Ik adverteer nu 7 jaar op Facebook: dit zijn de tips waar je echt wat aan hebt

9 mei 2017, 05:00

In de zomer van 2010 zette ik mijn eerste advertentiecampagnes via Facebook op. In vergelijking met vandaag de dag waren de opties toen heel beperkt. In de loop der jaren werden deze steeds uitgebreider. Al die jaren adverteerde ik vrij intensief op Facebook. En de laatste tijd analyseer ik ook vaak advertentieaccounts van andere bedrijven, wat ook weer zorgt voor nieuwe kennis en inzichten. Mijn ervaringen deel ik in dit artikel. Tips die je helpen om gelijk meer resultaat uit jouw campagnes te halen.

1. Werk met de Business Manager

Werk je voor een organisatie waar veel mensen betrokken zijn bij de Facebookpagina of voor een bureau dat voor meerdere klanten advertentiecampagnes en pagina’s op Facebook beheert? Dan is het werken met de Facebook Business Manager (bedrijfsmanager) een absolute must.

Met de Business Manager beheer je alle verschillende accounts, apps en pagina’s op één plek in een overzichtelijke interface. Ook kan je gemakkelijk meerdere advertentieaccounts aanmaken. Het werken met de Business Manager geeft meer mogelijkheden, inzicht en controle en bespaart heel wat tijd. De meeste ervaren adverteerders werken al lang met de Business Manager, maar ik zie ook regelmatig dat deze nog niet is ingesteld. Doe dat wel om gebruik te kunnen maken van alle functionaliteiten.

2. Installeer de Facebookpixel en stel conversies in

Om gebruik te maken van remarketing en het doormeten van conversies is het noodzakelijk om de Facebookpixel te installeren op jouw site. Hiervoor dien je een stukje code te plaatsen op (alle) pagina’s van jouw site. Vervolgens kan je van (een deel van jouw) bezoekers een doelgroep (een website custom audience) maken zodat je deze specifiek kan targeten met advertenties.

Maar naast het installeren van de Facebookpixel is het aan te raden om ook verschillende conversies door te meten zoals leads, registraties of aankopen. Dat kan je doen door het installeren van standard events (toevoegen van wat extra code noodzakelijk) of als dat niet mogelijk is door het instellen van custom conversions. Dit artikel van Jon Loomer geeft meer inzage in het belang van de Facebookpixel en het doormeten van conversies. Mijn advies: gebruik de Google Tag Manager om alle conversies middels standard events door te meten. Hoe je dat doet, staat hier beschreven.

3. Gebruik de Power Editor

Met de Power Editor is het mogelijk om gemakkelijk (grote hoeveelheden) campagnes en advertenties te creëren of wijzigingen door te voeren. Het kost je even tijd om er aan te wennen, maar het gebruik van Power Editor boven de standaard advertentiebeheer levert een flinke tijdsbesparing op en geeft je veel meer mogelijkheden om de resultaten van je campagnes te verbeteren. Mocht je écht serieuze budgetten spenderen en gebruik maken van shopping feeds, retargeting en heel veel verschillende advertentiesets, dan is het handig om eens te kijken naar een API-tool zoals The Next Ad.

4. Carousel Ads presteren beter dan Link Ads

Is jouw doel het genereren van verkeer naar jouw website? Dan heb je twee verschillende opties: Link Ads met één afbeelding of Carousel Ads bestaande uit meerdere afbeeldingen die in een carouselvorm worden vertoond.

Ik zie nog te vaak dat merken enkel reguliere Link Ads inzetten. Dit terwijl Carousel Ads bijna altijd betere resultaten geeft. Uit eigen onderzoek blijkt dat Carousel Ads tot 40 procent lagere CPC’s kunnen hebben dan Link ads. Of dat ook voor jou geldt? Ik denk het wel, maar test het door eenvoudig er eentje aan te maken en de resultaten te vergelijken met reguliere Link ads.

Onlangs heeft Facebook ook een nieuw veelbelovende type advertentie geïntroduceerd: de Collection Ad. Dit type advertentie biedt een combinatie van video’s en foto’s gekoppeld aan relevante producten. Als je toch aan het testen bent, is dit ook een mooie om gelijk eens te onderzoeken.

