Marketeer zijn in NYC. What’s it like? (1/2)
Wonen en werken in The City That Never Sleeps is voor sommigen een droom en voor anderen een nachtmerrie vol stress en hectiek. Aranka Mulder van Tussenbroek (Razorfish) en Anneloes Hetebrij (Ahold) kozen er beiden voor de stap te wagen. Aranka verhuisde van Sydney naar New York en Anneloes verruilde Ahold Nederland voor Ahold USA. Wat is hun drijfveer? Is marketeer zijn in Nederland anders dan in Amerika? En loopt de US überhaupt voor op ons? Hoewel beide marketeers werkzaam zijn in hetzelfde vakgebied en in dezelfde stad, ervaren zij het marketeer zijn in NYC verschillend.
Aranka: “Ik schrap steeds meer vergaderingen uit mijn agenda.”
Aranka Mulder van Tussenbroek is sr. Account Director bij Razorfish en verantwoordelijk voor de online advertising van Unilever. Ruim drie jaar geleden verhuisde zij van Amsterdam naar Sydney om daar een baan te zoeken. Haar motivatie was toen; waarom zou je in Nederland blijven als je hetzelfde werk in een fantastisch land als Australie kunt doen? Na drie jaar kreeg zij toch weer de drang om verder te kijken. Het werd New York City.
1. Wat was je motivatie om marketeer in de US te worden?
New York stond hoog op mijn lijstje. Waarschijnlijk vanwege het cliché ‘if you can make it here, you can make it anywhere’. Toen ik mijn vriend, inmiddels man, in Sydney ontmoette en wij allebei dat plannetje bleken te hebben, waren de stappen al snel gezet. We hebben allebei geprobeerd om via ons werk in New York terecht te komen. En het is hem als eerste gelukt. Eenmaal aangekomen in New York heb ik mijn Australische werkgever Razorfish opgezocht en kon ik hier weer aan de slag.
2. Op welke wijze is de bedrijfscultuur op een marketingafdeling anders dan in Nederland?
Regelmatig leg ik het verschil in bedrijfscultuur tussen Nederland en New York uit aan mijn collega’s. Dit omdat ik nogal eens onbegrijpend wordt aangekeken. Werken in het weekend wordt hier heel normaal gevonden. Het is zelfs iets om over op te scheppen. In Nederland stellen we over het algemeen andere prioriteiten en is het heel normaal om 36 uur of minder te werken. Hier is dat niet bespreekbaar. Je leeft echt voor je werk. In New York althans.
Een ander groot verschil is het idee dat zoveel mogelijk mensen in een vergadering moeten zitten en iedereen gehoord moet worden. Zelf een beslissing nemen, ho maar. Nederlanders staan natuurlijk bekend om hun vergadercultuur, maar hier kunnen ze er ook wat van. Gelukkig wordt de ‘doorpakmentaliteit’ door mijn werkgever gewaardeerd dus langzaam aan schrap ik steeds meer vergaderingen uit mijn agenda.
3. Loopt marketing in de US voor op marketing in Nederland?
In mijn vak, en met name op een klant als Unilever, wordt marketing in New York anders benaderd dan in Nederland. Een stuk analytischer en volgens een bepaald proces wat de meesten hebben geleerd tijdens hun MBA (Master of Business Administration). In Nederland heerst er meer een doe-mentaliteit en ‘gaan we er gewoon voor’ zonder voorafgaande berekeningen, testen en research. Op zich is dit niet zo verrassend aangezien budgetten hier vaak wat hoger zijn. En daarbij heerst altijd de vrees dat je voor elke kleine misstap aangeklaagd kunt worden. Wel jammer, want zo ontwikkel je minder snel een baanbrekende campagne en blijf je meer in het veilige ‘vanille’ gebied hangen.
4. Welke hype/bevinding/marketingkennisbronnen uit Amerika kent de Nederlandse marketeer vast nog niet en wil je aan de hem/haar meegeven?
