Ilse zoekmachine: over, afgelopen, uit

3 augustus 2005, 12:25

Much ado about ilse media deze dagen, maar ondertussen is het ooit zo geroemde vlaggenschip ilse.nl definitief kopje onder aan het gaan. De zoekmachine lijkt bezig aan zijn laatste dagen.

In de maandstatistieken juli van eBase blijkt de zoekmachine in het herkomstoverzicht te zijn afgezakt naar een troosteloze 0,0%.

Herkomst zoekmachines op eBase, juli 2005

De teloorgang van Ilse in de statistieken past in een trend die zich al een aantal maanden voordoet:

April 0,5%

Mei 0,3%

Juni 0,1%

Juli (afgerond) 0,0%.

Ilse 8% aandeel – maar bij wie?

Volgens de Nationale Search Engine Monitor van Checkit en RM Interactive, had Ilse in mei nog een aandeel van 8% bij de vraag welke zoekmachine men het meest gebruikte. Toegegeven, nou gaat eBase niet over fietstochten, Britney Spears en amarillo. Echter, ondanks dat het zich richt op een ervarener publiek vind ik 0% wel erg weinig.

Zijn er meer die hun zoekmachinecijfers over juli willen delen?

Categorie
Tags

25 Reacties

    Jon

    U vraagt, wij draaien:

    86,39% google

    6,27% yahoo

    3,32% ilse

    1,43% msn

    1,23% google images

    0,65% vinden

    0,42% ix quick

    0,29% zoeken


    3 augustus 2005 om 13:09
    lars

    Wat is dat ilse.nl eigenlijk? 😉


    3 augustus 2005 om 13:21
    Steef

    Ilse? Dat was toch zo’n website uit het internet bubbel tijdperk?


    3 augustus 2005 om 13:51
    Frank Meeeuwsen

    Hadden ze niet beter kunnen zingen: “Show me the way to Google-wisdom”?


    3 augustus 2005 om 14:14
    BasW

    En dat ondanks het traffic dat ze toch van de zoekfunctie op Startpagina.nl krijgen…of zegt dat ook gelijk iets over de bezoekersaantallen van Startpagina.nl (www.startpagina.nl zelf dus) ??


    3 augustus 2005 om 16:10
    Bernice

    Komop, niet zo somber zeg! Heb even gecheckt op een paar sites die zich richten op ‘algemeen publiek’ en daar zit Ilse al maanden steady rond de 3%-4%. Zie wel een lichte toename van MSN.

    En die 8% van de internetters die Ilse als meestgebruikte zoekmachine noemt is naar verwachting niet goed voor 8% van alle zoekopdrachten (maar minder). Ilse heeft inderdaad, zoals Anders al noemt, minder ervaren gebruikers die minder intensief van Internet gebruik maken, en dus ook minder zoekopdrachten plaatsen. Ik schat in dat hun daadwerkelijke marktaandeel in zoekOPDRACHTEN dan ook zo tussen de 3% en 5% ligt.


    3 augustus 2005 om 16:39
    Jurjen Koopmans

    Cijfertjes zijn leuk en cijfertjes zijn soms ook nog representatief. Die 0%, die 3,32% of welk percentage dan ook zegt mij niet zoveel. Wat mij wel interesseert: waarom gebruiken Ilse-zoekers Ilse? en niet Google?

    Want als je weet wat de grote jongens en meiden fout doen… dan kun je op termijn interessant worden!!!


    3 augustus 2005 om 17:02
    at

    Ben toch bang dat in deze casus ‘being remarkable’ niet voldoende meer is. Men zal zich toch anders moeten onderscheiden. Personal search agents misschien?


    3 augustus 2005 om 17:09
    alternet

    Leuk die cijfers, maar ze zijn niet echt representatief te noemen.

    Gezien het onderwerp van de pagina van eBase lijkt het mij een specifieke doelgroep te trekken en niet een dwarsdoorsnede van de internetgebruikers.

    Is er ook enig zicht op het aantal unieke bezoekers afkomstig van zoekmachines op eBase? Dan geeft dat ook een beeld over de waarde van deze cijfers.


    3 augustus 2005 om 17:21
    Sander

    Stats Gezondheidsplein.nl:

    1. Google 75%

    2. MSN 11,4 %

    3. Ilse 9,5%

    4. Yahoo 0,8%

    5. Vinden 0,6%

    Ilse is van oudsher een site die door vrouwen wordt gebruikt. In die zin is er dus zeker nog geen sprake van teloorgang.

    E-base lijkt mij vooral een mannending nl.


