Interactieve storytelling: verhalen vertellen op je website

1 mei 2013, 11:29

Hoe krijg je je verhaal verteld als de gebruiker ‘in control’ is?

Storytelling wordt steeds meer ingezet als belangrijk onderdeel van een marketing- en imagostrategie. Het is immers een krachtig fenomeen waarbij sterke effecten kunnen worden bereikt. Helaas wordt er te weinig gebruikgemaakt van een van de belangrijkste communicatiekanalen van dit moment: de website. Want alle jubelverhalen ten spijt, storytelling staat op gespannen voet met het interactieve karakter van de website.

Een verhaal is het sterkst als het perfect wordt verteld. Alleen de meesterverteller weet hoe en op welk moment hij de gebeurtenissen uit de doeken moet doen. Het verhaal is dan ook het sterkst als het in een vaste, non-interactieve vorm gegoten is, zoals een film of tekst. De pagina's van een website worden juist steeds in een andere volgorde bekeken, waarbij de interactie met de gebruiker centraal staat.

Hoe kunnen we een sterke storytellingstrategie voor het web ontwerpen, als we het interactieve karakter ervan niet in acht nemen? Een mogelijke oplossing voor dit probleem is te kijken naar een ander gebied waarin interactiviteit en verhalen hand in hand gaan: de wereld van de games.

Op de 'Better Cotton'-pagina van Ikea kan de gebruiker door een geanimeerd verhaal scrollen. Nog meer gebruikersinput zou het geheel nog interactiever maken.

In het artikel 'Game design as narrative achitecture' legt de Amerikaanse professor Henry Jenkins uit op wat voor manieren games in staat zijn om verhalen te vertellen. Want hoewel ook in games verhalen en interactiviteit op gespannen voet met elkaar staan, zijn gamedesigners als decennia aan de gang om tot een oplossing te komen. De vier strategieën zijn:

  • Evocative spaces

  • Enacting stories

  • Embedded narratives

  • Emergent narratives

Wat kunnen deze strategieën betekenen in de wereld van het web? 'Evocative spaces' zijn evocatieve ruimtes, ruimtes waar een verhaal uit spreekt. Een website is ook een soort ruimte, maar dan virtueel. Je kunt er doorheen navigeren en je hebt een sitemap. Een evocative space vertelt het verhaal niet zelfstandig, maar maakt gebruik van een bestaand verhaal waar mensen al iets vanaf weten. Een voorbeeld op het web is de site van Plus, waarop het bekende viertal van de televisiereclame te zien is.

'Enacting stories' betekent het naspelen van verhalen. Deze strategie is heel erg nauw verbonden met echte spellen. Maar de vele “Speel de game op onze website, en win!”-voorbeelden laten zien dat games en websites goed samen kunnen gaan. Als er vervolgens voor wordt gekozen om storytelling te verwerken in deze game, heb je een krachtig communicatieinstrument in handen.

'Embedded narratives' zijn ingebedde verhalen. In een game is het verhaal ingebed in de ruimte als een soort speurtocht. Vergelijk dit met Jules Verne's 'Naar het middelpunt der Aarde', waarin de hoofdpersoon in de voetsporen treedt van een IJslandse ontdekkingsreiziger en constant aanwijzingen en voorwerpen van hem vindt, waarmee het verhaal gereconstrueerd kan worden. Dit kan voor websites een sterke strategie opleveren: delen van het verhaal distribueren over de verschillende pagina's. Enerzijds is de bezoeker actief bezig om het verhaal te reconstrueren en komt het sterker aan, anderzijds nodigt het de bezoeker uit om meer pagina's van de website te bekijken in de hoop meer over het verhaal te weten te komen. Dit is een veel sterkere strategie dan de platgereden 'Over ons'-pagina waar de storytelling meestal plaatsvindt.

'Emergent narratives', tenslotte, zijn emergente verhalen, die mede door toedoen van de gebruiker ontstaan. Bekende voorbeelden zijn The Sims en Habbo Hotel. De designer geeft de tools, en de gebruikers maken daar zelf de verhalen mee. Deze vorm van storytelling gebeurt al, zoals besproken op Marketingfacts. Een wijze les voor social media: “Let your followers tell your story“, zoals bijv. Ford deed (en gaat doen) met hun Fiesta Movement.

Het is belangrijk te onthouden dat websites fundamenteel verschillen van kanalen als print en televisie, en dat een verhaal heel anders uit kan pakken. We kunnen van games veel leren over hoe we storytelling toe kunnen passen in een interactieve vorm, zoals websites. Maar tegelijkertijd is dit een uitnodiging om verder te denken op het gebied van gamification, een ander buzzword van deze tijd. Gamification heeft tot nu vooral de vorm gehad van 'badges' die je kunt verdienen. Maar er zijn veel meer mooie dingen mee te bedenken, en storytelling is daar één van.

Ruben Meintema
Developer bij Talmark

Creative Coder, ASP.Net developer, Innovator, Ludoloog, Schiermonnikoger

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!