Jij kijkt waar zij naar kijken

20 maart 2009, 07:05

Eyetracking heatmap baby 1

Over het beïnvloeden van het kijkgedrag hebben we al eerder geschreven. Hier een soortgelijk voorbeeld geschreven op het blog van Usableworld. Wanneer je een persoon ergens naar laat kijken verandert het kijkgedrag onmiddellijk. Naar de baby die je recht aankijkt, kijk jezelf ook. Naar het gezicht van de baby is dan ook het langst gekeken.

In de tweede versie kijkt de baby naar de header en zie daar het effect. De rechterkant van de advertentie laat zien dat hier langer naar is gekeken. Zowel de header, de begeleidende tekst als het merk krijgen veel meer aandacht. De baby, hoe schattig ook, krijgt vervolgens minder aandacht.

Eyetracking heatmap baby 2

Gezichten kunnen je dus helpen ervoor te zorgen dat mensen datgene bekijken waarvan jij wil dat ze dat bekijken. Met de resultaten uit dit onderzoek kan je dus direct het kijkgedrag op je website maar ook op advertenties beinvloeden.

What about user experience! Al meer dan 10 jaar ben ik werkzaam in de online scene. Ik analyseer door zowel kwalitatieve als kwantitatieve technieken in te zetten, wat gebruikers nodig hebben, hoe zij zich gedragen op internet en welke drijfveren zij hebben. Met deze verkregen inzichten help ik bedrijven en organisaties hun klanten en relaties te begrijpen en te kijken welke kansen zij hebben om de user experience te verbeteren en te innoveren. Specialiteiten ● UX Research : (remote) usability testen, eyetracking, groepsdiscussies, face-to-face interviews, enquêtes, AB en Multivariate testen, card sorting, tree testen, taakanalyse, Google Analytics ● UX Design : customer journey mapping, user flows, user scenario’s, persona’s, navigatie -en contentstructuur , informatie architectuur, wireframing Alles voor zowel desktop, mobiel, tablet en apps. U kunt mij altijd benaderen voor interim dienstverbanden of freelance opdrachten.

Categorie
Tags

14 Reacties

    Karel Geenen

    Logisch eigenlijk, maar wel ontzettend nuttig! Denk dat ongeveer 90% van alle “menselijke” foto’s op het web de bezoeker aankijken.


    20 maart 2009 om 07:09
    waitsee

    Inderdaad heel logisch. Deze tip zal ik zeker gaan toepassen…


    20 maart 2009 om 07:24
    Remco de Vries

    Al langer bekend, maar zeker nog veel te weinig gebruikt. Fabrikanten van Shampoo’s etc gebruiken dit veelvuldig. Zet een model naast een flacon, haar ogen kijken er direct naar, zo ook het publiek.


    20 maart 2009 om 07:29
    Tim S.

    Hmmm, echt heel simpel inderaad. Maar dit is zeker bruikbaar te noemen!


    20 maart 2009 om 07:32
    Tom – Estate

    Bekend, maar wel bruikbaar. Vrolijke mensen doen het beter voor conversie.


    20 maart 2009 om 08:25
    Jerry Houtman

    @Tom Het gaat hier toch niet om hoe vrolijk die baby is, maar om het al dan niet ‘aankijken’ van de consument? En de invloed daarvan op conversie natuurlijk…


    20 maart 2009 om 08:32
    Pulles

    in dit geval helemaal waar en leuk om te zien. Maar dan bedenk ik me wel het volgende:

    bij bijvoorbeeld de afbeelding van een mooie man of vrouw op de cover of een advertentie. Geld dit voorbeeld dan ook? Of hebben we dan niet liever een vooraanzicht met de belangrijkste boodschap naast het hoofd of de borsten ed?


    20 maart 2009 om 08:44
    koen

    in dit kader is ook de MF-header “wij vinden marketing moddervet” (niet de tekst maar de foto) erg sterk. Beide dames kijken toch enigzins richting het MF logo! 🙂


    20 maart 2009 om 10:08
    rjmvandiepen

    @pulles: ik kan mij zeer goed voorstellen dat ook wanneer een mooie man of vrouw naar een product of dienst kijkt hetzelfde effect wordt bereikt. Ik kan mij overigens ook goed voorstellen dat andere delen van het lichaam eerst even worden bekeken en men vervolgens naar het product of dienst kijkt. In zijn algemeenheid kunnen we stellen dat de richting van het gezicht bepalend is voor waar naar wordt gekeken.


    20 maart 2009 om 12:03
    Ramses

    Kan me ook nog een eye-tracking onderzoek herinneren waarin duidelijk werd dat zowel mannen als vrouwen op foto’s altijd de kruis-regio van van het andere geslacht nauwkeurig inspecteerden (misschien daar maar een logootje dus?). Saillant detail daarbij was dat mannen ook erg vaak elkaars kruis inspecteerden. Vrouwen daarentegen deden dat niet bij elkaar. Maar ik dwaal af…


    20 maart 2009 om 18:29
    Lisa

    Mensen die dit soort onderzoeken nodig hebben om te kunnen functioneren moeten meteen uit de wereld van marketing en communicatie worden gezet.

    Hoe achterlijk ben je als je serieus op dit soort onderzoeken ingaat?!

    Sorry voor mijn taal gebruik, maar het lijkt wel of het vak meer en meer voor mensen met een zwakbegaafde geest is.


    22 maart 2009 om 15:04
    Marcel F

    Ik ben het volledig met Lisa eens.

    Eyetracking is onzin en is te vergelijken met het op een rijtje zetten hoe hard een auto kan rijden. Maar verder geen rekening houden met weers omstandigheden, ondergrond, en bestuurder.

    Zinloos en gevaarlijk voor innovatie. Dit soort onderzoeken gebruikt inderdaad enkel de middelmaat die zelf geen enkel idee hebben hoe de dingen werken.


    22 maart 2009 om 20:23

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!