Jubileum The 4 Hour Workweek: wat is er na 10 jaar nog relevant?

30 augustus 2016, 11:00

Ik voel de warmte op mijn huid, rij naar een strand en bestel een pasta vongole met rosé. Kijkend naar de zee en in volledig ontspannen schieten de ideeën door mijn hoofd. Ik voel me vrij en sterk. Ik heb rust en ruimte voor mijn creativiteit.

“Wat een gek ben ik, dat ik mezelf dit soort Zuid-Frankrijkmomenten maar twee weken per jaar gun en de rest van het jaar mijn tijd op kantoor doorbreng!”, spreek ik mezelf streng toe. Ik besluit uit de rat race te stappen. Mijn baan op te zeggen en meer te doen waar ik blij van word. Ik herinner me het boek The 4 Hour Workweek en doe bij thuiskomst onderzoek. Ik wil weten hoe ik vanuit mijn hangmat business kan doen en stuit op een podcast waarin ondernemer Arnoud Kuipers wordt geïnterviewd over het 10-jarig jubileum van The 4 Hour Workweek. Op een tropisch eiland besloot hij zijn bestaan als bankier vaarwel te zeggen en de adviezen van Tim Ferriss op te volgen. En met succes. Welke concepten van het boek zijn nog steeds relevant? Ik neem de learnings met je door.

Het gaat niet om vier uur per week werken

Anders dan de titel doet vermoeden, leert het boek je drie dingen: laat de 9-tot-5-mentaliteit los, leef waar je wilt en wees gelukkig rijk. Het gaat om een andere manier van je werk organiseren en anders naar geld kijken.

De titel heeft Tim Ferriss puur gekozen omdat deze, na verschillende tests, de hoogste conversie opleverde. Een titel over een gelukkiger leven zou hem niet zo’n groot succes hebben gebracht. Ik kan me dus voorstellen dat mensen de titel misleidend vinden. Hoewel ieder mens met een gezond verstand ook begrijpt dat succesvol worden in vier uur per week niet voor iedereen is weggelegd. Het gaat om focus op dingen die belangrijk zijn, uitbesteden wat je kunt uitbesteden, anderen voor je laten werken die het goedkoper doen, tijd- en locatieonafhankelijk werken en vooral meer genieten van de tijd die je overhoudt.

De nieuwe rijken. Een kwestie van mindset

Wat is dan gelukkig rijk? Een voorbeeld. Marieke verdient 30.000 euro per jaar en Eva 150.000 euro per jaar. Denk je dat Eva rijker is? Stel nou dat Marieke tien uur per week werkt en Eva tachtig uur, dan verdient Marieke 58 euro per uur en Eva 36 euro. Tja.

En stel ook dat Eva in Amsterdam woont. Daar is immers haar werk en om dit geld te verdienen moet ze wel in de buurt blijven. Marieke daarentegen heeft besloten in Thailand te gaan wonen omdat ze van het klimaat en het eten houdt. Wat zij doet kan namelijk vanaf elke locatie. En als zij heerlijk uit eten gaat met haar vriend, kost het haar twintig euro. Terwijl Eva al snel 200 euro moet afrekenen.

Wat is het idee? Verdien in euro’s en geef uit in pesos of baths! Eva verdient in absolute getallen meer, maar Marieke heeft het relatief gezien een stuk beter voor elkaar. Zij behoort dus tot de nieuwe rijken. Het is een kwestie van mindset die nog niet iedereen door heeft.

Mogelijk? Ja! Zeker niet voor iedereen

Je kunt in feite een bestaand concept pakken en het toepassen op jouw vakgebied. Vertel het op een leuke en informatieve manier, investeer wat in content, seo, sea, social advertising et voilà; je kunt er al snel goed van leven. Het misleidende is alleen, naast de titel, dat de gemiddelde persoon niet weet hoe je online geld kunt verdienen. Je kunt het wel leren, maar wees realistisch in hoeveel tijd het je kan kosten. En het kost de een nu eenmaal behoorlijk meer tijd dan de ander. Dus vier uur gaat niet voor iedereen op.

Daarnaast, niet iedereen heeft controle over zijn reactie op negatieve stimuli. Stel, je krijgt flinke kritiek van een opdrachtgever. Boos worden en in de aanval gaan? Trek je je terug? Of zoek je samen naar een oplossing? Je moet verantwoordelijkheid durven nemen over je eigen leven, positief kunnen reageren op negativiteit, overal kansen zien, lef hebben en vooral doorzetten.

Dus is het mogelijk? Zeker weten.

Is het voor iedereen weggelegd? Zeker weten niet.