5. Vierkante video’s presteren beter dan 16:9

Wil je bereik genereren? Ga dan voor Video Ads. Facebook geeft video’s voorrang in de newsfeed waardoor je het meeste bereik krijgt voor het minste geld. Ook organisch zorgt (live)video gemiddeld voor het meeste bereik van alle contenttypes.

Maar welke video’s scoren het beste? Vierkante video’s! Deze nemen tot 78 procent meer ruimte in op het mobiele scherm en dat resulteert in meer videoviews en interactie. Onderzoek van Buffer toont aan: “In some cases, square video resulted in 30-35% higher video views and an 80-100% increase in engagement.”

Houd er ook rekening mee dat de meeste mensen video’s op Facebook bekijken zonder geluid. Optimaliseer daarom jouw video’s door het toevoegen van titels en tekst zodat deze ook zonder geluid goed zijn te volgen. Ideale Facebook-video’s anno 2017 zijn:

  1. Native (dus geen Youtube-links)
  2. Vierkant (prominter in newsfeed dan 16:9)
  3. Kort (maximaal 1-2 minuten)
  4. Geoptimaliseerd voor no-sound (voorzien van titels en teksten)
  5. Grijpen de aandacht in de eerste drie seconden, zodat gebruikers tijdens het scrollen blijven kijken (dus geen logo’s in intro)

6. Leads verzamelen? Gebruik Lead Ads

Veel organisaties hebben als doel om leads in de vorm van e-mailadressen te verzamelen op hun website. Als je dat in het verleden wilde doen met Facebook-advertenties, dan creëerde je een overtuigende landingspagina waar gebruikers hun gegevens konden achterlaten in ruil voor een onweerstaanbaar aanbod en genereerde je met Facebook-ads relevant verkeer naar de site.

Tegenwoordig kan dat een stuk sneller en effectiever met Facebook Lead Ads. Leads verzamelen met deze advertentievariant werkt heel simpel:

1. Mensen klikken op de lead ad in hun nieuwsoverzicht;

2. Het formulier wordt automatisch gevuld met de data die Facebook al heeft (naam, emailadres, telefoonnummer). Je kan ook extra open vragen toevoegen indien gewenst;

3. De gebruiker klikt op verzenden indien akkoord en je ontvangt hun gegevens.

Vervolgens kan je deze gegevens vanuit Facebook exporteren. Om de gegevens vanuit Facebook automatisch te koppelen aan jouw CRM- of e-mailsysteem kan je gebruik maken van een tool zoals Zapier, LeadsBridge of Connect.io. Naast Facebook kent ook Twitter, en sinds heel kort LinkedIn, specifieke Lead Ads.

7. Pas op met het Audience Network

In 2014 introduceerde Facebook het Audience Network. Dit mobiele advertentienetwerk helpt developers en publishers (meer) geld te verdienen aan hun app en mobiele sites en adverteerders om het juiste publiek te vinden voor hun advertenties. Het idee achter het Audience Network is dat marketeers de geavanceerde targetingmogelijkheden nu ook buiten Facebook kunnen gebruiken, namelijk binnen apps en mobiele sites.

Automatisch is de plaatsing ‘Audience Network’ geselecteerd. Maar pas hiermee op. Het Audience Network kan namelijk heel veel verkeer genereren tegen lage CPC’s, maar vaak is dit verkeer van lagere kwaliteit omdat hier veel accidental clicks tussen zitten. Zo gebruik ik zelf de app 360 Security op mijn telefoon. Deze gratis app die onderdeel is van het Audience Network is zeer handig om jouw telefoon te beschermen en de accutijd te vergroten, maar ik klik regelmatig per ongeluk op een advertentie die verschijnt na een actie binnen de app. Helaas is het niet mogelijk om de resultaten per app in te zien en eventueel uit te sluiten.

Omdat het Audience Network veel kliks kan genereren kan Facebook een groot deel van jouw budget hierheen verschuiven. Wees hier bewust van en analyseer of dit verkeer goed genoeg converteert. Sluit het Audience Network anders uit.

