Internet of Things: wearables, nieuwe systems of engagement en kansen voor marketeers [download]
Google Glass, Galaxy Gear, Fitbit en JawBone UP trappen de verder gaande mobilisering van hardware en data af. Een nieuwe fase waarin de strijd ontbrandt om de nieuwe vorm-factor, waarin de basis wordt gelegd voor nieuwe manieren van interactie tussen mens en computer en ‘systems of engagement’ hun empathische vermogen sterk gaan ontwikkelen. In het komende decennium wordt personal computing pas echt persoonlijk: in, op en om het individu.
Wearables zijn een vorm-factor
Danny Oosterveer schreef het op 16 januari al op dit blog bij monde van Deloitte: 2014 is het jaar van de opkomst van wearables. Juniper Research houd het op 130 miljoen verscheepte wearables in 2018, Gartner op 5 miljard in sales in 2016.
Veel analisten, marktanalysebureaus en trendwatchers zien 2014 als het jaar voor wearables, net zoals 2007 (introductie iPhone) het jaar was van de doorbraak van de smartphone. Die vergelijking gaat wat mij betreft niet op. De iPhone was eindelijk het voorbeeld van hoe het wel moest met mobiele telefoons. De introductie van wearables als nieuwste vorm-factor van het post-pc tijdperk gaat ongetwijfeld gepaard met een groot aantal mislukte marktintroducties alvorens de juiste vormen en toepassingen gevonden worden.
Het is wat ons betreft meer het 2003-jaar van smartphones; een smartphone met PalmOS. Op dit moment is het nog te veel het verschuiven van notificaties van de broekzak naar de pols, wat feitelijk neerkomt op het reduceren van de tijd tussen intentie en handeling. De doorslag in de uiteindelijke toepassing en snelheid van deze ontwikkelingen zullen diegenen geven die het gat kunnen dichten tussen de technologische mogelijkheden en de diepere behoeften bij de meerderheid van de bevolking – inclusief het complex van sociale wenselijkheden en economische haalbaarheden van deze nieuwe technologie.
Het is dan ook een evolutionaire ontwikkeling naar computers die zich beter kunnen inleven in de mens. Op dit moment is het nog steeds sterk experimenteel en vooral een kwestie van ‘playing with the possible’. Maar de richting waarin de informatiesamenleving zich verder gaat ontwikkelen, tekent zich wel af: dichter op onze huid en meer toegesneden op persoonlijke omstandigheden. We noemen dit de eerste stap richting empathische systemen.
Klik op bovenstaande afbeelding voor een grotere weergave
De consument: jouw Personal Cloud
Een eerste exponent van deze evolutie is de Jawbone Up 24. De armband registreert niet alleen de activiteiten die de drager onderneemt, maar is ook in staat om realtime de behoeften van een gebruiker in te schatten en waar nodig aan te sturen.
Dankzij een personal cloud kunnen verschillende objecten in de omgeving van de gebruiker met elkaar communiceren en automatisch acties in gang zetten. Als de drager van de armband gaat slapen, registreert de armband dit en waarschuwt deze het huis om de lichten uit te doen en de gordijnen te sluiten.
De marketeer: context is king
Nu dient zich de vraag aan hoe men met de volgende intensivering van mobile betekenisvolle business-impact kan genereren. Daarbij is de toename van mobiliteit dit keer niet een uitkomst of conclusie, maar een basisvoorwaarde en drijvende kracht.
Dit is de essentie: de oude marketingles van product-prijs-plaats-promotie geldt nog steeds, maar ‘plaats’ werd eerst al vervangen door anywhere en nu door ‘context’: we willen onze diensten, oplossingen, boodschap en interactie aanbieden in die context waarin de ontvanger er het liefst op reageert. En de ultieme context is de context zoals de klant die zelf beleeft.
Door te spreken over empathie ambiëren we de systemen zover te brengen dat ze vanuit de context die we kennen, samen met alles wat we weten over het individu, hypotheses kunnen opstellen over wat het effect van de context zal zijn op de klant, de gebruiker. Om daar een bijpassende actie bij te definiëren.
Denk in services en bouw systems of engagement
Wearables en ‘empathic things’ zetten de shift in denken van producten naar services voort. De waarde hiervan wordt gecreëerd in systemen, niet in de apparaten zelf. Een activity tracker als de Nike Fuelband stelt niet veel voor zonder de service en het systeem. Voor de Fuelband geldt: activity trackers zetten lichaamsdata om tot personal data analytics die inzicht geven hoe je fitheid te verbeteren.
Het slimme horloge Nismo (beta) van Nissan geeft specifieke informatie voor de autorijder weer en verbindt via bluetooth met een speciale Nissan-app op de smartphone en geeft de gebruiker informatie over de gemiddelde snelheid, het brandstofverbruik en onderhoudsschema van de auto. Ook houdt de Nismo enkele biometrische gegevens bij, zoals de hartslag en lichaamstemperatuur. Dergelijke informatie zou volgens Nissan nuttige feedback opleveren en autorijders kunnen waarschuwen als zij lichamelijk niet helemaal fit zijn.
De auto is samen met de app, bestuurder, de auto en de sensoren onderdeel van het ecosysteem waarin de waarde wordt bepaald door de manier waarop de vier zijn verbonden en hoe data de grondstof is vormt voor nieuwe service naast het produceren van auto’s.
Op zoek naar WTF je wearable strategy moet zijn? Klik hier en wees gerust.
Download Empathic Things, de nieuwe IT: Intieme Technologie
Voor grootschalige toepassingen en business-impact van technologie moet worden gekeken naar de combinatie van technologische mogelijkheden, sociale wenselijkheden en economische haalbaarheden. Deze drie factoren bepalen of empathische systemen ook in de waardeketen van organisaties en onze levens terecht zullen komen. Het gaat om adoptie, om het grote publiek, in plaats van om enthousiaste innovatoren of early adopters.
In dit tweede VINT-rapport over het internet of things gaan we in op wearable computing, nieuwe systems of engagement op basis van context en empathische interactie tussen mensen en computersystemen. We staan stil bij de struikelblokken op het vlak van interoperabiliteit van datastromen, privacy en security en schetsen 6 business to-do’s om de kracht van nieuwe mobiele vormen te omarmen.
Download het rapport (pdf)