Apple presenteert nieuwe iPad en iPad Mini

23 oktober 2012, 18:14

Apple verklaart met de iPad Mini de oorlog aan Android en Amazon

Apple heeft zojuist de iPad Mini gepresenteerd. Een iPad die je gemakkelijk langere tijd met één hand kunt vasthouden en waarop je je favoriete boeken kunt lezen. De iPad Mini is 7,9″ groot en is slechts 7,2mm dik, dat is meer dan een kwart dunner dan de huidige iPad. De resolutie van de tablet is dezelfde als die van de iPad 2, namelijk 1024×768 pixels. Mocht je hem meteen aan willen schaffen, dan ben je 329 euro kwijt voor een 16 gigabyte en kun je direct gebruik maken van meer dan 275.000 apps.

Daarnaast presenteerde Apple tot ieders verrassing de nieuwe iPad. Waar Apple normaal een jaar wacht met een nieuwe versie, heeft het de nieuwe iPad al binnen 7 maanden na de vorige uitgebracht.

“De goedkoopste iPad ooit”, zegt Cook over de iPad Mini, maar in vergelijking met Android tablets en Amazon Kindle relatief prijzig. Als we kijken naar de camera zien we dat er een FaceTime HD camera is ingebouwd aan de voorkant, en een 5MP iSight camera aan de achterkant. Net als de iPhone 5 beschikt ook de iPad Mini over de nieuwe lightning connector. De batterijduur is niet veranderd en blijft steken op een prima 10 uur. Vanaf aanstaande vrijdag kun je een pre-order plaatsen, de wifi modellen worden vanaf 2 november verstuurd.

Een verslag van het evenement vind je hieronder.

Nieuwe versie MacBook Pro

Na een retina versie van de 15″ MacBook Pro komt Apple nu ook voor de 13″ variant met een retina-scherm met een resolutie van 2560×1600 pixels.. De MacBrook Pro is dunner (1,9 cm vs. 2,4 cm) en weegt minder (1,58 kg ipv 2,06 kg).

Nieuwe iMac

Daarnaast introduceert Apple de nieuwe iMac. Eerlijk is eerlijk, de iMac ziet er zeer indrukwekkend uit, het model is flinterdun.

Het 27-inch versie van de iMac heeft een resolutie van 2560×1440 pixels. Het 21,5-inch model heeft 2930×1080 pixels. Ook zouden de schermen minder moeten reflecteren en moeten de speakers voor beter geluid zorgen, aldus Schillder.

iPad 4

Daar is hij dan hoor, CEO Tim Cook! Eerst de stats: twee weken geleden is de 100-miljoenste iPad verkocht. 91% van al het tabletverkeer komt nu van de iPad.

Tot ieders verassing kondigde Apple, zes maanden na de release van de laatste iPad, de nieuwe, vierde generatie, iPad aan. De iPad heeft net als de iPhone 5 een A6-chip en moet twee keer zo snel zijn als zijn voorganger. Ook zal de vierde generatie wereldwijd 4G-netwerken ondersteunen.

Over de competitie zegt Paul Schillder: “I can't even see them in the rearview mirror”. De nieuwe generatie iPad heeft 10 uur batterijduur, tweemaal zo snel WiFi en de turbo van een A6-processor.

iPad Mini

Dan is het het tijd voor de iPad Mini. Het apparaat heeft een scherm van 7,9 inch, en is 7.2 mm dun. Wat voor de software belangrijk is, is dat de aspect ratio van de iPad Mini hetzelfde is als die van de 'gewone' iPad.

Schiller gaat vervolgens in waarom de huidige generatie minitablets is gefaald. Allereerst is het aspect ratio van veel Android apparaten niet geschikt voor webbrowsing. Met name in landschap modus is het oppervlak van de weergave van een website zeer beperkt. De iPad Mini is echt een kleine iPad, geen grote smartphone. En de kosten: 329 euro. Vanaf vrijdag kan je de iPad Mini bestellen, en vanaf 2 november zullen ze worden geleverd.

De foto's:

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Wijnand van der Waal

    Hi Danny leuk stuk! Met afdrukken van de Steve Jobs biografie nog op me schoot vraag ik me af: is dit het begin van het einde van het innovatieve Apple zoals we het hebben leren kennen in de afgelopen jaren? Toen Jobs besloot terug te keren als CEO trof hij een bedrijf aan met weinig innovatieve kracht en enkel strijd tegen Microsoft. Jobs is helaas niet meer en met de iPad mini kopiëren ze (eigenlijk voor het eerst) een product van de concurrent, vraag me af of Steve dit ooit had goedgekeurd. Wat vind jij? Begin van het einde of is zat dit er gewoon al jaren aan te komen en kan Apple alleen zijn machtspositie behouden door bepaalde segmenten (beter) te bedienen?


    26 oktober 2012 om 13:12
    DannyOosterveer

    Volgens mij was een belangrijke strategie dat Apple voor elke gebruikssituatie 1 apparaat moest hebben. Overigens ben ik niet de grootste Apple/Jobs kenner. Feit is wel dat het productaanbod wel lekker simpel is. Heb het idee dat veel andere fabrikanten elke paar maand weer met een nieuwe modellen komen. Apple stelt een kleine selectie producten centraal. De iPad Mini zou best wel eens een nieuwe gebruikssituatie kunnen zijn. De huidige iPad is voor mij, en voor veel anderen, een thuisapparaat. Misschien is de iPad Mini wel de mobiele tablet. MacBooks krijgen daarintegen allemaal een extra productvariant met retina display….


    29 oktober 2012 om 12:37

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!