“It’s not about B2B, but about you and me!”
Over B2B, business en het sociale web
Terwijl Sharif Khalladi de quote uit de titel uitspreekt, kan hij het niet nalaten er aan toe te voegen dat dit weleens de kersthit van dit jaar zou kunnen worden. Hij vervolgt: “People want to hear from people, they want to see eyes and a smile!”
Sharif Khalladi is de auteur van het boek The Social Executive en hij is een van de sprekers tijdens het seminar B2B goes social op 13 december j.l. in Nyenrode Business Universiteit. Als rode draad loopt het onderwerp Social in B2B door het programma. Mooi om te zien dat de sprekers en dit publiek het social-fenomeen niet als een doel op zich zien, maar als een middel om de business en de klanten te bedienen. Weliswaar een middel waar we niet meer omheen kunnen.
Katherine Kucherenko, organisator van B2B goes social (en Marketingfacts-blogger), spreekt over hoe online technologieën dwars door de waardeketen heen lopen en de business op z’n kop zetten. Over hoe de rollen van de traditionele managers veranderen en hoe er steeds meer gevraagd wordt van hen om het spel in de waardeketen te kunnen meespelen. Door de social en online technologieën is de macht van de medewerkers en hun netwerk ineens minstens zo groot en werkt het in de business niet meer zoals vroeger.
Katherine Kucherenko
Terug naar Sharif. Hij legt uit hoe sociale online netwerken een rol kunnen spelen in het op- en uitbouwen van een business. Daarbij neemt hij niet de marketeer als uitgangspunt, maar de businessprofessional.
Drie trends
Hoe kan een businessprofessional optimaal gebruik maken van social networks? Hoe kun je bouwen aan relaties en bouwen aan je eigen imago? Om te begrijpen dat het essentieel is om hieraan te werken, beschrijft Sharif de ontwikkelingen van het Web in drie trends:
-
Web 1.0 als de conceptuele evolutie (tot 2004).
-
Web 2.0 als de opkomst en verdere uitbouw van het sociale web (2004-2013).
-
Web 3.0 als het semantische web (2013 en verder).
Web 3.0 is all about you!
De komende periode zal de persoonlijke ervaring op het web nog verder worden uitgebouwd, zo omschrijft Sharif het. Denk aan de experimenten met Siri op je iPhone, je stelt een vraag aan Siri (je virtuele assistent) en Siri zoekt het antwoord. Denk aan hoe slimme technieken jouw webervaring steeds persoonlijker maken op basis van het analyseren van de data die jij online achterlaat.
“In deze nieuwe wereld draait het steeds meer om jou als individu”, aldus Sharif. Wat staat ons dus te doen, ook in B2B? Drie korte en krachtige antwoorden:
-
Embrace the shift – van outbound naar inbound
-
Adjust your strategy – engage in conversaties ook online
-
Individualize the business – mensen willen van mensen horen
De andere sprekers tijdens ‘B2B goes social’ pakken het onderwerp verder op. Interessant om van Philips Healthcare de social media strategie te horen uit de mond van Clive Roach, social media strateeg bij Philips Healthcare. Han Gerrits, professor E-business & IT-Industry en CEO Innovation Factory praat over collaboratiesoftware om innovatieve ideeën te genereren binnen bedrijven. Interessante materie!
Han Gerrits
Ik kijk uit naar het volgende event, naar het lezen van het boek The Social Executive van Sharif Khalladi en ik roep de B2B-marketeers die deze materie interessant vinden nogmaals op om mee te dingen naar de B2B Award 2013. Heb je een goeie case? De deadline is 15 januari a.s. en de award wordt uitgereikt op 14 maart tijdens het B2B Marketing Forum.
Want of het nu over B2B gaat of over you and me, uiteindelijk willen we van elkaars successen en ervaringen zoveel mogelijk leren.
Presentaties
De slides van de presentatie van Sharif Khalladi, The social web is a thing of the past, en die van de andere sprekers, zijn onderstaand te bekijken.
Sharif Khalladi
Clive Roach – Philips Healthcare
Han Gerrits – Innovation Factory
Ha Ingrid,
Heel hartelijk dank voor je blog en wellicht tot ziens @ B2B Marketing Forum 2013!
Sharif
Hey Sharif, my pleasure. Het was erg leuk om naar je verhaal te luisteren. Ingrid
Gave post! Mooi verhaal over de toekomst van touchpoints in de Buyer’s Journey.
Want of het nu over B2B gaat of over you and me, uiteindelijk willen we van elkaars successen en ervaringen zoveel mogelijk leren.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!