_LIVESON: Nieuwe app om mee te tweeten na de dood

21 februari 2013, 18:00

Social afterlife is hot

Is er leven na de dood? Volgens de applicatie _LIVESON, die in maart van start gaat, wel. “When your heart stops beating, you'll keep tweetin'”, belooft de app. Op basis van tweets die je in het verleden hebt verstuurd, kent de app jouw voorkeuren en simuleert hij je persoonlijkheid. Eeuwig verder leven via een ultieme Turing-test, wie wil dat niet? “I update, therefore I am.

Dit artikel heb ik samen met Jaap Bloem geschreven.

Prenatale onderbuik

Creepy of niet? Eerder was er al een Twitter-apparaat ontwikkeld voor tweets vanuit de baarmoeder. De KickBee is een band die zwangere vrouwen om hun buik doen, zodat iedere schop van de baby geregistreerd en getweet kan worden. De tweets worden naar de aanstaande vader doorgestuurd, zodat hij ook de prenatale onderbuikontwikkeling van de baby op een uiterst intieme wijze meemaakt.

Social afterlife is hot

En nu is er dus een applicatie die jouw social afterlife bewaakt. Achter de applicatie zit een Brits advertentiebureau. Een van de partners zegt in een interview met The Guardian het volgende:

Imagine if people started to see it as a legitimate but small way to live on. Cryogenics costs a fortune; this is free and I'd bet it will work better than a frozen head.

De dood hoort bij het leven. Niet verwonderlijk dat er applicaties komen om die fase voor je te managen. Zo bestaat er bijvoorbeeld de applicatie DeadSocial die na je dood zo af en toe een vooraf gefabriceerde tweet of Facebook-bericht verstuurt: “Set up tweets of Facebook posts to be released at specific times after death, perhaps on an particular anniversary, or after a fixed period.

Ook bestaat er al een tijd de applicatie If I Die, de digital afterlife Facebook-app, waarmee je ook een vooraf opgenomen videoboodschap op je Facebook-pagina kunt zetten. In Nederland kennen we inmiddels de Social Media Executeur die in een soort testament jouw wensen met betrekking tot je sociale media-accounts vastlegt en die na je dood uitvoert. Social afterlife is hot, ook al ben je niet vanwege een zondig leven in hel of vagevuur beland.

Recentelijk is in Engeland het tweede seizoen van de serie Black Mirror van start gegaan. Een serie die een hybride mix is van The Twilight Zone en Tales of the Unexpected. Volgens Charlie Brooker, de maker van de serie, onderzoekt de serie de zwarte kant van sociale media:

If technology is a drug – and it does feel like a drug – then what, precisely, are the side-effects? This area – between delight and discomfort – is where Black Mirror, my new drama series, is set. The “black mirror” of the title is the one you'll find on every wall, on every desk, in the palm of every hand: the cold, shiny screen of a TV, a monitor, a smartphone.

In de eerste aflevering 'Be Right Back' van het tweede seizoen wordt de hoofdrolspeelster geconfronteerd met de dood van haar partner. Tijdens de rouwdienst wordt zij door een vriendin op de hoogte gesteld van het feit dat haar partner niet dood hoeft te zijn. Ze kan hem nieuw leven inblazen op basis van zijn sociale media-verleden. Met alle gevolgen van dien natuurlijk. De serie is een aanrader en ook deze aflevering is het kijken meer dan waard!

Zombie-fun

Applicaties als _LIVESON zouden een rol kunnen spelen in het rouwproces ten aanzien van iemands overlijden. Tot nu toe zijn het echter meer zombie-gimmicks dan serieuze pogingen om nabestaanden te ondersteunen. Maar misschien kan een extra dosis zwarte humor ook geen kwaad en helpt die om taboes nog verder af te breken. Dikke kans dat zombie-fun een nieuwe rage wordt.

Sander Duivestein
Topspreker / Trendwatcher / Auteur / Columnist bij Sogeti

Sander Duivestein is professioneel spreker, trendwatcher, internetondernemer, adviseur, auteur en columnist over de impact van nieuwe technologie op mens, bedrijf en maatschappij. In dienst van VINT (het Verkennings Instituut Nieuwe Technologie van ICT-dienstverlener Sogeti) heeft hij aan meerdere onderzoeken meegewerkt. In de afgelopen jaren schreef hij meerdere boeken en rapporten over Bitcoin, Internet of Things, Wearables, Big Data, Social Media, Mobile, Cloud en de economische crisis. Sander is veel in de traditionele media terug te vinden. Regelmatig wordt hij gevraagd om zijn opinie in dag- en weekbladen, op de radio en op televisie te delen. Zo was hij onder andere te gast in Pauw en Witteman, Brandpunt en Nieuwsuur.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Vincent

    Interessant artikel en ik vind het persoonlijk een intrigerend concept. Hoe ver gaanwe door met ‘social’ media? Ik kan me voorstellen dat je na je dood bijvoorbeeld de wereld nog wat wil meegeven oid. Maar een bot je persoonlijkheid laten stimuleren en dan nog jaren te laten tweeten vind ik wel ver gaan en mijn inziens haken volgers daar snel op af. Men weet immers dat het niet echt is en dus is het even leuk maar al snel niet interessant meer. Maar toch, blijft een ontwikkeling die ik wel volg 🙂


    22 februari 2013 om 09:02

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!