M-commerce: iPad verovert terrein

13 augustus 2012, 06:10

8,2% van de online transactie loopt via mobiel

In maart schreef ik een blog over een analyse die we deden op het gebied van mobiele betalingen. We keken daarbij naar hoeveel aankopen gedaan werden met een mobiele telefoon of met een tablet. Eenzelfde analyse hebben wij onlangs weer uitgevoerd, waarbij een aantal inte=86ressante trends naar voren kwam.

Deze gastbijdrage is geschreven door Roelant Prins. Roelant is CCO van Adyen.

Zo was in maart e-tailing via de iPad al behoorlijk in opmars. Echter, waar deze destijds nog voorzichtig wat ‘marktaandeel’ van de iPhone afsnoepte, is winkelen op de iPad in juli 2012 behoorlijk toegenomen. Niet alleen worden op dit moment 3,6% van alle betalingen gedaan vanaf een iPad tegenover 3% vanaf een iPhone. Belangrijker nog is dat mensen op een iPad méér besteden dan op een smartphone. iPad-gebruikers geven gemiddeld tot 20% meer uit bij hun aankoop dan smartphonegebruikers, een forse toename die zeker interessant is voor webwinkeliers om mee te nemen in hun marketingstrategie.

8,2% van de online transactie loopt via mobiel

De mobiele betalingen namen sowieso sterk toe de afgelopen maanden. Eind 2011 lag het percentage mobiele betalingen nog op 3,6 procent van alle online transacties. In juli 2012 is dit al meer dan verdubbeld tot 8,2 procent. Leuk om te constateren is dat bepaalde websites veel ‘gevoeliger’ zijn voor mobiele transacties dan anderen. Zo worden op de zogenaamde ‘deal van de dag’-websites zeker 12,6 procent van de transacties vanaf een mobiel apparaat gedaan. Ook favoriet bij mobiele betalingen zijn gaming websites, ticketing-verkoopsites en sites als Greetz, waar je zelf via je mobiel een kaart kunt samenstellen en deze direct kunt betalen en versturen.

Uit bovenstaande cijfers kunnen we toch wel concluderen dat de trend ‘mobiel betalen’ is ingezet. De volgende stap is dat iDeal op je mobiel beschikbaar komt voor alle banken, nu is het alleen nog de ING die specifiek deze oplossing aanbiedt. Een verdere stimulans zal komen van mobiel betalen wanneer bij de kassa een NFC-chip wordt geïmplementeerd, zodat er met de telefoon gescand kan worden en via een mobiele ‘wallet’ betaald kan worden. Deze trend wordt ook door de Rabobank in de praktijk gebracht tijdens de Olympische Spelen, in het Holland Heineken House. Bezoekers ontvangen een NFC-sticker, waar zij een tegoed op kunnen laden en door eenvoudig te scannen aan de kassa kunnen betalen. Ook Visa zal tijdens de Olympische Spelen het mobiel betalen demonstreren aan de bezoekers.

Samenwerkingsverbanden

De ontwikkelingen op het gebied van mobiel betalen ondersteunen de doorbraak van deze betaalmethode. Dat er nog aanzienlijke drempels te nemen zijn, is echter overduidelijk. Er valt veel te winnen op het gebied van techniek en implementatie. Een voorbeeld daarvan valt te lezen in het bericht dat een samenwerkingsverband om mobiel betalen aan de kassa mogelijk te maken, is stopgezet. Met dit initiatief zou het voor bijna iedereen mogelijk moeten worden om via een contactloze chip aan de kassa te betalen. Als reden voor het stopzetten van de samenwerking wordt gegeven dat het te lang heeft geduurd voor het bedrijf was gevormd. Dit heeft als gevolg dat er nog steeds geen collectieve oplossing wordt aangeboden en mobiel betalen ‘versnipperd’ wordt ontwikkeld en geleverd door diverse aanbieders.

Afbeelding: Sean MacEntee (cc)

Onder deze gastblogaccount schrijven auteurs die geen blogger zijn van Marketingfacts. Heb jij een blog die je wilt delen, of wil je graag blogger worden, stuur dan een tweet of mail naar de redactie.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Gert-Jan

    Hi Roeland,

    Inmiddels (sinds vrijdag) is iDeal volledig geimplementeerd op zowel de iPhone als de iPad app van Greetz. Binnen enkele dagen doet al 20% van de transacties de betaling met iDeal. Dit aandeel is afgesnoept van eenmalige machtiging. Eerder was de verhouding 85% eenmalige machtiging en 15% credit card.

    Ook bij Greetz zien we dat er op de iPad meer wordt uitgegeven.

    Greetz,

    Gert-Jan Lagas


    14 augustus 2012 om 05:54

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!