LinkedIn verbetert zijn manier van recruiten

20 oktober 2015, 11:00

LinkedIn Referrals en nieuwe functies in LinkedIn Recruiter

Op LinkedIn zijn 3,6 miljoen leden te vinden, maar hoe vind je nou de juiste collega? LinkedIn draait onder andere om netwerken, dus daar maakt LinkedIn met hun nieuwe manier van recruiten gebruik van. Bedrijven kunnen nu kandidaten werven door het netwerk van hun eigen medewerkers te gebruiken met LinkedIn Referrals. Ook de LinkedIn Recruiter is geoptimaliseerd zodat op een efficiënte manier gezocht wordt naar geschikte kandidaten.

LinkedIn Referrals

De zoektocht naar geschikte collega’s wordt makkelijker gemaakt door deze nieuwe mogelijkheid op LinkedIn. Voor jouw medewerkers is het nu makkelijker om hun netwerk op te hoogte te brengen van vacatures binnen het bedrijf. Kandidaten uit hun netwerk die goed bij de vacature passen worden door LinkedIn geïdentificeerd en als suggestie weergegeven.

LinkedIn Referrals

LinkedIn Referrals

De werknemers kunnen potentiële collega’s op de hoogte brengen via e-mail of een LinkedIn-bericht. Daarnaast kunnen zij de vacatures ook op andere kanalen delen (Twitter, Facebook, Google+). Vervolgens volgen zij de voortgang in de sollicitatieprocedure van hun aangedragen kandidaten.

LinkedIn Referrals - sollicitatieprocedure volgen

LinkedIn Referrals – het volgen van de sollicitatieprocedure

LinkedIn Recruiter

Van dit (betaalde) programma maken al zo’n 38.000 bedrijven wereldwijd gebruik. Het LinkedInprogramma voor werving en selectie zorgt ervoor dat recruiters op een efficiënte wijze tot een lijst van geschikte kandidaten komen. Dit doen zij aan de hand van zoektermen. Een verbetering is dat relevante en verwante zoekwoorden worden voorgesteld, wat bijdraagt aan het gebruiksgemak. Ook is het mogelijk om kandidaten te vinden op basis van vergelijkbare profielen van jouw beste werknemers. De LinkedIn Recruiter stelt nu ook potentiële kandidaten voor die al bekend zijn bij het bedrijf: Spotlight noemen ze dit. Dit zijn bijvoorbeeld LinkedIn-professionals die bij de vacature passen, LinkedInleden die de company-page liken, LinkedInleden die eerder hebben gesolliciteerd bij jouw bedrijf of die een directe connectie hebben met huidige werknemers.

LinkedIn Recruiter - nieuwe functies

LinkedIn Recruiter

LinkedIn draagt bij aan Social Business

Social Business wordt steeds belangrijker in het bedrijfsleven. Dit is de volledige integratie van sociale media in het bedrijf en de bedrijfsdoelstellingen. De ontwikkelingen op LinkedIn dragen hieraan bij doordat de methode van het recruiten via LinkedIn wordt verbeterd. Dit werkt drempelverlagend en stimuleert bedrijven om recruitment (meer) over sociale media kanalen te laten verlopen. Doordat zowel medewerkers als directeuren, managers en HR-managers gebruikmaken van deze functie, raakt werving en selectie in de gehele organisatie geïntegreerd en draagt iedereen bij aan de zoektocht naar nieuwe collega’s op social media.

Voordelen van LinkedIn Referrals en Recruiter

Recruiten via de nieuwe functies van LinkedIn is erg efficiënt. Bovendien weten jouw medewerkers zelf goed wie bij het bedrijf past en welke kwaliteiten nodig zijn. Uit onderzoek blijkt ook dat nieuwe collega’s die aangedragen worden door eigen medewerkers beter bij de bedrijfscultuur passen en langer in dienst blijven. Daarnaast hoef je geen campagnes op te zetten en te wachten totdat er iemand solliciteert. Dat is de omgekeerde wereld: je benadert zelf proactief geschikte kandidaten.

Voegen deze nieuwe functies iets toe?

Steeds meer bedrijven integreren social media in hun organisatie. Niet alleen voor naamsbekendheid en het indirect realiseren van verkoop, maar ook voor het natrekken van potentiële kandidaten. Met deze ontwikkelingen maakt LinkedIn het nog makkelijker om de werving en selectie via social media uit te voeren wat drempelverlagend werkt. Dit bespaart een bedrijf een hoop tijd en geld. LinkedIn belooft daarnaast dat het kansrijke kandidaten oplevert. Een win-winsituatie dus!

Alice Kaal
Social media specialist bij Social Media Huis

Alice is verslingerd aan Social Media en alles wat ermee te maken heeft. Ze was werkzaam in verschillende branches zoals retail, muziek en transport en past die opgedane kennis toe als Digital Marketeer bij Endoor | ROC van Twente. Daarnaast biedt ze haar social media en content kennis ter beschikking aan met haar eigen bedrijf Social Media Huis.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!