Is er iets te doen aan name squatting binnen Twitter?

26 januari 2009, 12:02

Twitter Het onderzoek dat op 20 januari gepubliceerd werd door Hitwise was erg tekenend voor mij. In Amerika is momenteel het marktaandeel van Twitter gelijk aan Digg. De kracht van Twitter (en social media in het algemeen) werd nog eens verder onderstreept bij de noodlanding van een US Airlines toestel op de Hudson in New York. Slechts enkele minuten nadat het vliegtuig zijn noodlanding had gemaakt, waren de foto’s te vinden op Flickr en verspreid via Twitter.

Het succes van Twitter lijkt een vlucht te nemen. Natuurlijk blijven er grote groepen mensen die het nut van Twitter niet inzien. En waarschijnlijk is de dienst dan ook niet echt wat die mensen nodig hebben. Anderen houden contacten bij en putten interessante informatie uit het Twitter netwerk die ze gebruiken tijdens hun dagelijkse werkzaamheden. Dit gecombineerd met berichten over het eten geven van de kat…

Maar het succes van Twitter heeft ook keerzijdes. Critici vragen zich openlijk af wat het businessmodel van Twitter gaat worden, nu ze steeds meer mainstream worden. Waar halen ze de benodigde financiën vandaan? Blijft de dienst betrouwbaar? Maar misschien nog wel belangrijker en meer “close to home”: het kapen van gebruikersnamen, zoals eerder goed beschreven door Jeroen Betrams. Valt hier iets tegen te doen?

Terms of use van Twitter

Als je kijkt naar de gestelde regels voor het gebruik van Twitter, dan zijn de voorwaarden duidelijk. Binnen de Twitter support is een aparte sectie voor “name squatting”. Wanneer mogen we eigenlijk spreken van naam-kaping? Ik nam de proef op de som. Een van mijn klanten opereert internationaal en maakt nog geen gebruik van Twitter. Dit willen ze wel gaan doen. Helaas zijn de twee belangrijkste merknamen reeds ingenomen en geven de accounts de volgende melding:

Gekaapt Twitter account

Uiteraard is het mogelijk dat er nog een persoon dezelfde naam heeft als de merknaam van mijn klant, maar omdat beide merknamen van dezelfde boodschap op Twitter toont, ga ik er vanuit dat dit niet het geval is. Mijn klant zou dus graag het account terug willen hebben. Wat kan het Twitter team hier aan doen? Als het gaat om name squatting kijkt het Twitter team (o.a.) naar de volgende punten:

  • Hoeveel accounts zijn er aangemaakt
  • Zijn de accounts aangemaakt met als doel het voorkomen dat iemand anders deze naam kan gebruiken
  • Zijn de accounts aangemaakt met als doel deze later te verkopen
  • Worden de accounts gevuld met content van 3de partijen, met als doel accounts te blijven gebruiken onder de naam van deze 3de partijen. Dus, content gebruiken die niet van jou is, onder de naam van de partij waar het wel van is.

Beachmasters twitter account gekaapt

Op zich is het punt 2 hier van toepassing. En misschien zelfs ook wel punt 3. Maar misschien nog belangrijker: De naam van de betreffende klant is een trademark. Ook hiervoor heeft Twitter een apart help onderdeel. Als een accountnaam wordt gebruikt om mensen te misleiden of in de war te brengen, dan is dit een inbreuk op een merknaam en zal het account direct op inactief worden gezet. Je zou het van het bovenstaande voorbeeld kunnen zeggen, maar met het bericht “hello world”, ben je nog niet echt mensen aan het misleiden.

Je voor doen als een ander voor je eigen plezier is zelfs ook weer een aparte overtreding binnen Twitter en leidt ook tot het verwijderen of deactiveren van het betreffende account. Dat gebeurt hier niet, dus dat stuk slaan we voor ons voorbeeld even over. Overigens worden alle bovengenoemde voorbeelden afgehandeld door hetzelfde contactonderdeel.

Twitter submit request

Het versturen van een aanvraag

Om een request te versturen moet je overigens wel ingelogd zijn. Wat best gek is als je vindt dat je account door iemand anders is ingenomen. Zorg er dus voor dat je een actief Twitter account hebt. En vervolgens is het een kwestie van aardig zijn en duidelijk uitleggen waarom jij denkt dat je de rechtmatige eigenaar bent. Twitter houdt je door middel van email en statusoverzicht keurig op de hoogte van je aanvraag. Op het moment van schrijven van dit bericht is ons verzoek nog in behandeling. Telfort daarentegen heeft binnen een heel korte periode al bericht over de twitternaam Telfort en heeft deze ook toegewezen gekregen.

