LinkedIn in Nederland: groei in Randstad neemt af

25 juni 2012, 11:14

Nederlandse LinkedIn statistieken per juni 2012

Sinds ik in november 2011 gedetailleerd de cijfers van LinkedIn Nederland heb onderzocht, is er veel veranderd, met een aantal opvallende gegevens als resultaat. Laat ik in een vogelvlucht de resultaten van de afgelopen 7 maanden eens op een rij zetten. Wereldwijd is het sociale netwerk maar liefst 23% gegroeid tot 174.537.000 leden. Zelfs Antarctica is aanwezig met 2.733 leden. In deze blog doe ik een update van de LinkedIn-statistieken voor Nederland per juni 2012.

Nederland groeit “slechts” met 12,8%

Wat opvalt is de groei van 37% in Latijns Amerika. Hierbij staat de groei in Noord Amerika van 17% in schril contrast. Maar desondanks zijn er in dat continent met 72.424.000 accounts nog steeds de meeste leden, een groei van ruim 10.316.00 ten opzicht van november. Maar de snelle groei is eruit. Ook dichter bij huis is de groeispurt eruit. LinkedIn heeft in Nederland nu 3.467.000 accounts, een groei van 12,8%. Wat dat betreft doen de aandelen het beter: die zijn met maar liefst 57% gestegen tot een waarde van $105.

Terwijl Nederland 3,3% van de inwoners van Europa uitmaakt, zijn 'we' op LinkedIn beter vertegenwoordigd. Nederland vertegenwoordigt 9% van de aangemaakte LinkedIn-accounts in Europa. Vraagt blijft natuurlijk wat we ermee doen?

Analyse van de Nederlandse LinkedIn-cijfers

Laat ik Nederland eens verder onder de loep nemen. De verhouding man/vrouw is 61% vs 39%. Een kleine verschuiving naar de vrouwen. Afgelopen periode is het aantal vrouwen met 15% gegroeid. De mannen namen met een toename van 217.199 accounts 11% groei voor hun rekening.

Groei 18-24 minder dan gemiddeld

Bij de leeftijd zie je dat vooral de 55+ers aan een opmars bezig zijn. In aantalen lopen ze nog sterk achter. Slechts 311.717, maar toch een groei van 31%. Dit in tegenstelling tot de jongeren. De categorie 18-24 groeit slechts met 5%. Zien zij niet de waarde van LinkedIn of gaan ze massaal naar Facebook als zakelijk medium? Ik lees jouw mening hierover graag in de comments. De grootste groep blijft nog altijd de groep 35-54 met 1.505.617. Dit is ook wel een beetje te verklaren aangezien deze categorie een periode van 19 jaar omvat.

Linkedin verdeeld naar leeftijd

Oost-Nederland is met een opmars bezig

LinkedIn blijft een Randstad-medium. Inwoners van de vier grote gemeenten zijn op LinkedIn goed voor 55% van alle Nederlandse accounts. Maar ook hier is een aantal opvallende zaken te herkennen. Leuk om te zien is dat de 4 grote gemeenten gemiddeld met 11,5 % zijn gegroeid en de rest van Nederland met 14,5%. De regio Enschede is met maar liefst 17% gegroeid, Utrecht daarentegen met slechts 10%. De meeste accounts komen nog altijd uit de regio Amsterdam: op de kop af 719.295 accounts. Ik ben erg benieuwd hoe deze ontwikkeling zich doorzet en kijk nu al uit naar december 2012.

>25% groei voor de recreatieve sector

Ook in de verdeling per branche zijn opvallende zaken te constateren. Absoluut de grootste groeiers zijn hierin de medici en onderwijs, samen goed voor een aanwas van ruim 100.000 accounts in 7 maanden tijd. Maar ook de recreatieve sector doet goede zaken. Zij groeien met 27% naar net boven de 200.000 accounts. Wat ik nog even wil aanstippen is de groei van de slechtst vertegenwoordigde groep op LinkedIn: de agrarische sector. Deze staat op de laatste plaats met een marktaandeel van slecht 0,5%. En dan toch nog een groei van 22% van 13.000 naar ruim 16.000 sinds november. Wellicht wonen ze in de regio Enschede?

