Journalisten: sociale media belangrijker en betrouwbaarder, Facebook belangrijkste platform #SMING15

8 oktober 2015, 05:00

ING publiceert internationaal onderzoek naar de impact van social media op PR en journalistiek.

Vandaag publiceert ING haar jaarlijkse onderzoek naar de impact van social media op de werkzaamheden van PR-professionals, journalisten, nieuws en nieuwsverspreiding. Eerder deed de organisatie dat al in 2012, 2013 en 2014. Opvallend is dat Nederlandse journalisten berichten op social media steeds meer beschouwen als een betrouwbare bron van informatie en 60 procent beschouwt social media zelfs als hun belangrijkste bron van informatie. De Nederlandse PR-professionals zijn wat dat betreft sceptischer: slechts 39 procent ziet social media als betrouwbare bron, een daling ten opzichte van vorig jaar (43 procent). Wel geeft bijna 60 procent aan dat zij hun dagelijkse werkzaamheden niet zonder social media kunnen uitvoeren.

Het rapport beschrijft 7 belangrijke trends in Nederland en 19 internationale inzichten. Wij hebben er van elke categorie hieronder 6 uitgelicht. Het complete rapport en de bijbehorende infographic, die beide in een Nederlandse en een internationale versie beschikbaar zijn, zijn onderaan het artikel terug te vinden.

Trend 1: Steeds meer journalisten vinden sociale media een betrouwbare bron van informatie

Voor 46 procent van de journalisten zijn sociale media een betrouwbare bron van informatie. Dat is een stijging van 11 procent. Bij PR-professionals geldt juist een tegenovergestelde trend: 39 procent van de PR-professionals beschouwen sociale media als een betrouwbare bron. Een daling van 4 procent.

Trend 2: Sociale media onmisbaar voor beide beroepsgroepen

60 procent van de journalisten zien sociale media als hun belangrijkste bron van informatie. En ondanks dat PR-professionals sociale media niet erg betrouwbaar vinden, geeft 59 procent aan dat ze hun werk niet kunnen uitvoeren zonder sociale media.

Trend 3: Het belang van traditionele mediakanalen neemt af door sociale media

Ruim 60 procent van zowel journalisten als PR-professionals geeft aan dat door sociale media het belang van traditionele mediakanalen afneemt. In beide beroepsgroepen is dit standpunt met ruim 10 procent toegenomen ten opzichte van vorig jaar.

Trend 4: Fact checking is ‘uit’, crowd checking is ‘in’

De verhouding tussen fact checking en crowd checking is aan het verschuiven. 63 procent van de Nederlandse journalisten is van mening dat fact checking steeds minder gedaan zal worden. Daarentegen denkt 65 procent dat crowd checking alleen maar belangrijker wordt.

Trend 5: De invloed van journalisten neemt toe

Althans, volgens journalisten zelf. 63 procent geeft aan meer invloed te hebben door sociale media.

Trend 6: De rol van sociale media in PR zal alleen nog maar toenemen

PR en sociale media zijn met elkaar vervlochten en dat zal alleen maar toenemen, aldus 72 procent van de PR-professionals. Toch opvallend dat vorig jaar nog 84 procent van de PR-professionals er zo over dacht. Het is onduidelijk waar dit verschil vandaan komt.

ING heeft ook internationale inzichten verzameld in dit onderzoek, bijvoorbeeld hoe buiten Nederland gekeken wordt naar de betrouwbaarheid van sociale media en welke platformen het meest gebruikt worden.

Inzicht 1: Facebook is en blijft het belangrijkste platform, Twitter volgt op een tweede plek.

Facebook is, net als vorig jaar, in alle facetten van het werk voor journalisten en PR-professionals het belangrijkste platform. Dat geldt bijvoorbeeld voor zowel het monitoren van nieuws als het verspreiden van nieuws. Opvallend, gezien Facebook een meer gesloten platform is dan Twitter. Wie weet kan de door Twitter gelanceerde nieuwsdienst Moments daar volgend jaar verandering in brengen.

Specifiek voor Nederland ziet dat er als volgt uit:

Inzicht 2: PR-professionals zien zichzelf vaker als social media experts dan journalisten, vooral in het buitenland.

Met name de Amerikanen zijn erg overtuigd van hun expertise als het gaat om de inzet van sociale media. In Nederland blijkt slechts de helft van journalisten en PR-professionals daarvan overtuigd.

Inzicht 3: Ook buitenlandse journalisten en PR-professionals vinden sociale media steeds betrouwbaarder

Voor journalisten geldt dat Duitsland de uitzondering is, bij PR-professionals zijn dat juist de Nederlanders. Opvallend is dat het vertrouwen van Amerikaanse PR-professionals in sociale media twee keer zo groot is als bij hun Nederlandse collega’s.

Inzicht 4: Sociale media hebben steeds meer invloed op het nieuws

Over de hele linie is ruim 70 procent van de journalisten en PR-professionals van mening dat sociale media invloed hebben op het nieuws. Dat klinkt logisch: nieuws breekt inmiddels regelmatig juist op sociale media en sociale media zijn tegelijk een interessante bron om ooggetuigen van een gebeurtenis op te sporen.

Inzicht 5: Sociale media maken traditionele media minder belangrijk

Net als in Nederland zijn ook internationele mediaprofessionals van mening dat door sociale media meer traditionele media steeds minder belangrijk worden. Opnieuw zijn ze in Duitsland hier het meest sceptisch over.

Inzicht 6: Real time en user generated content blijven sleutelwoorden voor de toekomst van journalistiek en PR.

Tot slot: wat verwacht men van de toekomst? Nog altijd is hier een belangrijke rol weggelegd voor user generated content en een real time benadering van nieuws. Daarnaast gaat the crowd ook op een andere manier een rol in de journalistiek spelen door middel van crowd checking, onder ander de Britse krant The Guardian heeft hier al een aantal succesvolle verhalen mee geproduceerd.

Rapport en infographic

ING heeft van het onderzoek een rapport en een infographic laten maken, beide in een versie voor Nederland en een internationale versie. Onderstaand vind je de Nederlandse versies terug; op Slideshare zijn ook het internationale rapport en de internationale infographic terug te vinden.

Rapport

Het hele rapport kan hieronder worden bekeken en gedownload.

Infographic

De belangrijkste uitkomsten van het onderzoek zijn verwerkt in onderstaande infographic.

Thomas van Manen
Journalist en oud-hoofdredacteur bij Marketingfacts

Categorie
Tags

1 Reactie

    AZER KURTULUS

    niks


    11 februari 2020 om 09:05

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!