Ilse lanceert nieuwe zoekmachine

19 februari 2003, 13:00

Ilse lanceert vandaag haar nieuwe, verbeterde, zoekmachine. Na een uitgebreide testperiode op campus.ilse.nl, heeft ilse de testversie van de verbeterde zoekmachine overgezet naar ilse.nl.

Het lanceren van de verbeterde zoekmachine is de eerste stap in een fase van continue verbeteringen aan de zoekmachine. In de nieuwe database zijn meer dan 20 miljoen Nederlandse en Nederlandstalige webpagina’s opgenomen.

De belangrijkste vernieuwing is de manier waarop de resultaten worden samengesteld en de manier waarop ‘lokale informatiebronnen’ kunnen worden ontsloten. “Binnen ilse media hebben we heel veel informatie over de kwaliteit en populariteit van Nederlandse websites,” zegt Nils Rooijmans, de ‘architect’ van de nieuwe zoekmachine: “We weten welke websites er zijn, maar ook welke echt de moeite waard zijn. Deze menselijke kennis gebruiken we om de beste resultaten boven te halen.” Daarnaast heeft ilse.nl de technologie volledig vernieuwd met state-of-the-art ranking algoritmen. “We gebruiken moderne methoden om tot de samenstelling van de resultatenlijst te komen,” aldus Rooijmans: “Bovendien is dat mechanisme bijzonder flexibel en kunnen we ook aan de hand van gebruikers-ervaringen de resultatenlijst makkelijk aanpassen.”

De nieuwe zoekmachine-technologie is ook gericht op het ontsluiten van het ‘hidden web’. Dat is de verzamelnaam voor al die informatie die zoekmachines normaal gesproken niet zo makkelijk kunnen vinden en dus ook niet kunnen opnemen in de resultatenlijst.

Met meer resultaten die op een betere manier in volgorde zijn gezet, kan ilse.nl haar gebruikers beter bedienen. Ook zullen websites in de zoekmachine ‘actueler’ zijn doordat de zoekmachine bijhoudt hoe vaak een website verandert, en alle veranderingen meeneemt in de resultaten. Ook Algemeen Directeur van ilse media, Paul Molenaar, is zeer content met de nieuwe zoekmachine: “Daar waar we bij de voorgaande vernieuwing voornamelijk conceptuele wijzigingen hebben gemaakt, hebben we de zoekmachine nu van voor tot achter vernieuwd”, aldus Paul Molenaar, “Er is letterlijk geen oud onderdeel achtergebleven”.

Over ilse media

ilse media is met meer dan 200 miljoen pageviews per maand de grootste internetuitgever van Nederland. Onder ilse media vallen NU.nl (35 miljoen pageviews per maand), Startpagina (120 miljoen pageviews per maand) en de zoekmachine ilse.nl (46 miljoen pageviews per maand)

Ook de gratis e-mailsite dolfijn.nl en het populaire chat.nl vallen onder ilse media. Bij ilse media groep BV zijn 44 personen in dienst.

Bron:

http://www.persberichten.com/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!