Brancheverdeling op LinkedIn

Entrepreneurs nog steeds grootste functiegroep, educatie rukt op

Nog gedetailleerder kijken naar doelgroepen is ook mogelijk. Echter omdat LinkedIn de categorisering van “Functies” heeft gewijzigd, is er geen eerlijke vergelijking meer te maken met de voorgaande periode. Laat ik het hier dan houden bij de opvallendste zaken van dit moment. De grootste functiegroep is by far de groep Entrepreneurs. Met maar liefst 514.225 goed voor 15% van alle LinkedIn-accounts. Een nieuwe functie die nu beschikbaar is, is onder andere Educatie. Deze schiet dan ook nog eens meteen naar een aandeel van 6%. Dit in tegenstelling tot een andere nieuwe functie, te weten Defensie en beveiligingdiensten, die hekkensluiter is met slechts 12.402 accounts of wel 0,4 %. Het kan er natuurlijk aan liggen dat militairen liever niet actief zijn op sociale media. De Koninklijke Landmacht is dat zelf ook niet op LinkedIn.

Verhoudingen in funktiegroepen op Linkedin

Hoe gebruik jij deze informatie?

Wat vind jij van deze cijfers? Hoe interpreteer jij dit en wat kan je er mee in de dagelijkse marketing van je business? Ik lees het graag.

Een uitgebreid verslag van de insights is te vinden op Slideshare.

Bron: https://www.linkedin.com/ads/

Henk-Jan Geel
Social Media Marketeer bij Bright Mind Media

Henk-Jan is social media marketeer en oprichter van Bright Mind Media. Hij helpt ondernemers social media effectief in te zetten. Inspiratie krijgt hij door: social media, marketing, psychologie, cijfers en winter-kamperen.

Categorie
Tags

11 Reacties

    floris ten kate

    Beste Henk Jan, petje af voor je cijfermateriaal. Interessant! Ik ga het nader bestuderen; ondanks het feit dat ik nogal huiverig ben voor de resultaten uit Onderzoek. Zo kwam tijdens een social mediaworkshop die ik vanochtend gaf het verschil in aantal Nederlandse Twitteraars weer naar boven. Zo publiceerden onlangs twee bureaus verschillende aantallen Twitteraars”’: 1 milj, 1,5 miljoen of 3,2 miljoen… Natuurlijk verklaarbaar maar niet voor de snelle ”scanner” van de berichten.

    Ondanks de headline weet ik dat er nog heel veel werk aan de winkel is op het gebied van LinkedIn. Velen hebben een LinkedIn profiel uit sociale overwegingen en doen er relatief weinig mee; een soort adresboek. Modieus.

    Wat ik interessant zou vinden in een vervolgonderzoek is hoeveel procent een 100% profiel heeft en kwalitatief wat men ermee doet, welke waarde men aan z’n LinkedIn profiel hecht.

    Maar misschien weet ik het antwoord al 🙂 Dus nog een hoop te doen!


    25 juni 2012 om 12:57
    Stephan

    Mooi artikel Henk Jan! ben zelf al vanaf 2003 ingeschreven!


    25 juni 2012 om 13:24
    Henk-Jan Geel

    @Floris,

    Dank voor je compliment. Mijn “onderzoek” baseert zich op de cijfers van LinkedIn zelf. Namelijk de cijfers uit hun advertentie omgeving. Hiermee heb ik mijn cijfers uit november 2011 vergeleken. Daar waar de categorieën nog gelijk waren heb ik het zo goed 1-op-1 kunnen vergelijken. Daar waar dit niet mogelijk is geweest, heb ik het vergelijk niet gedaan.

    Elders op deze site staat nog een blog post over wat men met Linkedin doet. Dit is uit een kleine groep respondenten gemaakt, Maar desalniettemin geeft dit een aardig beeld.

