Snap’s chief strategy Imran Khan over waarom Snapchat het platform is voor je marketing #TNW2017
Het begint er op te lijken dat er elke week weer een bedrijf een functie van Snapchat kopieert. Natuurlijk blijft Snapchat ook zelf steeds innoveren. Niet alleen gericht op de gebruiker, maar vooral voor bedrijven komen er steeds meer mogelijkheden op Snapchat. Eén van de mensen achter deze innovatiestrategie is Imran Khan, Snap Inc.’s chief strategy officer.
Snapchat is nog altijd ontzettend populair, vertelt Imran. Zo blijkt het ook uit de cijfers die worden toegelicht:
- Er worden per dag 31 miljard foto’s/video’s gepost op Snapchat
- Snapchat wordt dagelijks door 166 miljoen mensen gebruikt
- 60 procent van de dagelijkse gebruikers, gebruiken Snapchat om content te maken
- Gemiddeld opent de Snapchatgebruiker de app 18 keer per dag en spendeert gemiddeld meer dan 30 minuten per dag in de app
- 1 op de 5 smartphone gebruikers in Nederland gebruikt Snapchat dagelijks
Dit geeft onder meer aan dat het platform een grote en actieve userbase heeft. Reden genoeg om ook te investeren in tools die zorgen voor omzet uit deze userbase. Snapchat wilt het voor bedrijven makkelijker maken om inzicht te geven in de data van de gebruikers. Een functie die daarbij ook mogelijk is is om lookalike audiences op te zetten.
Snap Inc. is druk bezig om meer opties te bieden voor bedrijven om te adverteren en werkt het ook samen met bedrijven om de advertenties aantrekkelijk te maken. Zo werd er eind vorig jaar geëxperimenteerd met live opnames tijdens The Tonight Show met Jimmy Fallon en gast Justin Timberlake. Exclusieve content voor Snapchat en een miljoenen publiek voor The Tonight Show.
Snap Ad geeft een natuurlijke ervaring voor de gebruikers, zegt Imran. Het moet natuurlijk aanvoelen, de boodschap moet zo goed mogelijk overkomen en het moet pakkend zijn. Zo kunnen advertenties worden gemaakt door de functies van Snapchat te gebruiken, zoals geotagging, waardoor je meer waarde toe kan voegen voor de gebruikers.
Snapchat’s advertenties bieden meer manieren om je publiek betrokken te krijgen met je content. Nadat je de advertentie hebt gezien, kun je makkelijk doorschuiven naar een sponsored artikel over het product of merk. Long-form video geeft gebruikers de mogelijkheid om ook langere video’s op het platform te zetten, zoals trailers, how-to’s en behind the scenes-opnames.
Web-view geeft gebruikers de mogelijkheid vanuit het platform te swipen naar de website en gelijk iets te kopen, zich aan te melden of een spel spelen. Een succesvoorbeeld is de advertentie die Kraft Heinz co. voor Oreo heeft opgezet op Snapchat. Met als doel om de brand awareness te verbeteren bij millennials werd er een advertentie van Oreo gekoppeld aan een minigame. Het resultaat: 13,6 miljoen mensen speelde het spel, een gemiddelde speeltijd van 45 seconden, en een stijging in zowel brand awareness als aankoopintentie.
Een belangrijke les voor Snapchat was het geluid in advertenties. Veel bedrijven geven aan dat geluid niet werkt op mobiel. Voor Snapchat werkt dit juist heel goed en is geluid vaak essentieel voor een goede advertentie. Het helpt om de boodschap over te brengen in de communicatie naar je publiek.
Al met al was het nogal een commerciële presentatie. Het is wel duidelijk dat Snap Inc. nu echt volwassen is geworden; inclusief userbase en toenemende opties voor bedrijven om te adverteren.