Marketingfacts introduceert nieuw verdienmodel voor uitgevers: DMSA

19 februari 2015, 10:00

En, wat vind je ervan? Van onze nieuwe website? Mooi hè? Dank je, vinden wij ook. En het beste is nog: hij is eindelijk volledig responsive en werkt dus ook perfect op mobiele devices. Tenminste… dat geldt alleen als je een device gebruikt van een merk dat daarvoor met Marketingfacts een overeenkomst heeft afgesloten. Want dat is het nieuwe verdienmodel dat wij vandaag in de uitgeefwereld introduceren, namelijk de ‘device manufacturer-sponsored access‘. Korter gezegd: ‘device fencing‘, een betaalmuur voor de makers van mobieltjes dus.

De uitgeefwereld is in beweging, dat hoeven we jou als marketeer niet uit te leggen. De afnemende inkomsten vanuit advertising dwingen veel uitgevers betaalmuren op te werpen en native advertising in te zetten. Daarnaast komen mooie nieuwe initiatieven op als De Correspondent en Blendle, die de kracht tonen van nieuwe verdienmodellen. Wij voegen ons vandaag in dat rijtje met de introductie van het nieuwe verdienmodel ‘device manufacturer-sponsored access‘ (DMSA).

In het DMSA-model is de toegang tot de mobiele versie van de website exclusief voorbehouden aan de gebruikers van merken mobiele telefoons en tablets die daarvoor een overeenkomst hebben afgesloten met Marketingfacts. Alleen met het juiste (merk) apparaat kun je dus onze nieuwe responsive website dus optimaal benutten. Dat klinkt niet heel gebruiksvriendelijk, maar een dergelijke ‘device fence‘ is in onze ogen een stuk laagdrempeliger dan een ‘paywall’.

Samsung eerste partner

Als eerste partij heeft Samsung deze nieuwe vorm van sponsoring omarmd. Collega Emile Peters zegt hierover: “Wij vonden het innovatieve karakter van DMSA goed bij hen passen, dus hebben wij hen als eerste benaderd. En zij waren gelukkig in staat om snel in te spelen op dit nieuwe model. Maar we staan uiteraard open voor andere ‘device manufacturers’. Er lopen dan ook al gesprekken met enkele van hen”.

Floris Regouin van Samsung over de samenwerking: “Innovatie zit in ons DNA, dus lopen we graag voorop, ook als het gaat om advertising. En marketeers zijn voor ons een zeer interessante doelgroep. Vandaar dat wij heel graag een partnership met Marketingfacts zijn aangegaan om hun content beschikbaar stellen aan de gebruikers van onze mobiele devices”.

Overigens wordt er al gewerkt aan het verlenen van toegang aan de gebruikers van andere merken. Peters: “Zoals gezegd lopen er al gesprekken, dus we hebben goede hoop op korte termijn de mobiele variant van de website ook open te kunnen stellen voor gebruikers van andere merken dan Samsung”.

Of het DMSA-model in de toekomst tevens zal worden toegepast op de desktopversie van de website, is nog onduidelijk. Dus voorlopig kun je in ieder geval op je computer ongeacht het merk nog genieten van het nieuwe design van onze website – met dank aan onze vrienden van Mangrove!

Bram Koster
Senior consultant bij Evolve

Ik werk als consultant bij Evolve, een bureau dat is gespecialiseerd in het verbeteren van de interne communicatie en interne processen met behulp van interne sociale media. Was voorheen hoofdredacteur bij Marketingfacts en betrokken bij o.a. Online Tuesday en NIMA.

Categorie

40 Reacties

    Mike van Hoenselaar

    Normaal vind ik dit soort dingen niet zo erg, maar nu ik zelf buiten de boot val, vind ik het toch wel een gedurfde stap. Ben heel erg benieuwd wanneer en of Apple hier gehoord aan geeft. Ik ken geen enkele andere website (ter wereld) die dit ook doet.

    Maar als je 5 providers binnen hebt dan is het probleem van het niet kunnen bezoeken vrijwel niet bestaand, dus laten we hopen dat het een tijdelijk iets is.