    Om inzicht te krijgen in de 100% ingevulde profielen zou er echt een steekproefsgewijs onderzoek moeten komen en dan 1 voor 1 de profielen tegen het ligt houden. Erg veel werk… Maar zeker interessant. Ik hoor graag van je als je dit gedaan hebt 😉


    25 juni 2012 om 20:37
    Henk-Jan Geel

    @Stephan,

    Dank voor je compliment. Vanaf wanneer je bent ingeschreven doet er volgens mij niet al te veel toe op LinkedIn. Bij mij rijst altijd de vraag “haal je je doelstellingen ermee?” Dit is een vraag die ik ook aan veel ondernemers stel bij het luk raak gebruiken van social media. Het meest gegeven antwoord laat zich makkelijk raden…


    25 juni 2012 om 20:40
    RichardvanderBlom

    Beste Henk-Jan,

    Wederom een mooi stuk, ben momenteel zelf nog met een blog bezig n.a.v. gebruikersintensiteit in Nederland. Echter onderstaande conclusie trek ik in twijfel, sterker nog is onjuist: “Inwoners van de vier grote gemeenten zijn op LinkedIn goed voor 55% van alle Nederlandse accounts.”

    Als je daarmee bedoeld de geregistreerden onder de area’s (in plaats van gemeenten) Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag kom je in de buurt! Echter ook dan hou je geen rekening met het feit dat veel mensen hun werkpostcode invoeren, in plaats van hun woonplaats, dus ook dan is de term inwoners niet geheel correct!.


    25 juni 2012 om 20:49
    Judith

    Interessant artikel! De leeftijdscategorie 18-24 groeit minder snel op LinkedIn, omdat zij veelal nog studeren. LinkedIn is gericht op professionals en is dus voor deze jonge categorie niet zo interessant.


    26 juni 2012 om 07:25
    Henk-Jan Geel

    Hoi Richard,

    Dank voor je reactie. Ik kijk nu al uit naar je nieuwe blog over de gebruikers intensiteit. Want zoals ik ook in mijn artikel aangaf is het maar de vraag wat mensen met hun account doen.

    Over de locaties kan ik een gedeelte met je mee gaan. Bij LinkedIn staat locatie ook voor “location & industry” Ik had in het artikel beter kunnen refereren aan werk locatie en dan de omgeving van de 4 grote steden.

    Ik zal er in een volgend artikel rekening mee houden dat inwoners niet altijd gelijk zijn aan werk locaties.

    Toch blijf ik erbij dat de randstad een zeer grote vertegenwoordiging heeft van Linkedin accounts. Maar dat is demografisch ook wel eenvoudig te verklaren.


    26 juni 2012 om 07:33
    Arno Bouwens

    logisch dat de leeftijdscategorie 35-54 groter is dan de andere groepen. Je vergelijkt het met 25-34 en 18-24, deze groepen beslaan 9 jaar, de eerstgenoemde 19 jaar. Als percentage van de deelpopulatie zullen de laatste twee dus veel hoger scoren!


    26 juni 2012 om 14:56
    Henk-Jan Geel

    Hoi Arno,

    Ik moet me in het vergelijk houden aan de indeling die LinkedIn gemaakt heeft. Een andere leeftijdsindeling kan ik niet uit de site krijgen. In mijn post staat ook wat jij vermeld, dat de leeftijdsgroep 35-54 maar liefst 19 jaar omvat. Helaas is dit dus niet nader in te delen en zal het percentage van de deelpopulatie anders uitvallen.


    26 juni 2012 om 21:40
    Jan Stalman

    mbt leeftijd: kan me voorstellen dat voor jongeren het te volgen pad Hyves-Facebook-Linkedin is. Linkedin gebruik je zakelijk, dus vanaf je 20-25ste jaar.

    Gezien de crisis (steeds minder jongeren aan het werk) is een mogelijke conclusie dat zij de waarde van een linkedin profiel nog niet inzien (geen content).

    my two cents..

    Jan


    16 augustus 2012 om 11:45
    Henk-Jan Geel

    Hoi Jan,

    Dank voor je bijdrage. Tja, dat die jongeren nog niet erg actief zijn op Linkedin is een feit. (Kijkende naar de cijfers) Linkedin is ook wel een medium wat je moet leren gebruiken. Als je er in eerste instantie naar kijkt als een adresboek of een Facebook voor collega’s. Tja, dan gaat het mis. Althans, dan haal je er niet veel uit. Dus ik denk dat de jongeren hier nog wat te ervaren/ontdekken hebben.


    16 augustus 2012 om 13:40

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!