Jachtseizoen op ABN-klanten geopend?
Een op de drie ABN Amro-klanten overweegt zijn of haar rekening op te zeggen, zo werd gisteren bekend uit onderzoek van Maurice de Hond. Eenenveertig procent van de ondervraagden zegt het jammer te vinden dat ABN Amro zijn onafhankelijkheid verliest.
Ik denk dan: wat gaan de andere banken doen met dit gegeven? Kijkt men eerst nog even de kat uit de boom totdat Groenink eindelijk bakzeil haalt en de bank wordt opgesplitst? Zijn er nu al marketingafdelingen van de grote banken bezig met het opstarten van anti-ABN campagnes. “ABN klant, stap nu over! Over een half jaar bestaat uw bank niet meer!”
Als het onderzoek van De Hond klopt, dan ligt er een groot marktpotentieel voor andere Nederlandse banken voor het oprapen. En: tegenwoordig is het heel normaal om andere banken zwart te maken in reclamecampagnes: zie bijvoorbeeld de stekelige reclames van Binck bank. Ook op deze campagne werd al slim ingehaakt door een van de concurrenten en met de dump je oude bank campagne opende Abn Amro eerder zelf ook al eens jachtseizoen. Krijgt ABN Amro binnenkort de volle lading?
Lijkt me een mooi moment om het internet adagium van prosumerschap eens los te laten op de ‘echte’ wereld: klanten die zich verzamelen en aan de bank duidelijk maken dat uiteindelijk zij de enige echte eigenaren zijn van de bank en niet de aandeelhouders of directie. Als ze massaal vertrekken of beter nog, zich massaal aanbieden aan de best biedende concurrent. Zijn er wellicht klanten die een site willen opzetten voor een leuk experiment 😉
@Seth, ik vind het best een goed plan en wil best er een site’je voor uit de grond voor stampen. Maar wat zullen dan onze eisen zijn? Heeft iemand daar ideeen over?
Voor de ABN:
– niet verkopen (zou dat een optie zijn?)
– extra bonusactie voor vaste klanten ter compensatie van alle onzekerheden (misschien een stukje van dat enorme verkoopbedrag?)
Voor andere banken:
– overstap actie (wat zou zoiets inhouden?)
Geloof er geen bal van. Ja, men denkt aan overstappen, maar bijna niemand zal het doen. Veel te lastig, veel te veel gedoe, alles omzetten, uiteindelijk blijven ze toch.
Hoewel het natuurlijk een goed moment is voor inhakers, daar niet van. Immers is de bankenmarkt extreem stabiel en is dit een mini beweging, dus als je ooit acties wilt uithalen moet je dat nu doen. Maar verder geloof ik hier nog minder beweging te zien, veel minder, dan bij de zorgverzekeringen. En dat was al niet mega veel, terwijl daar de tariefsverschillen met werkgeverskortingen en zo behoorlijk konden oplopen.
Denk dat Bas gelijk heeft. Dit soort onderzoeken zegt helemaal niets over het uiteindelijke gedrag van de klant. Ik denk dat het aantal ‘overstappers’ te verwaarlozen zal zijn.
@Bas: een van de grootste obstakels bij overstappen, is dat je je rekeningnummer niet mee kunt verhuizen, zoals bijvoorbeeld je telefoonnummer. De overheid heeft weliswaar een concurrentiebevorderende overstapwebsite: http://www.overstapservice.nl, maar de obstakels zijn groot.
Overigens sluit ik me helemaal aan bij Seth van der Meer en ik geloof wel (in tegenstelling tot Albert) dat dit een model is dat kan werken, niet alleen hier, maar ook richting energiebedrijven, kabelaars, verzekeraars, etc.
@hans-peter: dat is inderdaad één van de primaire redenen. Overigens kan het bij telefoons wel, maar hoor ik van meer mensen dat het mis gaat dan dat het goed gaat (natuurlijk omdat je het alleen hoort als het mis gaat, maar dat gaat het dus nogal eens).
Overigens denk ik dat het overstappen met nummerbehoud, zeker bij banken… nou ja, minder nuttig is. Immers, je mag er best wat voor doen als je dan toch wilt overstappen. Het punt is dat er nauwelijks ergens anders meer te halen valt, de marges tussen de banken zijn minimaal (wat betaal je nu echt, 10 euro per maand voor een pakketje?) en verder zitten er bijna geen benefits aan (in tegenstelling tot b.v. hypotheken waar het procenten kan schelen).
ik zat laatst al over te denken om over te stappen van ABN naar een andere bank en volgens hun is er een soort doorstuur service waarbij alle rekeningen doorgelost worden naar je nieuwe nummer.
quote: “Zijn er nu al marketingafdelingen van de grote banken bezig met het opstarten van anti-ABN campagnes. “ABN klant, stap nu over! Over een half jaar bestaat uw bank niet meer!”
Zou dit iets zijn voor SNS-REAAL???? SNS REAAL is de tegenwoordige moeder van Route Mobiel en heeft dus wel enige ervaring met harde (anti-)campagnes in huis. Binckbank heeft ook enige ervaring, maar over het algemeen denk ik dat banken vrij traditioneel adverteren.
Ik ben nieuwsgierig wat er gebeuren gaat! Ik heb “E-mail mij de reactie(s)” dus aangevinkt.