Ik wil niet zeggen dat niemand dit kent want ik weet dat mijn oud collega’s uit Nederland er ook mee bezig zijn, maar vrijwel elke klant die een vrouwelijke doelgroep heeft, wil ‘iets met Pinterest doen’. De ene seminar na de andere komt langs en inmiddels zie ik het in steeds meer briefings langskomen. Dan is er nog de ‘klout score’. Hoewel, dit is meer een grapje om te kijken of jij meer invloed uitoefent in de social networks dan je collega. Marketinginspritatie put ik uit ontelbare hoeveelheden kennisbronnen. Eigenlijk te veel om bij te houden. Maar AdAge, Mashable en Wired.com zijn degene die ik het meeste gebruik.
Anneloes: “‘Goed-doen’ is een fantastische marketingtool!”
Anneloes Hetebrij (marketing manager Stop & Shop New York Metro Division, Ahold USA) is verantwoordelijk voor de marketingactiviteiten van de Stop & Shop New York Metro division in de staten New York, New Jersey en Connecticut. Zij richt zich zowel op de merkpositionering als op het ondersteunen van salesinitiatieven. Denk hierbij aan promoties rondom het American Football team NY Giants en het Baseball team de NY Yankees, maar ook aan de lancering van nieuwe en verbouwde winkels en het ondersteunen en positioneren van lokaal gesourcete producten.
1. Wat was je motivatie om Nederland te verlaten en marketeer in de US te worden?
Zowel mijn man als ik wilden altijd al graag een aantal jaar in het buitenland wonen en werken. Hij kreeg een baan aangeboden in New York en ik ben met hem mee gegaan. Ik werkte in Nederland al voor Ahold. Het feit dat er voor mij een goede kans was op een baan in de New York divisie van Ahold USA speelde voor mij een belangrijke rol in mijn beslissing om dit avontuur met hem aan te gaan. Dat dit gelukt is en dat ik de kans heb gekregen om mij hier te bewijzen, vind ik echt fantastisch! Als ik naar huis rijd van een meeting in het MetLife stadium van de Giants en in de verte Manhattan zie liggen in de zon, moet ik mezelf nog regelmatig in mijn arm knijpen om te kijken of het allemaal wel echt is….
2. Op welke wijze is de bedrijfscultuur op een marketingafdeling anders dan in Nederland?
Dat er zo enorm hard gewerkt wordt in New York is een van de grootse vooroordelen die ik ben tegen gekomen. Mijn werktijden en werkdruk zijn niet anders dan ze in Nederland. En ik zie bij veel mensen om mij heen hetzelfde patroon. Wat wel anders is, is de hiërarchie. In Nederland is het heel normaal om je mening te geven aan collega’s en management. Dat is in de VS minder gebruikelijk. Dat is wennen!
Een ander groot verschil is dat men er hier minder mee bezig is hoe lang je al werkt, hoe oud je bent, wat je achtergrond is, etc. Ik vind dit best prettig. Zeker als relatief jong persoon binnen de organisatie. Het valt me op dat ik hier meer kansen krijg dan in Nederland. Puur omdat de organisatie zich minder bezig houdt met regeltjes en uitgestippelde trajecten maar gewoon de juiste persoon op de juiste plek wil hebben.
3. Loopt marketing in de US voor op marketing in Nederland?
Mijn ervaring in de food retail sector is, dat wat marketing betreft, de US niet voorloopt op Nederland. Het grootste verschil vind ik consistentie. Als in Nederland een bedrijf een richting kiest, dan is dat de strategie voor de komende jaren. Dan krijgt die strategie ook de tijd om zijn succes danwel falen te bewijzen. Hier vind ik marketeers in food retail over het algemeen reactiever waardoor de consument soms, naar mijn mening, wat weinig tijd krijgt om de insteek te begrijpen.
