Locatiedienst Gowalla sluit haar deuren

11 maart 2012, 14:33

Drie maanden na de acquisitie door Facebook valt het doek definitief voor de locatiedienst Gowalla. De timing van de mededeling is ietwat opvallend omdat het samenvalt met hét tech & startup event SXSW. Hoewel velen de check-in dienst waardeerden vanwege het aantrekkelijke design, verloor het de strijd om de gebruikers van Foursquare, dat in de tweede helft van 2011 met de helft groeide. Het bedrijf nadert de 20 miljoen gebruikers, zo maakt oprichter Dennis Crowley bekend tijdens SXSW.

Gowalla zag het licht in 2007 en ontving in december 2009 een financiering van 8,4 miljoen dollar. Het bedrag wat Facebook heeft neergelegd voor Gowalla is niet bekend gemaakt, maar het gerucht gaat dat het voornamelijk om Facebook aandelen gaat en dat het geen geweldige opbrengst was voor de investeerders. Jason Calacanis, een van de investeerders, zegt in een blogpost dat “the actual result of the small amount of money I invested in Gowalla is that I’m getting back less in the form of Facebook shares”.

Op de homepage van Gowalla siert nu alleen bovenstaande mededeling. Binnenkort kunnen gebruikers hun gegevens, zoals de geschiedenis aan check-ins, downloaden.

Ondertussen bij Foursquare…

Ondertussen is Foursquare voor het derde jaar aanwezig op SXSW, waar oprichter Crowley vertelt over de toekomstplannen van Foursquare. Vriend en mede-oprichter Naveen Selvadurai maakte eerder deze week bekend het bedrijf te verlaten.

Op SXSW vertelt Crowley over de transitie die het bedrijf doormaakt. 'We begonnen met jullie, de fanatiekelingen op SXSW die meededen vanwege de check ins en de badges', zo schrijft Marjolijn Kamphuis. 'Het betekenis geven van alle data en daarmee je wereld rijker maken.', dat is waar de toekomst voor Foursquare ligt, aldus Crowley. Het geroemde gamification mechanisme speelt hierbij een minder prominente rol. Crowley: 'De check in als hoofdonderdeel wordt minder belangrijk, het ontdekken van nieuwe locaties die voor jou interessant zijn juist belangrijker. Op basis van je check ins in het verleden kunnen we je restaurantvoorstellen doen op plekken waar je nog nooit eerder geweest bent.' Het aanbieden van relevantie informatie op het juiste moment op de juiste plaats krijgt dus de focus. Het is ook daarom dat een ratingsysteem zoals Yelp mogelijk geintegreerd wordt, zodat er reviews aan locatie kunnen worden gekoppeld, maar bijvoorbeeld ook een rating-systeem.

(via The Next Web, afbeelding homepage gowalla.com)

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Eric van Bourgonje

    Wat mij momenteel opvalt is dat het gebruik van Foursquare drastisch terugloopt de afgelopen maanden. Ik heb een brede range van hardcore social media gebruikers in mijn netwerk, maar zie het enthousiasme behoorlijk teruglopen. Ik ben wel benieuwd of dit toevallig zo is of dat het gebruik in Nederland over de hele linie terugloopt en of de check-in behoefte wordt ingevuld door de Facebook of andere social media.


    11 maart 2012 om 23:15

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!