    19 februari 2015 om 10:07
    Gert-Jan

    Dit is geen verdienmodel, dit is een eenmalige campagne. Leuk bedacht, maar lijkt meer op niet-Samsung-gebruikers pesten dan een echt alternatief voor een paywal.

    De site ziet er verder keurig uit.


    19 februari 2015 om 10:09
    Danny Jasper

    Dit is je gebruiker frustreren ten behoeve van een marketingcampagne. Juist in deze moderne tijd waarbij je juist de gebruiker centraal probeert te stellen (website is net zo goed op mobiel als op desktop) slaat dit, wat mij betreft, he-le-maal nergens op.


    19 februari 2015 om 10:17
    Piet

    Ik denk vooral dat Marketingfacts hier zichzelf mee in de vingers snijd dan dat bezoekers spontaan naar de winkel vliegen om een Samsung-telefoon te kopen om zodoende de website te kunnen bezoeken. Kansloze actie wat mij betreft.


    19 februari 2015 om 10:18
    Wilma Hagebeuk

    In eerste instantie een aardige gedachte. Maar wat als ik nu geen Samsung heb maar wel bereid ben om te betalen?


    19 februari 2015 om 10:26
    Hans

    Marketingfact: je site zo verneuken werkt niet, nooit niet. Meteen duidelijk dat dit een faalsite is.


    19 februari 2015 om 10:34
    Dennisje Wijnberg

    Hahahahahaha.


    19 februari 2015 om 10:38
    Vincent

    Is dit écht?


    19 februari 2015 om 10:40
    Arno

    Niet om het een of ander, maar er is al een tijdlang een discussie over netneutraliteit. Nu komen jullie met een andere manier om content voor te trekken of juist achter te stellen op basis van sponsoring.

    Dit lijkt me een goede manier om, ten koste van je eindgebruiker, de financiële positie *mogelijk* te verbeteren. Als dat het doel van deze actie is, lijkt het me enerzijds een onzinnig doel, maar anderzijds is het wel uiterst effectief geïmplementeerd.

    Gefeliciteerd denk ik.


    19 februari 2015 om 10:50
    evdb

    Gefeliciteerd met de nieuwe website en de cash van Samsung.


    19 februari 2015 om 10:59
    Marc van Wijk

    Goeie grap jongens. Doe nu maar weer weg, okay?


    19 februari 2015 om 11:06
    richard

    Ik denk dat je het onderscheid wat verder moet trekken. Dus niet alleen per merk, maar ook per type. Dus een licentiemodel waarbij voor ondersteuning per scherm en resolutie een bepaald quotum extra wordt betaald gezien de extra effort die erin gaat zetten. Ik ben benieuwd of er meerdere zullen volgen. Zeker een verfrissend model.


    19 februari 2015 om 11:06
    Jos

    Leuke we-hebben-een-nieuwe-site-lancerings-campagne-die-voor-ophef-op-social-media-gaat-zorgen en zal ook wel aardig wat verkeer opleveren. Mocht dit een echte campagne zijn dan is het wat minder slim, denk ik zo..


    19 februari 2015 om 11:08
    Erik

    Hallo Frankwatching, ik probeer jullie site te bekijken met een Samsung Galaxy S maar dat lukt niet?


    19 februari 2015 om 11:12
    Anders

    Dit is wel een hele lange aanloop voor een 1-aprilgrap. Maar of het nou een stunt is of niet, op de iPad of iPhone kan ik Marketingfacts niet meer bereiken. Dat begrijp ik niet als consument: aan mijn apparaat mankeert immers niks.

    Zelfs al is het een grap, wat is dan de achterliggende gedachte? Suggereren dat ik een tablet van Samsung moet kopen om bij een website te kunnen? En morgen eentje van HTC om bij Frankwatching te kunnen, en een Sony om Emerce te kunnen lezen? En dat moet dan gebruiksvriendelijker zijn dan een paywall of Blendle-model?

