We kopen nog steeds het liefst in de winkel om de hoek
Volgens de meest recente Thuiswinkel Markt Monitor neemt online winkelen nog steeds toe. Toch gaan de meeste kopers nog steeds het liefste naar de winkel om de hoek. Wel gebruiken zij internet steeds meer om eerst informatie te verzamelen over een product.
Björn Vroomen onderzocht het gebruik van internet door consumenten, en bekeek wat het internet aantrekkelijker maakt voor zoek- en aankoopdoeleinden. Zo bekeek hij wat de winkel, internet, telefoon of catalogus aantrekkelijk maakt voor het zoeken van informatie en het kopen van producten. Uit een enquête blijkt dat de winkel om de hoek nog steeds het meest aantrekkelijk is voor zoek- en aankoopdoeleinden. Het gebruik van het internet voor aankoopdoeleinden wordt (nog steeds) gehinderd door onzekerheden op het gebied van privacy en risico’s. Wel is het internet bezig met een inhaalslag, vooral voor het zoeken van informatie. Catalogus en telefoon vindt men het minst aantrekkelijk.
Vroomen promoveert op donderdag 9 november 2006 aan de Erasmus Universiteit Rotterdam op zijn proefschrift ‘De invloed van internet, de kwaliteit van een aanbeveling en beslissingsstrategieën op keuzes van consumenten’ (via: Molblog).
Lees ook:
- Verhoef, Peter C., Scott A. Neslin and Bjorn Vroomen (2007), Multichannel Customer Management: Understanding the Research Shopper Phenomenon, International Journal of Research in Marketing, forthcoming.
- Verhoef, Peter C., DeWilde, Eduard en Doffer, André (2005), De Verdwenen Klant: Uitdagingen voor Bedrijven in een ‘multi-channel’-landschap, Holland Management Review, november-december, 38-46.
Eerder verschenen op Marketingfacts: