Marketingfacts Engagement top 100: Nu op basis van IPM+
IPM+ als verbeterde Facebook-metric voor engagement
Steeds meer marketeers zien in dat alleen het verzamelen van likes op Facebook geen doelstelling mag zijn. De nadruk leggen op interactie was de belangrijkste motivatie om de Marketingfacts Engagement top 100 op te zetten.
Vanaf heden is de Engagement Top 100 in een nieuw jasje gestoken. Voortaan zal het overzicht gebaseerd worden op IPM+, en dagelijks worden bijgewerkt.
IPM+: Verbeterde Facebookmetric voor Engagement
Vanaf vandaag kunnen beheerders van Facebook pagina’s op PageMonitor.nl de verbeterde metric voor “Engagement” gebruiken om de prestaties van hun Facebook pagina te benchmarken. IPM+ staat voor Interactions per mille, oftewel, het gemiddeld aantal interacties met een bericht van een pagina per duizend fans over de afgelopen dertig dagen. Onder interacties wordt verstaan: het aantal reacties op het bericht, het aantal keer dat het bericht een like heeft gekregen en het aantal keer dat het bericht gedeeld is door fans.
Wat zegt IPM+?
Het aantal interacties per bericht is een belangrijke indicator hoe de berichten van een pagina en dus ook de pagina als geheel gewaardeerd worden door de fans. Uit het kwalitatieve onderzoek van TNS NIPO is gebleken dat IPM het sterkst correleert met het cijfer dat mensen een pagina geven op basis van 5 facetten: aanbevelen aan vrienden, interactie, webcare, content en concurrentievoordeel. Op het moment van schrijven is de correlatie met IPM+ nog niet onderzocht, dit zal in de nabije toekomst gebeuren.
IPM+ vs. IPM
Het verschil met het voormalige IPM is dat tegenwoordig ook het aantal “gedeelde berichten” in de berekening meegenomen wordt. Hierdoor wordt een nog nauwkeuriger cijfer gegeven voor de interactie tussen een pagina en haar fans. Vooral pagina’s met leuke content komen hierdoor beter uit de verf, met in sommige gevallen een IPM+ die twee keer zo hoog ligt (bv. KRO Spoorloos). Conversocial (de applicatie die de term IPM introduceerde) heeft haar tool nog niet aangepast naar de nieuwe IPM+ standaard.
Bekijk hier de meest interactieve Nederlandse Facebook pagina's!
PageMonitor
De gegevens voor de Marketingfacts Engagement top 100 worden dagelijks aangeleverd door PageMonitor.nl. PageMonitor is een tool waarmee marketeers makkelijk hun Facebook pagina's kunnen benchmarken ten opzichte van concurrerende en vergelijkbare pagina's. Door middel van een aantal key-metrics krijgen beheerders snel een beter beeld omtrent hun Facebookprestaties (aantal likes, groei, talking about, IPM+, TAP en community interaction).
Ik haal met de pagina van Voorbeesjes.nl vaak een IPM van rond de 50. Dus wat dat betreft zou een top 40 plaats in zicht moeten zijn. Maar waarschijnlijk tellen ze je pagina pas mee vanaf 10.000 likes en we halen dat met zo’n 4.100 likes dus nog niet. Maar er wordt aan de weg getimmerd. 😉
IPM & IPM+ zijn maar matige, of eigenlijk slechte KPI’s om (engagement)resultaat aan te geven of als maatstaf te dienen voor succes. De factor fanbase is hierin namelijk een zeer (negatief) bepalende factor. Dit geldt ook voor het behalen van daadwerkelijke businessdoelstellingen (bv referral traffic of conversie)
Voorbeelden:
1) Je post een aanbieding (met link naar je website). Als een gebruiker de link klikt en naar je website gaat om de aanbieding te kopen heeft dit een negatief effect op IPM+.
2) Je creëert een post met interessante content. Als een gebruiker via de post naar je FB pagina gaat en fan wordt heeft dit een (zeer) negatief effect op IPM+
3) Als je verschrikkelijke content post waardoor mensen massaal besluiten je pagina te unliken, zal je IPM+ verbeteren.
IPM+ is leuk voor particuliere (kleine) hobby pagina’s, of bedrijven die FB ‘erbij’ doen. Echter als je FB als serieus kanaal wil benaderen en als marketeer daadwerkelijk op businessdoelstellingen stuurt en/of ook met ads werkt is IPM+ weinig relevant.
Eén kanttekening bij de IPM en/of IMP+ berekening…. ik snap dat dit een soort best-guess is om als niet-pagina beheerder toch uitspraken te kunnen doen en/of pagina’s met elkaar te vergelijken. Ik onderschrijf ook volledig dat het voornaamste doel van het op Facebook aanwezig zijn, het genereren van interactie is.
De aanname in deze berekening is dat je gehele fanbase de updates heeft gezien (je zet immers de som van interacties af tegen de grootte van je fanbase). Een aanname, aangezien iedereen inmiddels wel weet dat ongeveer 12% van je fanbase je updates op een organische manier zal zien.
Houdt daarom in ieder geval in je achterhoofd bij het gebruiken van deze metric(s), dat wanneer een pagina veel gebruik maakt van targetted posts, of posts vaak promoot, dit het vergelijken met andere pagina’s eigenlijk onmogelijk maakt.
Daarnaast vind ik het niet helemaal eerlijk dat een pagina met 1 (waanzinnig goed scorende) post in de afgelopen 30 dagen hoger kan eindigen (en dus het predicaat ‘beter’ krijgt) dan een pagina die dagelijks een update plaatst.
@Rob,
Helemaal mee eens met je laatste punt, dat blijft de grootste flaw van de IPM+
@Daan,
1 metric zal nooit voldoende zijn om het succes of falen van iets uit te leggen. Gezien interactie weldegelijk enorm belangrijk is in de mechaniek om mensen te bereiken is het m.i. wel een zeer waardevolle metric. Wat de waarde voor jou als merk of bedrijf is, dat is inderdaad een ander verhaal. Garbage in, garbage out.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!