De socialmediastatistieken van juli 2015
Wat werd er in juli op en over social media geschreven?
Net als vorige maand, werd ook deze maand weer meer dan voldoende op en over social media geschreven. We spraken veel over de stakingen bij PostNL, de Klantenservice-pagina terroriseerde Facebook, #grexit was bijna een feit en de Tour de France was na enkele dagen al het meest besproken sportevenement van dit jaar. Twitter en Facebook presenteerde hun cijfers en de sociale netwerken brachten verschillende innovaties naar buiten. Een overzicht.
Merken op social media
- PostNL had te maken met stakende bezorgers. Op Twitter zorgde dat ervoor dat de buzz verdrievoudigde, op Facebook zelfs het vernegenvoudigde. PostNL ging daar goed mee om: ze bezorgden zelf de nodige pakketjes en waren erg actief met webcare (zie hieronder). Of de inhoud van de reacties goed is, is een andere discussie.
- Een merkwaardige actie van Opel: zij stuurden een persbericht uit dat hun CEO 10.000 volgers had op Twitter. Het leverde wat hoongelach op onder sommige tweeps, maar het had zijn effect: persaandacht op onder andere MT, MarketingTribune en Fonk Online.
- Het fake-account Klantenservice kaapte verschillende bedrijfspagina’s en daar waren bedrijven niet gelukkig mee. Een analyse met tips hoe ermee om te gaan lees je hier.
- Een parodie van Eric Bouwman op de Calvé reclame (Robin van Persie wordt omgewisseld voor Badr Hari) bereikte ruim een miljoen views en #PeanutBadr werd trending. Calvé reageert niet (want: geen sociale kanalen), dus was de buzz rond hun merk voor even gekaapt.
- Mooi initiatief van de gemeente Den Haag: er werden twee ontwerpen voor een speelplek gepresenteerd en door te liken op Facebook gaf je jouw voorkeur aan.
- Windows 10 ging woensdag live! De eerste reacties op social waren erg positief. Lees ook dit stuk op NOS.
- Minder positief werd er gesproken over Transavia. Hun noodlanding ging viral, niet in de laatste plaats omdat er videobeelden werden gedeeld op YouTube.
- Meer dan de helft van de Nederlandse bedrijven is actief op een sociaal netwerk, dat is een sterke groei. We kunnen stellen dat steeds meer merken het belang inzien van luisteren, reageren en publiceren. Hier lees je het volledige onderzoek van CBS.
In de socialmediamarkt
- Twitter lanceerde autoplay voor hun video’s. Daarnaast lekte uit dat Project Lightning waarschijnlijk Moments gaat heten. Verder wil Twitter nu ook je geboortedatum weten en kondigen ze aan strenger te zijn met het aanpakken van plagiaat. Er kwam ook nog een feature request binnen van niemand minder dan Kim Kardashian!
- Een tijdje terug lanceerde Twitter een verbeterde versie van quoted tweets. In Coosto keek ik in de week 13-19 juli welk aandeel van de tweets posts, reacties, retweets en geciteerde tweets zijn:
- Ondanks deze innovaties en een groei in gebruikers en omzet, stemden de nieuwe cijfers Twitter niet tevreden. En dan was de beurskoers zelfs nog een hand geholpen door een nepbericht. Wellicht dat het gerommel aan de top niet meehelpt. Daar heeft Reddit overigens ook mee te kampen, wat vooralsnog geen negatieve gevolgen heeft voor de activiteit op het sociale netwerk: dat is stabiel.
- Een mooie analyse kwam deze maand op Marketingfacts: Twitter wordt door Instagram aangevallen op het realtime aspect en dat kan wel eens hard aankomen. Om dat extra kracht bij te zetten, lanceerde Instagram deze maand een zoekfunctie voor je pc, nadat ze vorige maand al Explore lanceerde. Een bedreiging voor Instagram is dat 65 procent van de tieners hun profiel heeft afgeschermd.