Nog meer tips? Bezoek het Congres Facebook Marketing

Wil je nog meer tips om meer zakelijk resultaat met Facebook & Instagram te halen? Kom dan naar de vijfde editie van het Congres Facebook Marketing op donderdag 8 juni in de Jaarbeurs Utrecht waar Marketingfacts mediapartner van is. Ook dit jaar delen we de nieuwste trends op het gebied van commerce, service en branding met Facebook, WhatsApp en Instagram.

Peter Minkjan
Mede-eigenaar en marketingmanager bij 360 Scouting

Mede-eigenaar en marketingmanager bij 360 Scouting, waar ik mijn passie voor marketing, voetbal en innovatie kan combineren. Samen met een team van elite videoscouts helpen wij betaald voetbalclubs uit binnen- en buitenland om meer geschikte spelers te vinden. De scouts, verspreid over drie continenten, behoren tot de absolute top 1% na een zeer uitgebreide selectieprocedure.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Karel Kolb

    Goed stuk, complimenten. Ik adverteer dagelijks op Facebook en heb misschien nog wat aanvullingen, ook vanuit ervaringen met cursisten die ik via Competence Factory ontmoet. Carrousels heb je in verschillende vormen: die waar je een soort video van losse afbeeldingen maakt werkt qua lage kosten en bereik goed, groot nadeel vind ik dat je er niet op kunt klikken. Dat werkt dan weer beter met een carrousel waarin elke afbeelding doorklikt naar de landingspagina. Werken met de power editor wordt interessant als je veel campagnes/advertentiesets managed, ik zou als starter eerst met de reguliere interface beginnen. Warm aanbevolen: een product uit je Facebook-shop taggen in je gepromote bericht, dat werkt voor mij erg goed. Schrijf een goede inhoudelijke blog over een onderwerp waarin je ook producten en/of diensten aanbiedt en breng kennis én aanbod samen in één Facebook-post/ad. Tot slot het audience network: niet doen. Net als Instagram bijschakelen: alleen doen als je doelgroep vrouw is tussen de 25 en 40 jaar.


    9 mei 2017 om 09:36
    Jeroen

    Audience network is inderdaad een grote no-go! Ik zie bij nieuwe klanten campagnes die ze zelf eerder hebben gedaan dat het grootste deel van het budget naar het audience network gaat terwijl er vrijwel geen resultaat uit komt. Dit is een beetje te vergelijk met banners in mobiele Apps bij Google. Wel veel vertoningen en kliks, maar totaal geen resultaat voor de adverteerder.

    @ Karel, Instagram vindt ik wel een beetje kort door de bocht. Vrouwen 25-40 zijn zeker actief op dit platform, maar veel andere groepen ook. Vooral de jongere doelgroep. Zowel man als vrouw. Wat je wel duidelijk ziet is dat het aantal kliks vanuit Instagram over het algemeen minder is. Terwijl het aantal likes op berichten juist weer beter is. Maar daar krijg je geen bezoekers op je website vandaan.

    De tip met betrekking tot re-marketing (volgen van website bezoekers) is er 1 die door de meeste adverteerders die het zelf doen bijna niet gebruikt worden. Dit moet je zeker gaan doen! Je blijft hierdoor in beeld bij de mensen die mogelijk interesse hebben, ze zullen je niet snel volledig vergeten en je ziet gewoon goede conversie resultaten uit deze campagnes.

    Je kunt dit ook als enige campagne hebben draaien. Als je veel organisch verkeer (of andere bron) krijgt, kun je die doelgroep toch blijven volgen!


    10 mei 2017 om 08:08
    Linda

    Interessant van die vierkante video’s. Iemand een idee met welke app je het beste een vierkante video maakt?


    15 mei 2017 om 19:40
    Suzanne

    Ik ben net gestart met de Facebook Business manager en ik loop er elke keer tegen aan dat ik via dit programma alleen mijn vrienden kan uitnodigen voor de bedrijfspagina. Graag zou ik juist vanuit de bedrijfspagina andere bedrijven willen opzoeken en dan die ook liken. Ik kan helaas deze functie nergens terug vinden.

    Zou u mij kunnen aangeven hoe dit precies in zijn werk gaat?

    Alvast bedankt.

    Met vriendelijke groet,

    Suzanne Brockotter


    21 maart 2018 om 13:55

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!