Arnoud Kuipers kan dit beamen. In de podcast vertelt hij over bedrijven die hij oprichtte, landen van waaruit hij gewerkt heeft en de mate waarin concepten uit The 4 Hour Workweek hem daarin hebben ondersteund. Okee, niet in vier uur per week, wel in vier uur per dag. Net als ik komt hij namelijk liever niet voor tien uur in actie. Hij kan er goed van leven en heeft meer tijd voor gave dingen. Inspirerend vind ik dat. Arnoud:

“Het is niet bepaald makkelijk, wel haalbaar. Je moet er 100% voor gaan, leren van fouten en doorzetten. Maar dat geldt voor iedere ondernemer.”

Dingen kosten niet zoveel tijd als wij denken dat het zou moeten

Neem de 9-tot-5-mentaliteit. Veel mensen zitten acht uur op kantoor, omdat ‘het zo hoort’. Daarvan gaat veel tijd zitten in koffie drinken, vergaderen, goedkeuring vragen, formulieren invullen en sociale activiteiten. Onderbrekingen die niet urgent en belangrijk zijn, zou je kunnen zeggen. Terwijl, doe je het werk effectief en in je eentje, kost het je wellicht een uur.

Als je effectief wilt zijn, draait het om twee dingen: schrappen en outsourcen!

Met schrappen doelt Ferriss op de 80/20-principe. Als twintig klanten zorgen voor de meeste omzet en de overige tachtig klanten je onevenredig veel tijd kosten, waarom stop je daar dan niet mee? Het vergt een stuk lef, maar kom op, je doet jezelf – en de ander – tekort als je je niet alleen focust op je meest rendabele klanten.

Wat je ook doet: uitbesteden!

Wat betreft outsourcen raadt Farriss virtuele assistentes aan, zoals in China of India. En denk ook aan studenten, die voor weinig gave dingen voor je kunnen maken. Zoals een video. Het kost je een uur om op te nemen en tien uur om te editen. Als je slim bent, besteed je het editen uit. Zodat jij alleen een uur hoeft op te nemen en wat tijd kwijt bent aan het plaatsen en delen. En wat dacht je van het laten maken van een app, PowerPoint of Excel? Waarom zou je dat in Nederland laten doen als er in Kroatië een whizzkid zit die het voor een derde van de prijs doet? Het gaat om het resultaat.

En natuurlijk ga je een keer meemaken dat de kwaliteit slecht is of dat er niet op tijd wordt geleverd. Maar je leert veel en snel. En met nieuwe inzichten bouw je verder. Dus ook al heb je het niet per definitie nodig: zorg dat je snapt hoe uitbesteden werkt.

Zo bouw je aan je passieve inkomensstromen. Inkomensstromen waarvoor je niet zelf uren maakt. Omdat je een opdracht aanneemt en het aan een goedkoper iemand uitbesteedt. Je verdient zonder er zelf voor te werken en in die tijd kun je andere opdrachten aannemen. Denk ook aan vastgoed verhuren. Of aan een goed draaiende website waar je inkomsten uit genereert.

Ferriss katalysator voor lean

Uitbesteden vandaag de dag is eenvoudig via platformen als Upwork en Fiverr. Maar tien jaar geleden waren deze platformen nog niet voor handen en was hij de tijd ver vooruit.

Net als in zijn gedachtegoed think big, start small dacht Ferris out-of-the-box en behoorlijk vooruitstrevend. In het boek vertelt hij dat je altijd eerst met een klein budget moet testen op echte klanten. Start met het bedrijven van marketing. Als de eerste klant zich meldt zeg je: “sorry, de trui is momenteel uitverkocht”. Nu weet je dat er behoefte is en kun je daadwerkelijk een partij laten maken in India. Je meet dus conversie voordat je inkoopt.

Bedrijven lopen weg met outsourcen en klein beginnen en testen. Veel mensen refereren aan The Lean Startup van Eric Ries, een boek dat overigens een jaar na The 4 Hour Workweek uitkwam. Maar naar mijn bescheiden mening was Ferriss de katalysator van deze beweging.

Dit boek heeft mij geholpen de 9-tot-5-mentaliteit los te durven laten. Ik ga mijn werk doen waar en wanneer ik wil. Ik ga schrappen en outsourcen. En belangrijker nog: ik realiseer mij dat ik gelukkig rijk ben. Een boek dat tien jaar na dato nog altijd relevant is om te lezen en toe te passen. Wel met een flinke dosis gezond verstand.

Pas jij concepten uit het boek toe? Zo ja, hoe en wat heeft het jou gebracht?