Wat dachten jullie anders van DSB Bank? Dirk Scheringa heeft toch ook wel wat ervaring met klanten verleiden tot zijn diensten zou ik zeggen.
.
Duurzaamheid en Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen zijn voor rekeninghouders belangrijk.
Banken, verzekeraars en pensioenfondsen gaan wat dat betreft in de toekomst een steeds fellere concurrentiestrijd tegemoet.
.
@Erik: zie jij ook de Rabo-advertentie onder hert stukje van Eduard de Wilde?
@hans-peter: JA! Ik heb een ingebouwd filter voor advertenties, maar deze combi is leuk. Ben benieuwd welke partij het aandurft ècht in te gaan op de verkoop van AbnAmro.
Vanavond in Hart van Nederland (vroege editie): Jaap Wapstra van rekeninghoudersabnamro.blieb.nl
De macht van de klanten van ABN AMRO
“De echte macht ligt in de 21ste eeuw bij de consument”, zo schrijft Frank Kalshoven zaterdag in zijn column in de volkskrant. Hij laat zien dat banken “vreemde instellingen” zijn. Het vertrouwen van de klanten in de bank is dan ook erg belangrijk.
Theoretisch gezien zouden wij, de consument, een bank in grote problemen kunnen brengen. Door massaal geld op te nemen, over te maken of door het totale tegoed direct mee te nemen naar een andere bank. Consumenten zeggen het vertrouwen op in de bank waardoor de waarde van de aandelen zal gaan dalen.
Het is dus écht mogelijk om als consument (en klant van ABN AMRO) de overnamestrijd te beïnvloeden. Nu is het theoretische model een extreem bruut machtsmiddel én bestaat er een subtielere manier om de overnamestrijd te beïnvloeden.
Deze subtielere manier is een “codeboek”, met het codeboek is het mogelijk om de overnamestrijd als klant van ABN AMRO te beïnvloeden.
Codeboek
We “communiceren” constant met de bank, door middel van ons betalingsverkeer. We kunnen door middel van een “codeboek” dan ook communiceren met de ABN AMRO-bank.
We maken dagelijks (door middel van een periodieke overboeking) een bedrag over van onze spaarrekening naar onze hoofdrekening, of andersom. Door middel van de overgemaakte bedragen, gekoppeld aan het codeboek, kunnen zo de klanten van ABN AMRO communiceren met hun bank.
Ik heb een begin gemaakt… een eerste codeboek waarmee we kunnen communiceren met de bank. Over de huidige overnamestrijd en een aantal aanverwante zaken. Het codeboek ziet er als volgt uit:
? €0,01: Ik wil dat ABN AMRO zelfstandig blijft, bij verkoop van de bank kies ik voor een andere bank
? €0,02: Ik wil dat ABN AMRO zelfstandig blijft, maar blijf bij de bank als dat niet mocht lukken
? €0,03: Ik wil dat ABN AMRO zelfstandig blijft, mocht de bank toch verkocht worden heb ik de voorkeur voor Barclays
? €0,04: Ik wil dat ABN AMRO zelfstandig blijft, mocht de bank toch verkocht worden dan heb ik de voorkeur voor het bankentrio Fortis, Santander & Royal Bank of Scotland
? €0,05: Ik wil dat ABN AMRO verkocht wordt en wel aan Barclays
? €0,06: Ik wil dat ABN AMRO verkocht wordt en wel aan het bankenconsortium Fortis, Santander & Royal Bank of Scotland
? €0,07: Ik vind dat de ABN AMRO teveel rekening houdt met zijn aandeelhouders en te weinig met zijn klanten & medewerkers
? €0,08: Ik vind dat ABN AMRO niet teveel rekening houdt met zijn aandeelhouders
? €0,09: Ik vind het onterecht dat de topmannen van ABN AMRO miljoenen verdienen met deze verkoop. ABN AMRO is winstgevend & groot genoeg om onafhankelijk te blijven.
? €0,10: Ik vind het terecht dat de topmannen van ABN AMRO miljoenen verdienen met het begeleiden van deze verkoop. ABN AMRO zal beter gaan functioneren en een verkoop is het beste
Om Franks Kalshoven te citeren: “de echte macht ligt in de 21ste eeuw bij de consument”. De codetabel is een instrument om dit te bereiken. De uitkomst is nog ongewis, maar stel nu dat op grote schaal dagelijks €0,01 wordt overgemaakt…. De consument en de klanten van de bank geven hiermee aan dat de verkoop van de bank een hoop klantenverlies betekent. Hiermee wordt de bank geen interessante overnamekandidaat meer.
Ik heb getracht de codetabel zo veelzijdig & veelzeggend mogelijk te maken. Wanneer deze tabel door zoveel mogelijk mensen wordt verspreid en als (voorlopige) “standaard” wordt gezien, is het voor rekeninghouders van de ABN AMRO vandaag al mogelijk om hun stem te laten horen. Kies één of meerdere opties, maak het bekend, werk er aan mee, zet het op je weblog, plaats het op je website, mail het naar je collega’s…. Het moet mogelijk zijn om al op hele korte termijn een eerste inzicht te krijgen in de wens (en daarmee de macht) van de consument!!
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!