Inzicht in de ontwikkeling van mediagebruik: Nielsens State of the Media

17 april 2012, 06:00

De ontwikkeling van het mediagebruik gaat hard, heel hard. Pas 10 jaar geleden nam DVD de rol van VHS over als belangrijkste drager van video voor thuisgebruik in de Verenigde Staten. In 2006 had 3,2 procent van alle mobiele gebruikers een smartphone, nu 44 procent. En in de laatste 12 jaar is het aantal consumenten met internettoegang verdubbeld van 132 naar 274 miljoen Amerikanen.

in de nieuwste editie van hun halfjaarlijkse rapportage State of the Media geeft Nielsen inzicht in de razendsnelle ontwikkeling van de mediaconsumptie in de VS (zie ook onze blogpost over de editie van een halfjaar geleden). Waardevolle input voor elke marketeer.

Natuurlijk is het een cliché om te zeggen dat het mediagebruik zich snel ontwikkelt. Maar als je naar de kille cijfers kijkt, krijg je écht een idee over hoe snel het echt gaat en wat die ontwikkelingen betekenen voor jou als marketeer en je merkboodschap.

Nielsens rapport kan die laatste vraag niet echt beantwoorden, maar wel goed inzicht bieden in de manier waarop de moderne consument omgaat met de grote hoeveelheid media die hem ter beschikking staan. Het geeft waardevolle statistieken op verschillende onderwerpen, zoals devices (mobiele telefoon, tablet, PC, etc.), cross-platform videoconsumptie, marktaandelen per websitecategorie, second-screengebruik, vertrouwen in verschillende vormen van adverteren, etc.

Een aantal opvallende feiten:

  • Amerikanen kijken gemiddeld 145 uur en 45 minuten 'traditionele' TV, 4 uur 31 minuten online video en 4 uur en 20 minuten video via de telefoon.

  • 64 procent van de tijd gespendeerd met de telefoon wordt besteed aan apps. 13,4 procent van de tijd aan texting, 11,1 procent aan browsen en 5,5 procent aan socialenetwerk-apps.

  • Van alle tijd gespendeerd op het internet, gaat 21,3 procent op aan sociale netwerken en blogs, 7,7 procent aan games en 6,5 procent aan e-mail (nee, er staat niets over 'adult video'…).

  • 57 procent van de bezitters van een tablet en/of smartphone checken wel eens e-mail op hun second screen tijdens een TV-programma, 44 procent surfte op het web (ongerelateerde informatie) en eenzelfde hoeveelheid bezoekt socialenetwerk-sites (tijdens commercials wijken die getallen met resp. 59, 44 en 44 procent nauwelijks af).

  • De 3 meest bezochte sites tijdens het TV-kijken zijn resp. Facebook, YouTube en Zynga.

  • Vrijwel iedereen brengt tijd op sociale netwerken door via de PC, ongeacht de leeftijd. Het gebruik van mobiel varieert wel sterk: in de leeftijdscategorie van 18 t/m 34 jaar gebruik bijna 60 procent de mobiele telefoon ervoor, bij 55-plussers is dat slechts 12,6 procent.

  • In oktober 2011 werden 173 mln weblogs geteld.

  • In de top 10 van sociale netwerken en blogs o.b.v. unieke bezoekers was Tumblr de grootste stijger met een groei van 128 procent t.o.v. het jaar ervoor; Facebook is nog steeds de grootste (en 3 keer groter dan nummer 2, Blogger), maar kende slechts een groei van 6 procent.

  • Van alle onderzochte vormen van advertising worden branded websites het meest vertrouwd, nl. door 52 procent van de consumenten.

  • Mobiele advertising scoort daarentegen opmerkelijk laag: display ads en sms-advertenties hebben de laagste trust scores met resp. 27 en 26 procent.

  • Tabletgebruikers zijn veel meer geneigd de interactie aan te gaan met advertenties dan smartphone-gebruikers, bijv. in de vorm van doorklikken (24 vs 11 procent) en het zoeken naar meer informatie (21 vs 11 procent). Opmerkelijk is wel dat de verschillen qua aankoopgedrag veel lager liggen, nl. 23 vs 20 procent. Dat duidt op een meer doel- en actiegericht gebruik door smartphoners.

  • Vrouwen zijn goed voor 64 procent van de totale kijktijd bij de videodiensten Netflix en Hulu.

  • In Europa ligt het aantal gebruikers dat dagelijks video consumeert via mobiele telefoon, handheld mobile device, tablet of home video game system op ongeveer de helft van het mondiale gemiddelde. In de regio's Asia Pacific en Middle East / Africa / Pakistan liggen de cijfers er juist (ver) boven.

  • Google is het belangrijkste online merk in elk onderzocht land in de wereld, behalve in Japan; daar staat het op nr. 2 (na Yahoo!). Facebook staat in elk onderzocht land in de top 3, ook weer met Japan als uitzondering; daar staat het niet in de top 10. De inheemse sociale netwerken FC2 en Ameba zijn resp. 3 en 9 (en mogelijk overnameprooien van Facebook?).

Het onderzoek bevat nog veel meer nuttige cijfers en is te downloaden vanuit onze online research database.

Bram Koster
Senior consultant bij Evolve

Ik werk als consultant bij Evolve, een bureau dat is gespecialiseerd in het verbeteren van de interne communicatie en interne processen met behulp van interne sociale media. Was voorheen hoofdredacteur bij Marketingfacts en betrokken bij o.a. Online Tuesday en NIMA.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Emile Peters

    Hi Bram,

    Met betrekking tot het eerste feit, zijn dat cijfers per maand?

    Emile


    17 april 2012 om 07:41
    bramkoster

    @Emile: ja, dat is idd per maand. Ook leuk: 65+-ers kijken zelfs meer dan 200 uur per maand, oftewel zo’n 7 uur per dag. Dat is meer dan een fulltime baan (ca. 176 uur per maand)!


    17 april 2012 om 07:54

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!