Joost van der Plas (*bliep): ‘Jongeren zijn zo connected dat reclame van mond tot mond gaat’
Joost van der Plas is medeoprichter van *bliep, een telefoniebedrijf dat werd bedacht met de hulp van jongeren. Het product werd samen met jongeren ontwikkeld uit ergernis over onder meer de hoge kosten in de telecommarkt. “Zij runnen het bedrijf ook.”
“De jeugd moest in de driver's seat”, zegt Van der Plas. “We hebben hiervoor een jongerenpanel opgezet.” En daaruit kwam al snel naar voren dat de wereld van mobiele providers als een vervelende wordt beschouwd. De branche moest meer open en eerlijk.
Bliep is volgens van der Plas en mix tussen jong en oud. “Tussen de bedenkers en uitvoerders.” Het bedrijf bestaat uit een app en een simkaart. “We noemen het een dagabonnement, elke dag kun je aan- en uitzetten wat je wilt en niet wilt via de app.”
Groei
Het bedrijf werd twee jaar geleden opgericht met een investering van TMG. Het bedrijf werd als snel bekroond tot start-up van het jaar. Een jaar geleden besloot Van der Plas om met zijn zakenpartners door te gaan als zelfstandig bedrijf via een management buy-out.
Er zijn 70.000 simkaarten verkocht. “We willen zo snel mogelijk naar de honderdduizend. We zijn er nog niet, maar komen er wel.”
Bliep maakt daar geen traditionele reclame voor, want dat wekt teveel wantrouwen. “Jongeren zijn zo connected, dat reclame van mond tot mond gaat.” Elke klant leidt zo volgens Vander plas tot meer klanten.
Daarbij konden de oprichters en twee privé-investeerders zich uitkopen van de initiële investeerder TMG. Over de waarde laat hij zich echter niet uit. “We groeien exponentieel.”
Er staat een foutje in het artikel 7.000 moet 70.000 zijn.