Denise Pellinkhof
Expert in marketing, branding, content & thought leadership bij Joy in Business

Expert marketing, branding, content & thought leadership. Ik geloof in de kracht van mensen. In de kracht van hun verhaal. Als jij duidelijk kunt uitdragen wie je bent, waar je voor staat en hoe jij anderen kunt helpen, wordt alles een groot speelveld. Door te investeren in persoonlijk contact, te werken vanuit klantbehoefte en je (menselijk) dienstbaar op te stellen, kun je vertrouwen opbouwen. Je trekt de juiste klanten naar je toe. Echt, er zijn zo veel kansen als jij jouw kennis en persoonlijkheid slim weet in te zetten. Ik krijg er energie van mensen en organisaties hierbij te helpen. Om ze te zien groeien en hun expertrol te pakken. Om verhalen te maken die het waard zijn om te delen: inzichtvolle content, waarmee je aantoont de markt en de uitdagingen van klanten te kennen. Mens en organisatie hebben elkaar hierin nodig. Zo simpel is het.

Categorie

7 Reacties

    Paul

    Wat ik vooral van dit boek geleerd heb is twee dingen:

    Uniformeer en automatiseer: ik run een mondiale internet directory. Mijn credo is “de klant is niet koning, ik ben de koning”. Dat bedoel ik niet arrogant. Wat ik hiermee bedoel is, de meeste bedrijven nemen elke lead serieus en vertroebelen daarmee hun focus. Ze weten zelf niet waar ze goed in zijn, laat staan dat de klant dit herkent. Doordat ik de koning ben, bepaal ik aan welke dienstverlening klanten behoefte hebben en ga ik nooit in op speciale (vaak eenmalige) verzoeken. Dit kost mij tijd, focus en meestal IT-inspanning. Pas als een grote groep deze behoefte ook blijkt te hebben, ga ik deze bieden. Hierdoor blijft mijn focus scherp. Tevens kan ik makkelijker automatiseren als ik de dienstverlening beperk en daarmee de processen sterk uniformeer. Een ander voordeel is, dat (potentiële) klanten bij beperkte dienstverlening helder hebben wat je daadwerkelijk biedt. Vergelijk het met de eerste aktie van Steve Jobs toen hij terugkeerde bij Apple: hakken in het productaanbod. Liever 1 goede Macbook dan 34 varianten waar niemand wijs uit wordt en die je productieproces veelal exponentieel complexer maakt.

    Delegeer: geef de mensen met wie je werkt tot bepaalde hoogte vrijheid om zelf een oplossing te vinden voor een probleem al kost dit geld. Dit levert een betere customer service op, tevens valt men mij niet lastig met elk wissewasje en bespaar ik managers die die mensen anders moeten aansturen.

    De betrokken medewerkers zijn niet in dienst, kunnen hun taken zelfstandig online uitvoeren (gevestigd in Egypte, India, UK, etc) en dit stelt mij in staat dit bedrijf in daadwerkelijk 4 uur per week te runnen.


    30 augustus 2016 om 19:52
    Denise Pellinkhof

    Dag Paul, relevante toevoegingen. Zie hier een deel II. Mooi dat je het boek toepast in de zin van testen en bij grote behoefte daadwerkelijk starten. Daar ben ik voorstander van. Interessant vind ik vooral dat je mensen in de gelegenheid stelt zelf met oplossingen te komen (tot bepaalde hoogte dus) waardoor ze hun creativiteit en verantwoordelijkheid aanspreken. En FOCUS, ja, dat lijkt key tot succes. Blijft voor mij een grote uitdaging, maar realiseer me dat dit essentieel is. Dank voor de toevoeging. Benieuwd wat je precies doet. Als je wilt, link je me op LinkedIn? Fijne avond.


    30 augustus 2016 om 20:21
    Brian Gerrits

    Interessant artikel, Denise. Ik heb het boek ook gelezen afgelopen winter en vond het zeer inspirerend. Wat je zegt, niet alles is voor iedereen geschikt, maar de titel vind ik niet meer misleidend dan veel andere boeken of producten. Loterijen adverteren ook alleen met hoofdprijzen, terwijl iedereen weet dat de kans dat je deze wint vrijwel nihil is. En toch doen we elke maand allemaal trouw weer mee. Sterker nog: hoe groter de hoofdprijs, hoe kleiner de kans, hoe meer deelnemers. Een 4-urige werkweek (met voldoende inkomsten voor jouw behoefte) is een ultiem doel, maar niet onhaalbaar, zoals Paul ook aanduidt.