    Deze actie leidt tot ergernis en onbegrip bij de gebruiker en die ergernis en onbegrip wordt louter geassocieerd met Samsung en Marketingfacts, niet met de devices van de gebruiker. Ik heb Marketingfacts erg hoog zitten maar deze campagne is wel van een zeldzaam stupide niveau.

    Mocht dit niet als grap/campagne bedoeld zijn: ik heb privé al jaren Samsung-toestellen maar dergelijke barrières zijn voor mij een reden om Samsung voortaan links te laten liggen.


    19 februari 2015 om 11:14
    Rob

    Zelfs met m’n Samsung Galaxy S5 krijg ik de melding dat mijn mobiele apparaat niet wordt ondersteund. #Faal?


    19 februari 2015 om 11:23
    Tobias Pasma

    Met pijn in mijn hard afscheid genomen van mijn Nokia.

    Want ik heb nu 2 S5’s, een S6 op pre-order, 5 Note 3’s en een Galaxy Tab S besteld. Morgen binnen, dan weer lekker Marketingfacts op mobiel lezen!


    19 februari 2015 om 11:28
    Erik

    Oh wacht ik zit op Maketingfacts. Haal die twee altijd door elkaar!


    19 februari 2015 om 11:32
    Jaap

    Oké, ik zoek m’n marketingfacts vrolijk ergens anders, want ik ga natuurlijk geen Samsung aanschaffen voor jullie site.

    Houdoe en succes verder!


    19 februari 2015 om 12:12
    Ewout Wolff

    Best Marketingfacts – team,

    Ja, de gemoederen zijn flink bezig online nu.

    Marketeers zijn een kritisch volkje – laat staan de mensen die gewend zijn alles gratis te krijgen. Vandaar de reacties.

    Als jullie doel was: aandacht/sympathie krijgen voor een ander businessmodel, dan had ik een andere benadering gekozen.

    Zoals die van de FT, Economist en De Correspondent: communiceer, pilot met vaste klanten en leg veel uit – lang van tevoren. En bied dan duidelijke opties voor mensen die willen betalen.

    Nu komt het teveel over als een geinige campagne, een gebbetje van de redactie. En dat komt amateuristisch en studentikoos over. En dat zouden jullie niet willen horen over jullie merk/bedrijf.

    Mochten jullie serieus met een paywall door willen gaan, dan hebben jullie mijn sympathie. En ja, ik wil graag meedoen met de pilot.


    19 februari 2015 om 12:20
    Wouter

    Lanceringscampagne, verdienmodel, PR-stunt of wat dan ook. Het is een oerstomme stap van MF en getuigt niet van enige kennis van marketing, adverteren of het goed verbinden van adverteerder en doelgroep.

    1. Het doel is volkomen onduidelijk. Een lancering is een momentum waar je je platform extra onder de aandacht kan brengen en commercieel een leuke propositie aan kunt hangen. Geen van beiden wordt met deze actie bediend. Toegevoegde waarde voor Samsung: nul. Het doet juist afbreuk.

    2. Ja, er zijn veel Tweets en de pageviews zullen ook niet tegenvallen. Mooi. Positief of negatief. De cijfers zullen kloppen. Het is een tijdelijk verschijnsel. Morgen weer weg, de onderliggende schade is veel groter. Kan geen doel zijn.

    3. //alu-hoedje op//

    Een stunt om discussie uit te lokken in medialand? Daar moet een merk als Samsung zich niet voor lenen. //alu-hoedje af//

    Gevolg; meer dan een deuk in de geloofwaardigheid van een mooie site. Het lijkt wel een trend waar een aantal marketingvaksites aan leiden; inflatie.

    Frankwatching; lijkt nog te bestaan uit oppervlakkige lijstjes.

    Dutchcowboys; schimmig over de boodschap en boodschapper.

    Is MF nu de volgende?


    19 februari 2015 om 12:25
    Thomas Lapperre

    Om twee bekende marketingvragen te stellen: Wie is je klant? Hoe maak je het leven van je klant gemakkelijker? Met 40-60% mobiel verkeer, en 25% (gok) aandeel van Samsung, wordt het hek voor een aardig deel van de lezers dicht gedaan. Op een manier waarop ze geen invloed hebben. Hoeveel klantenvertrouw verwacht je voor een dienst die ze vooralsnog elders gratis (nouja, met reclame) kunnen krijgen?

