De lijst der lijsten: het Marketingfacts Jaaroverzicht 2014!

31 december 2014, 07:00

De natte droom van cijferfetisjisten

31 december. Laatste dag van het jaar. Trouwe fans en bloggers voelen hem al aankomen… het is weer tijd voor de lijst der lijsten het Marketingfacts Jaaroverzicht 2014!

Wat waren in 2014 de populairste artikelen op Marketingfacts qua doorkliks en reacties? Welke artikelen werden het meest gedeeld in de social media? Wie waren de topbloggers in 2014 qua aantal artikelen op Marketingfacts en de doorkliks naar de artikelen? En last but not least, welke Marketingfacts-leden reageerden in 2014 nu het vaakst op Marketingfacts? Naast deze cijfers over 2014 ook een aantal overzichten over alle jaren heen. Tot slot zorgde Erik Wiegers, onze grafisch ontwerper aan huis, ook dit jaar weer voor een fraaie infographic van dit alles. Kortom, grijp een oliebol en blik voor een laatste keer terug op 2014…

Artikelen & reacties per jaar

Jaar

Aantal artikelen

Aantal reacties

Gem. aantal reacties

2002

255

107

0.4

2003

2278

925

0.4

2004

2219

3401

1.5

2005

3101

14645

4.7

2006

2709

20937

7.7

2007

2067

23309

11.3

2008

1955

16632

8.5

2009

2089

12382

5.9

2010

1913

8351

4.4

2011

1825

7191

3.9

2012

1447

6342

4.4

2013

1365

4976

3.6

2014

1300

3371

2.6

Gemiddeld 2,6 reacties per artikel op Marketingfacts in 2014. [Tweet dit]

In totaal gingen er 1.300 artikelen live op Marketingfacts in 2014. Dat alles leverde 3.371 reacties op, een gemiddelde van 2,6 reacties per artikel.

Let wel, dit zijn alleen de reacties die geplaatst zijn op Marketingfacts. Sinds de opkomst van social media zien we dat de reacties op Marketingfacts-artikelen zijn verplaatst van de site zelf naar social media. In 2007 werden er gemiddeld ruim 11 reacties per artikel geplaatst op Marketingfacts. Wie rond die tijd actief was op Marketingfacts, kan zich hier ongetwijfeld levendige discussies herinneren die zich ook niet beperkten tot 140 karakters.

De discussies zijn er nog steeds, maar vinden nu op de social platformen plaats. Begrijpelijk en ook jammer, want de reacties bij de artikelen voegen vaak wat toe aan de inhoud voor zowel bloggers, reageerders als meelezers. In 2015 wellicht maar eens opnieuw kijken naar integratie met een social tool voor de comments.

Social Accounts Marketingfacts

Jaar

Twitter

Facebook

LinkedIn

Google+

Pinterest

2011

18.807

2.249

263

363

2012

33.242

17.558

2.002

1.528

2013

49.837

36.305

7.922

20.487

2014

61,2K

48.086

12.734

31.036

1.106

LinkedIn Marketingfacts met 61 procent relatief grootste groeier [Tweet dit]

Niet verwonderlijk, maar alle social accounts van Marketingfacts zijn het afgelopen jaar verder gegroeid qua aantal fans/volgers. In absolute zin waren Twitter en Facebook de grootste stijgers. In relatief zin lieten LinkedIn en Google echter de meeste groei zien; het LinkedIn-account van Marketingfacts groeide met maar liefst 61 procent, gevolgd door Google+ met 51 procent.

