Instagram door bedrijfsprofielen binnenkort nóg aantrekkelijker voor bedrijven
De invoering van bedrijfsprofielen en Dynamic Product Ads
Toen Facebook een aantal jaren geleden Instagram overnam, leken ze het rustig aan te doen met de ontwikkelingen. Maar dit jaar halen ze de schade in. De ene naar de andere aanpassing/verbetering wordt doorgevoerd. Vorige maand kreeg Instagram bijvoorbeeld nog een algoritme, afgelopen week een geheel nieuwe look en binnenkort wordt het bedrijfsprofiel en de Dynamic Product Ad in het leven in geroepen. In dit artikel lees je over deze nieuwe ontwikkelingen.
Het bedrijfsprofiel voor Instagram
Instagram is bezig om het platform aantrekkelijker te maken voor bedrijven. Dit willen ze doen met onder andere het bedrijfsprofiel. Op dit moment heeft iedereen hetzelfde profiel, of je nu een bedrijf bent of een persoon. Later.com, een managementtool voor Instagram, heeft inzicht gekregen in de nieuwe bedrijfsprofielen die in ontwikkeling zijn. Met de invoering van de bedrijfsprofielen heb je als bedrijf (eindelijk) inzicht in je statistieken en maken ze het makkelijk om contact met je op te nemen.
Contactbutton
Naast de volgknop staat er binnenkort ook een knop waarmee iemand contact met je op kan nemen. Je hebt de mogelijkheid om mensen je te laten bellen, een route te laten plannen naar je bedrijf of je een e-mail te sturen. Deze knop is dus te vergelijken met de call-to-actionknop op Facebook.
Contactbutton en de mogelijke opties
Inzicht in je Instagramstatistieken
Met een bedrijfsprofiel vind je nuttige informatie over je volgers zoals hun woonplaats en wanneer zij online zijn. Maar ook weet je hoeveel weergaven jouw posts hebben gegenereerd en wat het verloop van je volgersaantallen is. De knop voor je statistieken verschijnt op jouw profiel naast je naam.
Plek waar de de statistieken staan
Wanneer zijn je volgers online
Voortaan zie je op welke momenten van de dag en op welke dagen van de week jouw volgers online zijn. Dit helpt je bij het inplannen van je posts.
Welk moment van de dag / week zijn je volgers online?
Statistieken van je posts
Per post kan je zien hoeveel weergaven deze post heeft gegenereerd. Je kunt de best presterende posts van de afgelopen week bekijken, maar ook van de afgelopen maand.
Links: posts met meeste weergaven van de afgelopen week
Rechts: posts met meeste weergaven van de afgelopen maand
Inzicht in je volgers aantallen
Voortaan zie je ook het verloop van jouw volgersaantallen. Je kunt bijvoorbeeld zien hoeveel volgers je in de afgelopen week erbij hebt gekregen.
Gegevens over je volgers
De volgende gegevens over je volgers zijn straks te vinden in de statistieken van je Instagramprofiel:
- Geslacht
- Leeftijd
- Waar komen ze vandaan? (te selecteren op: land, provincie, stad)
Demografische gegevens van je volgers
Dynamic Product Ads straks ook op Instagram
Facebook doet er alles aan om Instagram aantrekkelijker te maken voor bedrijven. Zo hebben ze bijvoorbeeld vorig jaar de mogelijkheid toegevoegd om te adverteren op het platform. Binnenkort breiden ze deze mogelijkheid uit met Dynamic Product Ads. Deze vorm van adverteren wordt in de online marketeersmond ook wel dynamic remarketing genoemd.
In de Facebook Power Editor is deze vorm van adverteren terug te vinden onder: verkopen uit productcatalogus. Dynamic Product Ads zijn advertenties met daarin specifieke producten die mensen hebben bekeken op jouw webshop. Op Facebook is deze vorm van adverteren, naar eigen zeggen, erg succesvol gebleken. Hieronder de beschrijving die Instagram aan deze vorm van adverteren geeft.
“Dynamic ads on Instagram let you promote the right products to the right person at the right time. When someone visits your website or mobile app, then later looks at Instagram, they’ll be served an ad featuring multiple, related products from ones they were browsing on your site or app.”
Wat deze ontwikkelingen betekenen voor jouw organisatie
Als bedrijf heb je straks veel meer inzicht in jouw doelgroep en prestaties op Instagram. Hier kun je de strategie en je content op aanpassen. Daarnaast verhogen de Dynamic Product Ads de kans op verkopen/conversie vanuit Instagram, wat een positieve invloed heeft op je ROI en omzet. Wie wil dat nou niet?
Verdwijnt de charme van Instagram?
We dachten altijd wel te weten wie onze volgers op Instagram zijn, maar omdat we geen inzicht hadden in de statistieken, wisten we het nooit zeker. Binnenkort zien we dus of onze verwachtingen kloppen met werkelijkheid. Ik denk dat menig bedrijf op deze statistieken zit te wachten. Hopelijk worden ze ook snel uitgebreid met bijvoorbeeld gegevens over de gezinssamenstelling of wat jouw volgers nog meer leuk vinden.
Dat dynamic remarketing nu ook beschikbaar wordt op Instagram, vind ik jammer. Instagram draait namelijk om mooie beelden en creatieve foto’s van jouw assortiment, terwijl je met Dynamic Product Ads juist hele standaard en saaie productfoto’s gebruikt. Ik hoop dat Facebook in zijn achterhoofd houdt dat Instagram om iets anders draait dan Facebook en zo de charme van het visuele platform wel waarborgt.
*De screenshots in dit artikel zijn genomen voordat Instagram een nieuwe look kreeg en zijn afkomstig van Socialmediatoday.com.
Interessant!
Wanneer komt dit precies uit?
En moet je je accounts dan converteren naar business profielen of hoe werkt dat dan? Is dit overigens een gratis feature of betaal je hier dan voor?
Zeker interessant, MSSG!
Er is nog niet concreet gesproken over een releasedatum. Dit zal “in de komende maanden” zijn. Facebook kennende wordt dit een gratis feature en dien je jouw profiel zelf om te zetten naar een bedrijfsprofiel. Vermoedelijk d.m.v. een verificatie met je website.