Is e-mailmarketing aan het uitsterven?

10 april 2014, 07:59

Jongeren maken minder gebruik van e-mail. Dat was de boodschap van het onderzoek dat onderzoeksbureau GMO uitvoerde in opdracht van YoungCapital (onder andere bekend van StudentenWerk). In reactie op het onderzoek gaf YoungCapital in het Brabants Dagblad zelfs aan dat het openingspercentage van e-mails onder jongeren afneemt. Privémail is hard op weg om uit te sterven. Maar is dat wel zo?

Goed targetten van e-mailmarketing leidt tot hoge ROI

Het onderzoek van GMO staat haaks op resultaten uit andere onderzoeken. Zo blijkt dat e-mail de populairste activiteit op smartphones is. Het laat daarmee Facebook en webbrowsen achter zich, zo blijkt uit onderzoek van IDC. Ruim de helft van de vrouwen in de leeftijd van 17 tot 23 jaar bekijkt ’s ochtends zelfs als eerste hun e-mail!

Ook e-mailmarketingadviseur Jordie van Rijn herkent deze trend niet vanuit de praktijk. “Als ik mag veralgemeniseren, zou ik zeggen dat ze alleen kritischer zijn waar ze hun kostbare tijd verspillen.” De groep jongeren eist juist meer volwassen e-mailmarketing. Als jouw openingspercentage onder jongeren laag is, dan komt dit wellicht door het slecht targetten van e-mail, aldus Van Rijn. Is je e-mail goed afgestemd op de ontvangers, dan kun je in deze doelgroep juist responserates realiseren die extra hoog liggen. “E-mail is juist een van de sterkste digitale kanalen met de hoogste ROI.”

Dat beeld wordt ook bevestigd in de Channel Preference Survey. Juist jongeren prefereren het ontvangen van e-mails van bedrijven boven het ontvangen van direct mail of advertenties via social media. Daarnaast maakt de ruime meerderheid van de jongeren een bestelling op basis van een marketingbericht via e-mail terwijl slechts 30 procent dit doet op basis van een bericht via Facebook. Van Rijn bevestigt deze cijfers: “77 procent van de consumenten krijgt nog steeds het liefst berichten en aanbiedingen van bedrijven via e-mail.”

Relevante e-mails genereren tot 18 keer meer omzet

Het goed segmenteren van de doelgroep bij e-mailmarketing is dus van cruciaal belang. Dat blijkt ook uit de Nationale E-mailbenchmark 2013. Wanneer kleine e-maildatabases (500-1.000 adressen) worden vergeleken met grote databases (250.000 – 1.000.000 adressen), dan blijkt dat het openingspercentage bij de eerste categorie boven de 40 procent ligt, terwijl dat bij de laatste al de helft minder is. Het lijkt erop dat hoe kleiner de database, hoe gerichter en relevanter de e-mailcampagnes worden voor de doelgroep.

Relevantie is dus key! Capgemini geeft zelfs aan dat relevante en persoonlijke e-mailcampagnes tot wel achttien keer meer omzet genereert dan reguliere bulkmailings.

E-mailmarketeers die de afgelopen dagen zwetend in bed hebben gelegen door het onderzoek van YoungCapital, kunnen vanavond weer rustig slapen. Jongeren gebruiken nog steeds e-mail en e-mailmarketing heeft daarom, zolang je relevant bent, nog altijd toekomst.

Michael Linthorst (1976) is internet ondernemer en ondermeer CEO van Copernica BV. Copernica is krachtige marketing software voor e-mailmarketing, webpagina's, mobile en automatische campagnes. Meer dan 5.000 gebruikers vertrouwen dagelijks op de succesvolle werking van Copernica Marketing Software.

Categorie

4 Reacties

    Boyke ten Broeke

    Persoonlijk ben ik van mening dat E-Mail marketing niet uitsterft. In tegendeel zelfs. Het wordt door steeds meer mensen gebruikt. Alleen de manier waarop is juist anders. E-mail wordt zoals Jordie van Rijn ook aangeeft zijn mensen steeds kritischer welke mail geopend wordt en welke voor hen totaal niet interessant is. Het is de taak van de E-mail Marketeer om hierin steeds creatiever, innovatiever en steeds meer op de persoon te richten in plaats van de massa.

    Daarnaast als e-mail niet prettig leest op andere devices wordt deze ook al minder geopend. Veel bedrijven blijven hier nog achter in en richten zich alleen op desktop terwijl de ontvanger de mail opent op zowel laptop,tablet als telefoon.

    Blijven ontwikkelen dus


    11 april 2014 om 09:25
    jvanrijn

    @Remy,

    Wat ik aangeef is dat “You are doing it wrong” harder wordt afgerekend. Want dan is het YOMO : You Only Mail Once.

    Lijkt logisch als je het zo zegt.

    Ik heb dat artikel in het Babants Dagblad niet gelezen, maar kennelijk hadden ze tóch een andere conclusie getrokken….

    “You are doing it wrong” aan verschillende delen van de e-mailmarketing aanpak liggen, ik haal hier de targetting aan omdat ik daar een aantal voorbeelden van top-of-mind had :).


    11 april 2014 om 12:24

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!