TOP 10 MARKETINGFACTS 2014

OP BASIS VAN DOORKLIKS

  1. Social media in Nederland 2014: jongeren blijven Facebook trouw

    12

    81231

    {tweet_count}

    {likecount}

    {googlepluscount}

    {linkedinsharecount}

    door:

    datum: 27 January 2014

  2. De laatste cijfers van het socialmediagebruik in Nederland

    18

    76277

    {tweet_count}

    {likecount}

    {googlepluscount}

    {linkedinsharecount}

    door:

    datum: 13 March 2014

  3. De 10 trends voor online en digital marketing in 2015

    door:

    datum: 25 November 2014

  4. Afvallers Expeditie Robinson juist voorspeld op basis van Twittergedrag #nospoilers

    3

    32754

    {tweet_count}

    {likecount}

    {googlepluscount}

    {linkedinsharecount}

    door:

    datum: 24 October 2014

  5. Alle cijfers over het gebruik van social media in Nederland eind 2014

    3

    31248

    {tweet_count}

    {likecount}

    {googlepluscount}

    {linkedinsharecount}

    door:

    datum: 18 December 2014

  6. #TheFappening: de film Sex Tape wordt werkelijkheid

    6

    27893

    {tweet_count}

    {likecount}

    {googlepluscount}

    {linkedinsharecount}

    door:

    datum: 2 September 2014

  7. Het socialmediagebruik van jongeren: SnapChat is hot, Twitter not

    1

    27315

    {tweet_count}

    {likecount}

    {googlepluscount}

    {linkedinsharecount}

    door:

    datum: 3 February 2014

  8. Doet dat pijn, stoppen met Facebook?

    22

    27090

    {tweet_count}

    {likecount}

    {googlepluscount}

    {linkedinsharecount}

    door:

    datum: 15 September 2014

  9. Het échte verhaal achter Manutan

    35

    25863

    {tweet_count}

    {likecount}

    {googlepluscount}

    {linkedinsharecount}

    door:

    datum: 6 February 2014

  10. 3 redenen waarom het gebruik van LinkedIn afneemt

    37

    25665

    {tweet_count}

    {likecount}

    {googlepluscount}

    {linkedinsharecount}

    door:

    datum: 26 February 2014

OP BASIS VAN AANTAL REACTIES

  1. ING toont gewoon leiderschap

    54

    13969

    {tweet_count}

    {likecount}

    {googlepluscount}

    {linkedinsharecount}

    door:

    datum: 11 March 2014

  2. Denk mee over een e-marketingcanon!

    50

    10059

    {tweet_count}

    {likecount}

    {googlepluscount}

    {linkedinsharecount}

    door:

    datum: 5 June 2014

  3. Stop vandaag nog met socialmediamarketing

    49

    24293

    {tweet_count}

    {likecount}

    {googlepluscount}

    {linkedinsharecount}

    door:

    datum: 29 August 2014

  4. 3 redenen waarom het gebruik van LinkedIn afneemt

    37

    25665

    {tweet_count}

    {likecount}

    {googlepluscount}

    {linkedinsharecount}

    door:

    datum: 26 February 2014

  5. Het échte verhaal achter Manutan

    35

    25863

    {tweet_count}

    {likecount}

    {googlepluscount}

    {linkedinsharecount}

    door:

    datum: 6 February 2014

  6. Het geheim van de niet-verkopende topverkoper

    32

    13515

    {tweet_count}

    {likecount}

    {googlepluscount}

    {linkedinsharecount}

    door:

    datum: 14 January 2014

  7. Storytelling be damned: zo werken inbound en contentmarketing niet

    31

    13479

    {tweet_count}

    {likecount}

    {googlepluscount}

    {linkedinsharecount}

    door:

    datum: 21 March 2014

  8. 10 misvattingen over SEO die jij als marketeer voor waar aanziet

    30

    23855

    {tweet_count}

    {likecount}

    {googlepluscount}

    {linkedinsharecount}

    door:

    datum: 28 November 2014

  9. Hej, ik heb niet met je geknikkerd!

    30

    15124

    {tweet_count}

    {likecount}

    {googlepluscount}

    {linkedinsharecount}

    door:

    datum: 14 August 2014

  10. Ik wil geen aanbiedingen meer van de Jumbo

    28

    15440

    {tweet_count}

    {likecount}

    {googlepluscount}

    {linkedinsharecount}

    door:

    datum: 25 April 2014

Danny Oosterveer schreef het meest bekeken Marketingfacts-artikel in 2014 [Tweet dit]

Cijfers en trends doen het al jaren goed op Marketingfact en dit jaar is geen uitzondering daarop. Datasexual Danny Oosterveer’s artikelen met de cijfers rondom het socialmediagebruik in Nederland staan qua aantal doorkliks op nummer 1 en 2 in de Top10 Marketingfacts-artikelen 2014.