    Samsung heef de primeur… Waarom zou een Apple nu voor één specifieke site gaan betalen? Of straks voor 100 sites in Nederland? Europa?

    Ik volg graag de verdere ontwikkelingen. Al is het tot 1 april.


    19 februari 2015 om 12:36
    Spelier

    Tja, laten we er maar vanuit gaan dat het een grap is om aandacht te trekken voor het vernieuwde Marketingfacts.

    Als het een serieus business model is, dan is het natuurlijk een waardeloos business model. Ik dacht dat het bij internet ging om ‘power to the people’ en dat we in de huidige netwerkmaatschappij de macht van bedrijven behoorlijk getemperd hebben.

    Als lezer van Marketingfacts op mijn iPhone ben ik nu afhankelijk van een ander – lees Apple – of ik bepaalde content kan lezen of niet. Dat is natuurlijk de wereld op zijn kop. Denk je dat Apple gaat betalen om haar klanten toegang te geven tot Marketingfacts op iDevices. Not.


    19 februari 2015 om 12:37
    Tijs Hofmans

    Deze reactie is alleen te lezen voor devices van Apple.


    19 februari 2015 om 12:49
    Eric van Hall

    Het is nog lang geen 1 april!


    19 februari 2015 om 12:51
    Erik

    Lol niemand gelooft natuurlijk dat jullie echt Samsung gestrikt hebben voor zo’n suf concept.


    19 februari 2015 om 13:02
    Michael

    Dit is echt het slechtste aan business model wat ik ooit heb gelezen. Het is meer aan model, maar de waarde voor de gebruiker is ver te zoeken. De gebruiker staat hierin niet eens centraal en dat werkt nooit.

    Die gast bij Marketingfacts die dit heeft bedacht, moeten ze direct ontslaan. Wat een clown. Snapt er geen bal van.


    19 februari 2015 om 13:13
    Arnoud

    Geniale grap: goed gedaan.


    19 februari 2015 om 13:17
    Swen Moeskops

    Facepalm….


    19 februari 2015 om 13:33
    Jasper Jan de Konink

    Samsung blokkade?? Ik kan niet meer met mijn htc one naar de mobiele versie van marketingfacts. Moet ik eerste een Samsung apparaat aanschaffen. Vermoeiend hoor zo’n geen april grap. En als het wel serieus bedoeld is… sterkte met je site.


    19 februari 2015 om 13:44
    Robert Kok

    …ik zie al hacks op enige torrentsites staan…

    zoek op android-mfaprilfoolsday-hack..


    19 februari 2015 om 14:00
    Steefdw

    Dit is echt de meest ondoordachte vorm van reclame.

    if(!isSamsung() && isMobile) {

    [removed] = ‘/samsung’;

    }

    Had wel een wat hoger niveau verwacht van Marketingfacts. Wat mij betreft CTRL+W

    @marcoderksen: onbegrijpelijk dat je dit toestaat, of ga je hier niet meer over? Nog een klein puntje: je copyright notice loopt een jaar achter.


    19 februari 2015 om 14:41
    Ignas van den Einde

    Hmm.. beetje vergezocht denk ik.

    Ik werd wel getriggered door het nieuwe business model, maar bij het zoeken naar de meerwaarde strandde ik.

    Dus hoop voor jullie dat er eensgezind is gedacht over “elke vorm van publiciteit is goede publiciteit”.

    Misschien een kwestie van “Omdenken”?


    19 februari 2015 om 14:48
    Anders

    Stelletje klojo’s 😉 Succes met de site!


    19 februari 2015 om 16:12
    michel

    Waar heeeft iedereen het over dit bestaat al eeuwen…

    Koop bij albert heijn als je rijk bent. Rij een alfa romeo als je snel bent….koop een samsung als je dit wilt lezen…


    20 februari 2015 om 02:12

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!