    Wel vind ik het boek beter geschikt voor ondernemers. Die hebben nu eenmaal meer vrijheid dan werknemers. Dat zorgt er wel weer voor dat je serieuzer gaat nadenken over het starten van een eigen onderneming. Ik denk dat iedereen daar ooit wel eens over heeft nagedacht (ik wel althans), maar dat de meesten te bang zijn voor de risico’s (ik wel althans). Tims boek heeft me er in ieder toe gebracht om mijn ideeën weer uit de kast te halen en nu concreet op papier te zetten. Helemaal toen ik onlangs een jonge meid van 25 hoorde praten over haar vriend in Cambodja, waar ze een jaar ging leven en haar werk (een online onderneming) gewoon kon voortzetten.

    Wat ik nu, als werknemers, probeer toe te passen is om minder frequent met e-mail bezig te zijn door vast moment in te plannen. Die 1 keer per week van Tim zal niet lukken, maar 1 tot 2 keer per dag is al een flinke tijdsbesparing. En iemand voor mijn huishouding gaat er nu ook echt komen. Het is inderdaad zonde van je tijd (zeker voor ondernemers) om alleen een paar uur per week aan strijken kwijt te zijn.


    31 augustus 2016 om 07:48
    Denise Pellinkhof

    Hi Brian, dank je wel. Je hebt een punt: we weten dat de kans op Loterijhoofdprijs vrij klein is en toch gaan we ervoor. Omdat het vooruitzicht fantastisch is.

    Het is ook een ondernemersmentaliteit, dit boek. Lastiger toe te passen als je in loondienst bent. Maar met wat lef, kan iedereen ervoor gaan. Wat je zegt: ook ik zag al die jonge meiden moeiteloos rendabele websites, blogs enzo opzetten en ik dacht: als ik het probeer, is nu de tijd. Nu moet het gebeuren, nu ik nog middertig ben. Gelukkig zijn er ook steeds meer bedrijven die het nieuwe werken toepassen. Mijn huidige werkgever faciliteert dat ook en het werkt zoveel effectiever. De markt vraagt er ook om. We moeten met zijn allen een andere mentaliteit aannemen. He, en goed dat je je huishouden uitbesteedt. Dat is stap 1 😉 Ow, dat zal je bevallen joh! Succes.


    31 augustus 2016 om 10:16
    http://gloriousdesigner.com/

    Glad to know that. Nice post. Very useful for me. Thanks a lot.


    10 november 2016 om 17:03
    Walter

    Ik ken het boek al enkele jaren en zou zo graag willen dat ik dit toe kon passen. 4 uur werken per week is niet nodig. Overal op de wereld is ook niet nodig. Ik heb kinderen en ga ze niet mee op sleeptouw nemen. Dat zou ik ze niet aan willen doen.

    Maar gewoon zelf bepalen waar je werkt. Zit een dag thuis, werk een dag in een café of andere interessante locatie. Doe hetzelfde werk in 5 uur in plaats van in 8 uur en ga daarna wat anders doen. Dat zou zoveel vrijheid geven!

    Helaas zijn dit soort dingen niet mogelijk bij mijn huidige werkgever en dan loop je vast. De enige optie is dan om een andere werkgever te zoeken, maar ik ken niet veel bedrijven waar dit wel kan. Nederland nog niet rijp genoeg voor het nieuwe werken? Wordt er meer over gepraat dan daadwerkelijk uitgevoerd? Het lijkt er helaas wel op.


    10 oktober 2018 om 11:32
    Denise Pellinkhof

    Dag Walter,

    Dank voor jouw reactie. Uiteindelijk zijn we het met elkaar eens. Ik leg ook uit in dit artikel dat de titel misleidend is en zeker niet voor iedereen is weggelegd. Het boek helpt wel een andere mindset te creeren. Zoals jij zegt: werk 5 uur per dag effectief en doe dan lekker je ding (ipv op kantoor met collega’s kletsen over de avond ervoor en vergaderen). Over doen waar jij goed in bent en de rest uitbesteden: dat levert je zoveel meer op. Niet alleen als je voor jezelf werkt, ook als je in loondienst bent. Ik ken echt genoeg bedrijven die dit inmiddels wel begrijpen (ik zie het in de overheid, verzekeringsbranche, telecom, consultancy, energiewereld).

    Zijn we hier klaar voor? Niet alles tegelijk nee, maar onderdelen uit het boek zie ik dagelijks toegepast worden: zowel als ondernemer als in loondienst. Heb je bij jouw werkgever wel eens aangegeven hoe jij dit ziet, hoe jij dit zou willen en hoe jij het meest effectief bent voor de organisatie? Als ze dan nog steeds niet bereid zijn je tegemoet te komen (al is t 1 dag in de week thuis werken of afwijkende tijden zodat je meer tijd met je kinderen kunt doorbrengen)… dan zou ik inderdaad eens verder kijken. Heel veel succes en nogmaals dank voor jouw reactie.

    Groet,

    Denise


    10 oktober 2018 om 13:10

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!