online, telephone and face-to-face methodologies totalling over 50,000 interviews across 28 markets Mediascope Europe now ranks as one of the leading sources of data on European consumer use of media and online shopping habits.

Internettoegang

Van de Europese internet gebruikers maakt 64% gebruik van een computer, en 21% van een mobiele telefoon. De PC is het meest populair in Noorwegen en Zwitserland (89%), met name onder 25-44 jarigen (44%). Mobiele internetters zijn veelal tussen 16-24 jaar oud (30%). De mobiele telefoon is het meest populair in het VK, Noorwegen en Zweden.

Country

% who go online using a computer

% who go online using a mobile

Europe Average

64%

21%

Western Europe

79%

31%

Northern Europe

86%

36%

Southern Europe

59%

19%

Central & Eastern Europe

53%

14%

Computergebruikers maken daarbij het langst gebruik van internet, gemiddeld 13,3 uur. Gebruikers van mobiele telefoons spendeerden gemiddeld 9,4 uur op het web, voor tabletgebruikers was dit 9,3 uur.

Internet vs. traditionele media

Wat internet onderzoek opvalt is dat veel traditionele mediaconsumptie nu plaatsvindt via de digitale snelweg:

  • 91% of internet users read news online (388.5m) – men are more likely to be consumers of news online than women (93% vs. 89%) and 35-54 year olds are the most likely to read news online – at 93%

  • 73% of internet users watch TV online (311.6m) – 16-24 year olds are the most likely to watch TV online – at 83% – closely followed by 35-44 year olds (81%)

  • 67% of internet users listen to the radio online (286.0m) – this increases to 81% of 16-24s and men are more likely than women to listen to the radio online (68% vs. 66%)

Demographic

% watching TV online

% reading newspapers online

% listening to the radio online

16-24s

83%

89%

81%

25-34s

70%

92%

67%

35-44s

81%

93%

78%

45-54s

70%

93%

60%

55+

67%

90%

57%

Men

93%

73%

68%

Women

89%

74%

66%

Second screen

Het onderzoek heeft ook gekeken in hoeverre consumenten meerdere appareten tegelijk gebruiken. De resultaten tonen aan dat 48% van de Europeanen zegt tijdens het TV kijken te internetten (dat is 16% van de totale TV time spent). Noren (70%), Fransen (68%) en Britten (62%) doen dat het meest. Het goede nieuws, aldus de IAB zelf, is dat een derde van de multi-taskers zegt dat wat zij op internet doen gerelateerd is aan wat er op TV is.

Digitale touchpoints

The internet has become an essential way for brands to communicate and engage with consumers:

  • 51% say the internet helps them choose better products/services

  • 47% are inclined to find out more about products they see advertised online

  • 46% of internet users say they often visit the website of their favourite brands

  • 41% of European internet users agree that the way a brand communicates online is important

  • 30% of internet users are more likely to buy a product of a brand they follow on a social networking site.

96% van de Europeaanse internetgebruikers doet online research voor aankopen. 87% winkelt online, en koopt daar een vijfde (19%) van al hun aankopen. In h2 2011 spendeerden Europeanen €188 miljard euro aan online goederen en diensten, dat is gemiddeld €544 per koper. Nederlanders gaven in 2011 gemiddeld 885 euro per koper uit. Noren spendeerden het meest (€1,162), gevolgd door Zwitsers (€919) en Denen (€894).

Over het onderzoek

In totaal zijn meer dan 50.000 consumenten in 28 landen ondervraagd. De 28 landen die zijn meegenomen in het onderzoek zijn:

Centraal en Oost-Europa: Bulgaria, Croatia, Czech Republic, Hungary, Poland, Romania, Russia, Serbia, Slovakia, Slovenia, Turkey, Ukraine

Noord Europa: Norway, Sweden, Denmark, Finland

Zuid Europa: Spain, Italy, Portugal, Greece

West Europa: UK, France, Germany, Belgium, Switzerland, Netherlands, Austria, Ireland

Afbeelding: Ed Yourdon

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!