Voor het vierde achtereenvolgende jaar plaatste blogger Mark de Bruin vorige maand de meest interessante trends op het gebied van online en digital marketing, die in zijn beleving van toepassing zijn voor de Nederlandse markt. Artikelen die in november worden geplaatst hebben relatief minder tijd om doorkliks te genereren en in de top10 te komen. Het feit dat Mark zijn 10 trends voor online en digital marketing in 2015 toch op nummer 3 weet te komen qua aantal doorkliks, is een puike prestatie die ook aangeeft hoe geliefd relevant inzicht in de nieuwste trends is op Marketingfacts.

Blogger Stef Heutink schreef in 2014 het Marketingfacts-artikel waarop het meest werd gereageerd [Tweet dit]

Qua aantal reacties zien we andere artikelen de boventoon voeren. Met “ING toont gewoon leiderschap” weet Stef Heutink de meeste reacties op een Marketingfacts-artikel in 2014 te genereren. Qua aantal reacties een bijzondere vermelding voor Marketingfacts-blogger Edwin Vlems; maar liefst 5 artikelen van hem staan in de top-10. Een knappe prestatie in een tijd dat er vaak op social media wordt gereageerd!

TOPPERS SOCIAL SHARING 2014

TWITTER

  1. De laatste cijfers van het socialmediagebruik in Nederland

    18

    76277

    {tweet_count}

    {likecount}

    {googlepluscount}

    {linkedinsharecount}

    door:

    datum: 13 March 2014

FACEBOOK

  1. Doet dat pijn, stoppen met Facebook?

    22

    27090

    {tweet_count}

    {likecount}

    {googlepluscount}

    {linkedinsharecount}

    door:

    datum: 15 September 2014

LINKEDIN

  1. De 10 trends voor online en digital marketing in 2015

    door:

    datum: 25 November 2014

GOOGLE+

  1. Social media in Nederland 2014: jongeren blijven Facebook trouw

    12

    81231

    {tweet_count}

    {likecount}

    {googlepluscount}

    {linkedinsharecount}

    door:

    datum: 27 January 2014

“Doet dat pijn, stoppen met Facebook?” is het meest gedeelde Marketingfacts-artikel op… Facebook [Tweet dit]

Het feit dat trends en cijfers op Marketingfacts worden gewaardeerd, zien we ook terug in de artikelen die het meest gedeeld zijn op Twitter, LinkedIn en Google+. Facebook wijkt wat dat betreft wel iets af. Blogger Inge Janse schreef in 2014 slechts één artikel, maar zijn persoonlijke ervaringen met het stoppen met Facebook werd wel het meest gedeelde Marketingfacts-artikel op… inderdaad: Facebook!

TOP 10 MARKETINGFACTS BLOGGERS

Op basis van aantal artikelen

2014


  1. {title} Ward Cuiper

    Mindshare

    52 artikelen


  2. {title} David Brinks

    Hardcopy

    47 artikelen


  3. {title} Edwin Vlems

    B2B

    25 artikelen


  4. {title} Sander Duivestein

    Sogeti

    24 artikelen


  5. {title} SWOCC

    22 artikelen

ALL TIME


  1. {title}Marco Derksen

    Upstream

    8195 artikelen


  2. {title}Erik van Roekel

    ING Groep

    841 artikelen


  3. {title}David Brinks

    Hardcopy

    370 artikelen


  4. {title}Paul van Veenendaal

    364 artikelen


  5. {title}Albert Treur

    CombiTrading

    267 artikelen

Danny Oosterveer schreef 76 artikelen voor Marketingfacts in 2014, het meeste aantal van alle bloggers. Ward Cuiper, verantwoordelijk voor de wekelijkse Viral Fridays, staat met 52 artikelen op de 2e positie, gevolgd door Leonieke Daalder met 49 artikelen vanuit Fast Moving Targets. Marketingfacts-oprichter Marco Derksen schreef in 2014 weliswaar slechts 2 artikelen, maar schreef over alle jaren heen nog steeds de meeste artikelen voor Marketingfacts.