    3 augustus 2005 om 17:38
    marc

    stats adformatie groep

    1. Google 83,3%

    2. Ilse 7,3%

    3. MSN 6,3%

    4. Yahoo 1,0%

    5. Altavista 0,5%


    3 augustus 2005 om 18:33
    Anders

    Of moet ik inmiddels zeggen: wat is John met ilse van plan? 😉


    3 augustus 2005 om 19:02
    at

    Anders, een zoekmachine voor talpa content!


    3 augustus 2005 om 19:08
    at

    Under construction totdat je op pagina 2 drukt, dan krijg je wel output, heel vreemd…


    3 augustus 2005 om 19:16
    loket

    “Natuurlijk is eBase niet representatief. . . “

    . . . is wel een hele zwakke basis om een discussie te starten. Bovendien een zwaktebod naar je eigen product. ‘k Heb sterkere spinsels van je gezien.


    3 augustus 2005 om 19:26
    at

    ja ga dan ook niet weg….

    tweede plaats ilse na google shuffle. dat is zoiets als ajax is eerste (whisfull thinking) en de andere 17 clubs allemaal tweede! misschien moet ilse zich inderdaad concenteren op ‘gevonden worden’ ipv ‘vinden……’


    3 augustus 2005 om 20:50
    M.Roelofs

    sorry Nils..

    1,16%


    4 augustus 2005 om 06:06
    Bas

    Ilse wordt nog wel gebruikt. Zelf gebruik ik het b.v. om persberichten te volgen. Als ik zelf iets uitgeef (zoals laatst) en ik wil kijken waar het is opgepakt, is Ilse voor NL sites vaak een stuk sneller dan google. Niet dat het goed/uitputtend/alles geeft wat ik wil, maar ze hebben binnen een paar uur al iets, dat is meer dan google.

    Heb wel begrepen dat Ilse druk bezig is met een heroriëntatie. We zullen zien waar die ze brengt.


    4 augustus 2005 om 06:30
    Paul Molenaar

    Bedankt voor de reacties. Interessante opmerkingen (echt!). Ik reageer (beperkt) op mijn blog. Valt zoveel over te zeggen en ik krijg regelmatig kritiek dat ik te lang post (dat krijg je als je van huis uit beroepstikker bent 😉 maar graag nader de discussie aan.


    4 augustus 2005 om 07:44
    René

    Stats van leren.nl, juli 2005:

    1. Google 97 %

    2. MSN 1,3 %

    3. Ilse 0,7%

    De rest bij elkaar 1 %

    Ze zijn in marketeersvalkuil #1 getrapt: afnemende belangstelling compenseren met steeds opdringerige advertenties. Advertenties in your face, onder het zoekvakje boven en naast de zoekresultaten, tussen en in de zoekresultaten. Yakkes. En dan zijn de zoekresultaten zelf (als je die met een beetje scrollen en een stofkam weet te vinden) ook nog eens allerbelabberdst, zoals je terecht opmerkt.

    Ilse.nl trekt zich helemaal niets van de gebruiker, zijn voorkeuren en zoekvraag aan. En op het web is de individuele gebruiker nu eenmaal de baas over zijn surfbeleving. Als een site niet biedt wat je wilt, dan ben je zo weer weg en kom je nooit meer terug.


    4 augustus 2005 om 09:34
    Fred

    <…Ondanks het feit dat ik al jaren roep dat ze bij ilse media die zoekmachine aan de kant moeten zetten en zich zouden moeten richten op de dingen waar ze goed in zijn,…>

    Maar waar is Ilse dan in vredesnaam *daadwerkelijk* goed in, behalve als een kip zonder kop inkopen doen op de interactieve markt?


    5 augustus 2005 om 06:11
    Bas

    @Fred Ilse heeft wel degelijk een positie in de markt. Anders zouden ze al lang gestorven zijn. Het feit dat ze een aantal jaar beetje stuurloos zijn geweest is vrees ik inherent aan het onderdeel zijn van een groot concern (VNU en daarna Sanoma).


    5 augustus 2005 om 07:37
    Gertjan

    Toch kan je als keywords-adverteerder prima terecht bij Ilse, is mijn ervaring.

    Wellicht omdat de gemiddelde bezoeker van Ilse het onderscheid tussen betaalde en niet-betaalde zoekresultaten niet kan maken, maar toch…


    8 augustus 2005 om 04:44
    Chris Vergaelen

    Voor mij is Ilse geen zoekmachine: als “buitenlandse” site (lees belgische) wordt je zelfs gevraagd elke nieuwe pagina aan te melden! Dan blijf je inderdaad beter bij het beheren van een startpagina

    P.S. Deze startpagina’s doen het dikwijls zeer goed in de listings van Google, ….. Overleeft Ilse dankzij Google i.p.v. ondanks Google.


    30 september 2005 om 11:20

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!