Kermis FM: van radionerds naar crossmediale happening

5 augustus 2015, 11:00

Drie en een halve kilometer Tilburgse kermis. Ruim 200 vrijwilligers. Tien dagen radio en TeeVee, gemaakt door een bijzondere club professionals en mensen die nog nooit iets met media gedaan hebben. Dat is Kermis FM. Een unieke, crossmediale happening waar ik vorig jaar voor het eerst als vrijwilliger aan meedeed. En wat ik zo bijzonder vond, dat ik dit jaar opnieuw in de trein sprong naar Tilburg. Met een doel: online en dan vooral social media naar een hoger niveau tillen.

Al 446 jaar (!) strijkt de grootste kermis van de Benelux neer in Tilburg. Inmiddels is het kermislint bijna vijf kilometer lang en trekt de kermis ieder jaar 1,4 miljoen bezoekers. Iedere dag heeft een ander thema, maar het meest bekend is Roze Maandag. Dan trekt de hele homo-community erop uit naar het roze gekleurde Tilburg.

Radio (leren) maken

Zeven jaar geleden ontstond in een groepje creatievelingen het idee om een radiozender te lanceren, die alleen tijdens de kermis te horen zou zijn. Kermis FM zou dit gaan heten. Het doel? Verslaglegging van de Tilburgse Kermis, maar vooral een leerschool zijn voor iedereen die iets in het mediavak wil doen. Vanuit het hele land meldden vrijwilligers zich aan. Studenten van journalistieke, creatieve en technische opleidingen pakten hun kans om tijdens Kermis FM te leren van professionals uit het vak. Deze professionals droegen het project een warm hart toe door belangeloos mee te werken of door camera’s en andere apparatuur beschikbaar te stellen. Inmiddels zijn er ruim 200 vrijwilligers betrokken bij Kermis FM.

Kermis TeeVee

Kermis FM ging met de tijd mee en na een paar jaar kwam er TeeVee bij. Eerst bescheiden, met hier en daar een webcam. Dit werd steeds professioneler en in 2013 werd Kermis TeeVee gelanceerd. Doordat zowel Ziggo als UPC de uitzendingen van Kermis FM doorzetten op het evenementenkanaal, was Kermis FM landelijk te zien. De TeeVee tak werd in 2014 nog groter; elke dag werden er drie grote programma’s gemaakt. De talkshows Kermis Vandaag en Kermis Laat en het hysterische spel Zoek de Munt.

Dit jaar ging Kermis TeeVee nog een stapje verder. Ieder dag werden de uitzendingen vanaf 20:00 uur uitgezonden op onder andere 101TV. Ieder heel uur werd er daarom een tv-programma gemaakt. Natuurlijk werden eerder genoemde programma’s weer gemaakt, maar dit jaar werden er ook nieuwe TeeVee-items bedacht. Zo kookte chefkok Ricky Spijkers kermisrecepten in KOKSpijkers, sloot Slaapmutsje Hannah de dag af met een spannend verhaaltje en kregen verslaggevers een bizarre opdracht in de YOLOshow. Ook een groot succes was de reallife soap over Esther, Jan en Jantje.

Online

Ik hield me dit jaar vooral bezig met, je verwacht het niet, team Online. Samen met mijn teammaatje Tom was ik verantwoordelijk voor het managen van de website, het bijhouden van Facebook en Twitter en zorgden we ervoor dat de leukste fragmenten uit de uitzendingen in recordtempo op YouTube verschenen. Dit deden we samen met een wisselend team van vrijwilligers.

Bereik

Nu ben ik niet vies van het ondersteunen van posts en tweets met een beetje ads-budget. Dat is bij Kermis FM niet aan de orde. Maar hoe ga je dan toch wat bereik genereren? Stiekem vond ik dat best een uitdaging. Daarom besloot ik meteen de week na Kermis FM eens te kijken wat de cijfers hierover te zeggen hebben. En dat valt niet tegen!

Facebook werd ingezet om de leukste fragmenten te delen en om de belangrijkste nieuwsberichten te delen. Iedere dag plaatsten we een foto en riepen we onze fans op om zichzelf of iemand die zij herkenden te taggen. De winnaars kregen kaarten voor een attractie. Op die manier hebben we flink wat bereik gegenereerd. In de week van de Kermis zijn er bijna 500 nieuwe fans bij gekomen. In totaal zorgden de posts voor 4.473 likes, comments en shares. Totaal zijn er op Facebook 336.299 mensen bereikt en hebben 164 mensen ingecheckt.

Als jij bij deze foto van Tilburg.com denkt: ‘He! Die ken ik!’, dan hebben we goed nieuws. Tag die persoon en maak kans op kaartjes voor een supervette attractie.

Posted by Kermis FM on zondag 19 juli 2015

Op Twitter werden de hele dag nieuwtjes en updates uit de studio geplaatst. Ook beantwoordden we binnenkomende vragen. De tweets vanuit @kermisfm hebben een totaal bereik van 164,7K gegenereerd. In vrijwel iedere tweet gebruikten wij #kermisfm. Deze hashtag werd ook online en in de tickertape die door de livestream liep gecommuniceerd. Dit resulteerde er in dat #kermisfm totaal 2.183 keer gebruikt is. Het account @kermisfm is tijdens de kermis 1.431 keer genoemd. Dit zijn de tweets met de meeste impressies:

Nog nooit eerder zijn er zoveel Kermis FM-video’s op YouTube gezet. Dit zijn fragmenten uit de studio, maar ook alle items van TeeVee. Sommige video’s zijn ook gedeeld op Twitter en Facebook, maar niet allemaal. In totaal zijn er 345 video’s online gezet. Deze zijn bij elkaar 63.735 minuten bekeken. Dat is omgerekend 44 dagen en 6 uur!

Conclusie

Wie vooraf dacht dat we online niet echt buzz konden creëren met zo’n lokaal evenement, komt van een koude kermis thuis. Ruim 160K bereikte personen op Twitter en ruim 300K bereikte personen op Facebook is namelijk best een goede score. Zonder ook maar een euro aan advertentiebudget. En dat biedt kansen. Want als Kermis FM dit kan, dan kan dat lokale event bij jou in de buurt dit ook.

Het geheim? Ik denk dat het maken van goede content in combinatie met de sfeer in Tilburg een gouden combinatie is. De Tilburgse Kermis is in die regio echt een ding en ook Kermis FM wordt steeds groter en bekender. De landelijke uitzendingen op 101TV en Ziggo dragen hier zeker aan bij.

Maar wat volgens mij het allerbelangrijkste is, is het ontembare enthousiasme van de vrijwilligers. Het plezier waar zij de uitzendingen mee maken is hoorbaar op radio en TeeVee. En dat werkt aanstekelijk!

Gaby Verseveldt
Community Manager bij Social Inc.

Community Manager @SocialInc | Doet online dingen @kermisfm | Social Media Junkie | Apple fangirl | Radio | Music | Favorite sneller dan haar schaduw

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!