top 10 bloggers 2014

op basis van doorkliks

OP BASIS VAN

GEMIDDELD AANTAL DOORKLIKS


  1. Doet dat pijn, stoppen met Facebook?Inge Janse

    Uitgewikkeld

    Gemiddeld 27090 doorkliks over 1 artikel


  2. Mobile marketing 2007-2014: apps worden volwassen en evolueren verderMark de Bruin

    ANWB

    Gemiddeld 21065 doorkliks over 2 artikelen


  3. Zet RTL Late Night aan tot onveilig gebruik van social media door kinderen?Robin Wollenberg

    Man van de Zaak

    Gemiddeld 20630 doorkliks over 1 artikel


  4. 33 tips voor meer resultaat met Google AdWordsGerben Lievers

    Team Nijhuis

    Gemiddeld 20424 doorkliks over 1 artikel


  5. Schorem Barbier: hoe een kleine ondernemer meer dan 100.000 Facebook-fans kreegBerber Hoekstra

    Energize

    Gemiddeld 19611 doorkliks over 1 artikel


  6. Fuck je Facebookpagina: focus op je eigen contentplatform en creëer meer bereik op FacebookGonnie Spijkstra

    Telegraaf Media Groep

    Gemiddeld 19592 doorkliks over 1 artikel


  7. Uitgelezen: When digital becomes human #digital2humanErik van Roekel

    ING Groep

    Gemiddeld 19036 doorkliks over 1 artikel


  8. De belangrijkste SEO-veranderingen in 2014Lisa Johann

    Internetbureau Elephant

    Gemiddeld 18586 doorkliks over 1 artikel


  9. Waarom jouw bedrijf alsnog op Google Plus moetSeppe Cockx

    Schrijf.be

    Gemiddeld 18387 doorkliks over 1 artikel


  10. Webcare bij de gemeente Utrecht: een kijkje achter de schermenPaulus Veltman

    Newnataq

    Gemiddeld 17038 doorkliks over 1 artikel

OP BASIS VAN

TOTAAL AANTAL DOORKLIKS


  1. Aantal video on demand-huishoudens gestegen naar 2,7 miljoenDanny Oosterveer

    Marketingfacts

    Totaal 678240 doorkliks over 76 artikelen


  2. Viral Friday Week 1/2014: Google Zeitgeist, Samsung Galaxy11 en Jaguar USAWard Cuiper

    Mindshare

    Totaal 344297 doorkliks over 52 artikelen


  3. Reminder: de Online Tuesday Nieuwjaarsborrel 2014, you're invited!Bram Koster

    Marketingfacts

    Totaal 318066 doorkliks over 47 artikelen


  4. Betaald worden voor content: wat zijn jouw atomen?Edwin Vlems

    B2B

    Totaal 301485 doorkliks over 25 artikelen


  5. ReclameReview: KNGF GeleidehondenDavid Brinks

    Hardcopy

    Totaal 280810 doorkliks over 47 artikelen


  6. Rutger Teunissen (24sessions): Leonieke Daalder

    Fast Moving Targets

    Totaal 226495 doorkliks over 49 artikelen


  7. Het grote bitcoin-misverstandSander Duivestein

    Sogeti

    Totaal 221727 doorkliks over 24 artikelen


  8. Adformatie Groep-baas Sijthoff: “In Scandinavië zie je de toekomst van media”Ronnie Overgoor

    7 Ditches TV

    Totaal 173502 doorkliks over 36 artikelen


  9. Socialmediamarketing is een contactsportSWOCC

    Totaal 152019 doorkliks over 22 artikelen


  10. Waarom technologie ons niet eenzamer maakt, maar verbindtTristan Lavender

    Raet

    Totaal 123161 doorkliks over 11 artikelen

Wie qua gemiddeld aantal doorkliks in de top-10 wil komen, hoeft niet veel artikelen te schrijven op Marketingfacts, zo blijkt wel uit bovenstaande overzicht. Bloggers met slechts één artikel domineren toch de top-10 qua gemiddeld aantal doorkliks per artikel.