Telfort twitter account teruggeeist

Het terugvragen van je merknaam als Twitternaam lijkt vrij makkelijk te realiseren, als je maar goede argumenten kan aandragen. Vriendelijk vragen schijnt ook erg goed te werken. Maar met het succes van Twitter zal dit probleem waarschijnlijk ook groter worden. Hoe zal Twitter hier de komende tijd mee om gaan? Ik ben benieuwd!

Dit artikel is geschreven door Siegfried Jongsma, SEO consultant bij Traffic4u.

Wouter Kiel
Global SEO Manager bij Travix

Travix is het grootste online reisbedrijf van Nederland en beheert een portfolio van zes onafhankelijke websites in meer dan 40 landen. Als Global SEO Manager ben ik verantwoordelijk voor de SEO strategie van alle labels, waaronder CheapTickets.nl en vliegwinkel.nl in Nederland, en Budgetair.fr, Budgetair.co.uk en Flugladen.de in het buitenland.

Categorie
Tags

11 Reacties

    Feeder

    Ik denk dat het net zo is als in het echte digitale leven: hij of zij die als de Camel-man boefjes over de hele wereld achterna zit sluit merkmisbruik 100% uit. Ondertussen zijn sites als http://www.nokia-n95.nl nog de gewoonste zaak van de wereld.


    26 januari 2009 om 12:57
    ArnoudEngelfriet

    Oh jee, gaan we nu weer de hele soap rond domeinnaamkaping overdoen voor Twitter? 🙂


    26 januari 2009 om 13:08
    Kenneth Nieuweboer

    Ik ben zelf actief in de financiële dienstverlening en zie dat ook daar nog maar weinig bedrijven hun naam hebben vastgelegd. Mijn advies; maak tenminste een account aan met je bedrijfsnaam, dat maakt het makkelijker om accounts te laten blokkeren die een afgeleide zijn van je bedrijfsnaam, zoals het genoemde nokian95 account.

    Het is in mijn ogen onmogelijk om elke vorm van misbruik te voorkomen omdat je nooit alle variaties op je bedrijfsnaam of product kunt en wilt vastleggen, maar door het aanmaken van tenminste een account met je bedrijfsnaam ben je sneller in staat om e.e.a. te blokkeren.


    26 januari 2009 om 13:19
    Feeder

    Anti-kraakdomeinen op Twitter, gezellig!


    26 januari 2009 om 13:23
    Tim S.

    Als je moeilijk gaat doen om een twitter-accountje dan ben je niet zo serieus bezig met je business in mijn ogen. Wellicht kijk ik wat nonchalanter omdat ik Twitter zwaar overrated vind.


    26 januari 2009 om 13:37
    Gerbrecht

    Ik ben erg benieuwd hoe Twitter in de toekomst geld gaat verdienen, oftewel wat wordt het business model? Iemand hier een idee over?

    Daarnaast vraag ik me af hoe lang het nog duurt voordat Twitter echt doorbreekt in Nederland. Ik heb het idee dat organisaties langzaam wakker worden en Twitter gaan gebruiken om bijvoorbeeld klanten te informeren, maar wanneer zullen de Nederlanders het ook prive gaan gebruiken?


    26 januari 2009 om 13:59
    Ron

    Op een bepaald punt gaan social media de commercie moeten invoeren om een echte ( rendabele)onderneming te worden


    26 januari 2009 om 18:02
    Torsten Colijn

    Wat de commercie betreft: ik denk dat Twitter op een gegeven moment Google Ads gaat invoeren. Als die slim zijn gekoppeld aan de geplaatst berichten, kunnen ze ook nog een toegevoegde waarde hebben. Wat het gebruik van namen betreft, dat is denk ik net als bij Hyves; vriendelijk vragen aan de houder van het account. Werkte voor Radio 4 prima. (Trouwens complimenten voor het artikel, goed leesbaar en voorzien van de juiste schermvoorbeelden.)


    27 januari 2009 om 08:07
    Dusta

    Nog geen verdienmodel, maar wel zeggen al 250 miljoen dollar waard te zijn, het kan allemaal tegenwoordig.


    27 januari 2009 om 12:54

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!