- Niet alleen Instagram is aan de winnende hand: ook Snapchat (in Nederland 1,9 miljoen gebruikers) wint terrein en WhatsApp is zo groot dat nu ook het zakelijke gebruik toeneemt.
- Hoe reageert Facebook? Ze starten met de uitrol van Instant Articles, zodat steeds minder mensen het netwerk hoeven te verlaten. Om relevant te blijven, geven ze gebruikers daarnaast voortaan de optie om zelf te bepalen wat ze bovenaan in hun Facebook-timeline zien.
- Kan het bereik nog groter? Natuurlijk. Met het insluiten van video’s en reacties op externe sites en daarnaast het verder uitbouwen van hun Messenger App (ook voor niet-Facebookers toegankelijk) en Ocolus Rift-technologie (klik, klik), lijkt het erop dat Facebook zichzelf nog lang niet groot genoeg vindt. Woensdag presenteerde Facebook dan ook weer mooie cijfers.
Wat ons verder bezig hield online
- De eerste aflevering van Zomergasten, met Aboutaleb, werd enorm veel betwitterd. Zie deze en deze tweet van Marco Derksen en deze van Edwin Res. Wilders reageerde via Twitter naar zijn ruim 630.000 volgers op de aanval van Aboutaleb in de uitzending.
- 630.000 volgers? Dat is een erg opvallende groei, zo zagen wij ook in onze statistieken. Het lijkt erop dat er volgers bij zijn gekocht, maar of Wilders dat heeft gedaan of een lolbroek buiten zijn wil om, is onbekend.
- Om bij televisiebuzz te blijven: #wezijnerbijna is het nieuwe #bzv, met hoge kijkcijfers en enorm veel (cynische) tweets.
- Waar weinig over werd getweet, waren de tv-programma’s rondom de tour. Daarom besloot een groepje tweeps maar de #virtueleavondetappe in het leven te roepen als ode aan Mart Smeets’ programma. Een analyse.
- De Tour de France zelf werd verder wél enorm veel betwitterd. In Nederland met name in het eerste weekend, toen de Tour in Nederland was. Wereldwijd scoorden deze dagen ook goed, maar werd de etappe naar de Alpe d’Huez nog meer besproken. De hashflags van Twitter waren een schot in de roos, blijkt uit deze infographic.
- De afgelopen dagen was plotseling #cecilthelion trending. Een triest verhaal over een populaire leeuw die zomaar werd vermoord. Maar hoe kan het zijn dat een voorval dat al even geleden is, de laatste dagen opeens los ging op sociale media? Een reconstructie van NRC. Een mooi voorbeeld waaruit blijkt dat je dankzij sociale media niet zomaar meer wegkomt met verwerpelijke daden.
- Grexit was dichterbij dan ooit in deze maand, maar het werd voorkomen. Met name in het Grieks werd er veel over getwitterd. Tsiparas was de meest besproken politicus, terwijl Hollande eigenlijk alleen in het Frans werd besproken. Hier lees je alles over de Grexit-buzz.
- Maar alles is natuurlijk relatief: in de meeste gevallen vinden we voetbaltransfers toch echt nog een stukje interessanter dan het politieke geneuzel.
Leuk en interessant artikel maar wat een matige titel. Wel driedubbele woordwaarde bij scrabble. Ik dacht dat ik de cijfers zou krijgen over sociale netwerken (gebruikers, actief gebruik, stijgers, dalers etc zoals ikzelf wel eens schreef en waar Danny de koning is was). Dit is ‘gewoon’ een maandoverzicht van wat er gebeurde op sociale media.
“Wat hield ons bezig in juli 2015 op sociale media?” lijkt mij een meer passende titel dan “De socialmediastatistieken van juli 2015”. Maar misschien ben ik de enigste.
Hoi Mark,
Los van het laatste woordje van je opmerking ben ik het er helemaal mee eens. Heb er geen seconde bij stilgestaan :-). Ik kan het zelf niet aanpassen, maar de redactie heeft mijn goedkeuren om los te gaan!
Groeten,
Rens