Blogger Inge Jansens artikel haalt, mede dankzij het veelvuldig delen op Facebook, het hoogste gemiddeld aantal doorkliks. Blogger Ward Cuiper is de niet bij Marketingfacts werkende blogger die in 2014 in totaal de meeste doorkliks weet te genereren met zijn 52 artikelen.

TOP 10 MARKETINGFACTS-LEDEN

o.b.v. aantal reacties

2014


  1. {title}Patrick Steenks

    Keytoe

    80 reacties


  2. {title}Marco Juffermans

    Universal XS

    8 reacties


  3. {title}AldoW

    Stan & Stacy

    7 reacties


  4. {title}Jeroen Olthof

    Mirabeau

    7 reacties

ALL TIME


  1. {title}Jeroen Mirck

    Mirck Media

    787 reacties


  2. {title}Roy Huiskes

    chapter42.com

    557 reacties


  3. {title}Kasper Katje

    442 reacties


  4. {title}Remco de Vries

    266 reacties


  5. {title}Kjeld Kahn

    Void Station

    250 reacties


  6. {title}Arnoud

    244 reacties


  7. {title}Fred Zelders

    228 reacties


  8. {title}janm

    154 reacties

Patrick Steens plaatste de meeste reacties op Marketingfacts in 2014 [Tweet dit]

Zonder actieve leden geen succesvol blog. Daarom last but not least een overzicht van de leden die de meeste reacties plaatste op Marketingfacts. Let op: het gaat hierbij om leden die niet zelf bloggen.

Patrick Steenks plaatste maar liefst 80 reacties op Marketingfacts in 2014. Bart van der Kooi, vorig jaar nog op nummer 1, staat nu met 28 reacties op de tweede positie. Vincent Neleman neemt de derde positie in met 10 reacties.

Het afnemend aantal reacties op Marketingfacts heeft tot gevolg dat je met slechts 6 reacties in 2014 al in de top-10 van 2014 terecht kon komen. Door de vele reacties in voorgaande jaren voert Jeroen Mirck nog steeds de Marketingfacts-ledenlijst aan met in totaal de meeste reacties.

Marketingfacts Jaaroverzicht Infographic 2014 [Tweet dit]

Onze graphic designer Erik Wiegers, ook verantwoordelijk voor het design van de Marketingfacts Jaarboeken, maakte net als andere jaren weer een infographic voor het Marketingfacts Jaaroverzicht 2014! Erik zelf daarover:

“Ik heb het geheel dit keer eens langs een timeline geplaatst. Zo zie je bijvoorbeeld ook snel wanneer de topartikelen gemaakt zijn. Met name februari en maart hebben een aardig aandeel daarin.”

Klik op onderstaande infographic voor een grotere weergave!

Dat was Marketingfacts 2014

Met deze infographic als fraaie afsluiter komt er een eind aan een mooi overzicht van alle inspanningen van bloggers, leden en reageerders. Mede namens de hele Marketingfacts-crew:

Bedankt en al het beste voor 2015!

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Jeroen Zweers

    Dit jaar weer een mooie infographic Eric mijn complimenten!


    31 december 2014 om 09:34
    Drie Marketeers

    Leuk om te zien dat mensen steeds meer content consumeren op social media. Facebook is voor veel mensen toch een luxe rss feed geworden waar ze alle artikelen verzamelen. Daar zijn waar mensen zijn geloven wij als Drie Marketeers ook sterk in.


    2 januari 2015 om 08:53

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!