Makkelijk scoren met Twitterrecords op het WK voetbal

9 juli 2014, 07:30

Nieuwe kansen om data te analyseren dankzij social media

Het WK nadert zijn climax. Wereldwijd worden allerlei Twitterrecords verbroken en na afloop van een wedstrijd lezen we vaak hoeveel tweets er verstuurd zijn met de juiste hashtag. Zo werd de wedstrijd Brazilië – Duitsland van gisteren met ruim 35 miljoen tweets de meest besproken single sports game ooit op Twitter – mede dankzij de opvallende score uiteraard. Hoewel ik me er zelf ook vaak schuldig aan maak, is een analyse op basis van het aantal tweets natuurlijk makkelijk scoren. Of is juichen om een nieuw Twitterrecord, om in het jargon te blijven, scorebordjournalistiek? Er zijn namelijk veel meer data om te analyseren.

Twitterende spelers indicatie populariteit

Uit een analyse die ik maakte, blijkt bij het WK voetbal 46 procent van de spelers een account te hebben op Twitter. Het aantal Twitterende voetballers per land blijkt een representatief beeld te geven van de Twitterpopulatie in een land, het aantal accounts binnen de selectie komt overeen met de Twitterpenetratie die PeerReach vorig jaar publiceerde.

Sponsoren activeren via Twitter

Waarom is het interessant te weten in welke landen voetballers Twitteren? Voetballers zijn idolen en hebben een grote schare volgers op het sociale netwerk. Voor het eerst zijn social media (90 procent) de belangrijkste tool om sponsoring te activeren. Als internationale merken willen bepalen welk socialmediakanalen zij moeten inzetten, geeft het aantal voetballers dat actief is op dat kanaal een goede indicatie.

De Twitterpenetratie van bekende sporters blijkt tevens een goede indicator voor de populariteit van het netwerk in een bepaald land. En het bereiken van die fans zal vaak het belangrijkste doel zijn van een socialmediastrategie. Zo zal een internationaal merk geen campagne op Twitter starten in landen als Rusland (slechts 1 speler actief), Griekenland of Kroatië (2 spelers actief).

Netwerken worden openbaar op Twitter

Van alle socialmediakanalen is Twitter het best en eenvoudigst te analyseren. De volgrelaties zijn openbaar en, zelfs al Twitteren mensen nooit met elkaar, ze kunnen elkaar toch volgen. PeerReach heeft een database van alle volgrelaties aangelegd en door deze volgrelaties te analyseren, is het mogelijk netwerken bloot te leggen. Dit kan bijvoorbeeld antwoord geven op de vraag: welke spelers op het WK worden op Twitter gevolgd door de meeste andere spelers? Iedere international die gevolgd wordt door meer dan 28 andere spelers is opgenomen in deze netwerkvisualisatie. Hoe donkerder het bolletje, des te populairder de speler op Twitter.

Uit deze data maakte ik deze eenvoudige (en ietwat lelijke) visualisatie. Ondanks dat mijn netwerkvisualisatie zichtbaar snel in elkaar is gezet, zijn er wel conclusies uit te trekken. Zo blijkt dat Cristiano Ronaldo de meest gevolgde speler is op het WK. Ook valt af te lezen dat Robin van Persie en Nigel de Jong onder collega-voetballers de meest populaire Nederlanders op Twitter zijn – Arjen Robben is 1 van de 6 internationals zonder Twitteraccount.

Internationaal voetbalnetwerk

Naast het herkennen van populaire accounts kun je door een netwerkanalyse ook relaties tussen (in dit geval) spelers herkennen. Een echte voetbalkenner zal uit kunnen leggen waarom Mario Balotelli wel Nigel de Jong, maar niet Robin van Persie volgt. Balotelli en De Jong hebben namelijk in het verleden samen gespeeld bij Manchester City. Een simpel voorbeeld, maar als je dit voor alle spelers gaat bekijken legt het een internationaal spelersnetwerk bloot.

Dit voorbeeld gaat over voetballers, maar geldt voor elk netwerk. Zo brachten studenten van de Utrecht Data School in kaart waar invloedrijke Nederlanders elkaar van kennen (ofwel het ‘old boys network’). Een mooi voorbeeld van moderne datajournalistiek.

Bron afbeelding

Voorspellende kracht volgrelaties op Twitter

Maar terug naar het voetbal. Doordat spelers weten dat journalisten meelezen met tweets, zullen ze inmiddels weten wat ze wel en niet mogen twitteren. Maar hebben spelers ook door dat volgrelaties openbaar zijn? Wat als Siem de Jong vlak voor zijn transfer naar Newcastle United drie spelers is gaan volgen van die club? Stel dat hij dat gedaan had, dan had een journalist een aanleiding om een gerucht de wereld in te helpen.

Dat is natuurlijk geen wereldschokkend nieuws, maar er zijn genoeg websites die leven van dit soort geruchten in de sport. Ik verbaas me er eigenlijk over dat er binnen de (sport)journalistiek weinig gebruik wordt gemaakt van deze nieuwe openbare netwerken.

Zelf heb ik deze methode eenmaal toegepast. Bij het populaire tv-programma Wie is de Mol? bleek deelnemer Maurice niet gevolgd te worden door andere deelnemers van het programma. Dat alleen vond ik voldoende om te concluderen dat hij in een vroeg stadium af zou vallen. Immers, als je 3 weken met elkaar op pad gaat naar Hongkong, ga je elkaar echt wel volgen op Twitter. Hij werd niet gevolgd op Twitter en viel inderdaad de eerste aflevering af.

Kortom, de data zijn openbaar en liggen voor het grijpen. Ik ben benieuwd welke marketeers en journalisten de mogelijkheden als eerste echt gaan benutten.

Jaap van Zessen
Chef Digitaal bij AD.nl

Chef Digitaal bij AD.nl, verantwoordelijk voor het online bereik van het AD en alle regionale titels.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!