Waarin de US echter wel heel erg voorloopt op Nederland is de lokale betrokkenheid. Dit is echt iets waar wij Nederlanders veel van kunnen leren. Onze winkels hier zijn stuk voor stuk zeer actief in hun lokale community. Ze sponsoren lokale sportteams, lenen medewerkers uit om te helpen bij de voedselbank, verzorgen een lunch voor de brandweerkazerne als er een grote brand is geweest, nemen met een team deel aan de lokale sponsorloop van een liefdadigheidsinstelling. En ga zo maar door. Hierdoor is de band tussen de winkel en de wijkbewoners veel sterker. Eigenlijk is dit ‘goed doen’ dus een fantastische marketingtool!
4. Welke hype/bevinding/marketingkennisbronnen uit Amerika kent de Nederlandse marketeer vast nog niet en wil je aan de hem/haar meegeven?
Wij bieden onze klanten als eerste retailer in de US sinds kort de mogelijkheid boodschappen te scannen en af te rekenen via iPhone of Android. Als ik 10 jaar in de toekomst kijk dan zie ik een supermarkt voor me zonder kassapark. Medewerkers staan op de sales floor om echte service en inspiratie aan de klant te bieden. De mogelijkheid om mederwerkers op andere manieren in te zetten dan cassière zal de retail business vele malen klantvriendelijker en commerciëler maken. Ik kijk er naar uit!
Marketeer zijn in NYC. What’s it like? (2/2)
Mocht je zelf willen ervaren ‘what’s it like’ om marketeer te zijn in New York City, volg dan het advies van Aranka op. Zij kreeg regelmatig de vraag; hoe kom je in New York aan de bak? Haar antwoord? Via connecties. “De meest eenvoudige manier om hier te komen is via je huidige werkgever, zij regelen dan ook meteen je visum. In Sydney kwam ik via recruiters makkelijk aan een baan, maar in NY is er zoveel aanbod dat je echt zelf moet gaan zoeken. Via www.indeed.com krijg je een goede indruk welke functies beschikbaar zijn maar wees niet teleurgesteld als je vervolgens nooit meer wat hoort van een bedrijf waar je gesolliciteerd hebt. Mocht je erover nadenken: niet twijfelen, doen! De ervaring om in het buitenland te werken is geweldig. En NY is een enorm inspirerende stad waar altijd wat te doen is.”
Twee markteers die net als Aranka en Anneloes wonen en werken in New York zijn Eva van Eikeren (Bugaboo) en Tanya Leedekerken (MTV). Hun verhaal in de volgende ‘Marketeer zijn in NYC. What’s it like’.
Kijk, dat is een artikel waar ik veel aan heb! Fijne interviews, goede tips en beschrijvingen.. Ik studeer in juni dit jaar af in de online marketing en wil daarna ook zo spoedig mogelijk naar New York City toe om daar aan de slag te gaan. Connecties hebben en DOEN zijn dus de toverwoorden :-).
Wat een superleuk artikel! Online marketing in de VS, en dan vooral in NYC, is stiekem toch wel een droom. Tijdelijk dan weliswaar. Ik kijk nu al uit naar deel 2, maar dit was al heerlijk lezen!
Leuk om alle tips te lezen. Hopelijk kan ik ook ooit nog werken in het buitenland. Lijkt me super!
Goed artikel, ik ben alweer benieuwd naar de volgende!
Mocht je hiervan dromen, zou ik eerst een vliegticket naar New York aanschaffen :p
I really like the info that you have provided here. I think I read something similiar at http://www.irishphysicaltherapy.ie . It dealt with a similar matter.
игровой автомат партия, а также игровые автоматы без регистрации бесплатно играть сейчас Покер на реальные деньги iphone игры на деньги карты visa qiwi wallet.
казино онлайн wm игра рулетка на деньги торрент онлайн казино slava рулетка онлайн на рубли игры онлайн казино играть бесплатно шарики Рулетка Пополнение Счета Яндекс казино онлайн играть бонусы!
казино минск или игры на деньги дурак Казино голдфишка супер игры азартные, азартные игры на раздиванивание женщин.
онлайн казино европа отзывы владельцев и казино вулкан комментарии играть в игровые автоматы джекпот онлайн на деньги русский онлайн казино игры бесплатно Игры на деньги онлайн автоматы
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!