Marketingfacts lanceert Special over de customer journey

5 april 2016, 06:30

Na marketing automation, online video en de toekomst van transacties is het tijd voor de vierde Special van 2016: de customer journey. Die brengt ons van de verste uithoeken van de IT-afdeling van je bedrijf naar de diepste krochten van het menselijk brein. En terug. Want de customer journey is eigenlijk een rondreis die beide ‘bestemmingen’ aandoet. Hoe dat je organisatie en de marketing van je producten en diensten beïnvloedt, lees je in deze Special.

Met de maandelijkse Specials richt Marketingfacts de pijlen op een specifiek onderwerp dat we samen met onze bloggers en experts verder uitwerken, toelichten en analyseren. Meer weten over de advertentie-mogelijkheden in een Special? Download dan de leaflet of neem contact op.

Wat kun je deze maand verwachten?

In deze special verschijnen artikelen die ingaan op onder andere de volgende vragen en thema’s:

  1. Wat zijn de trends in customer journey mapping en hoever moet je hierin (willen) gaan?
  2. De zin en onzin van customer journey.
  3. Online advertising en de customer journey: hoe zet je de verschillende vormen van online advertising in binnen de verschillende fasen van de customer journey?
  4. Welke varianten van customer journeys zijn er en wanneer is welke toepassing relevant?
  5. Hoe meet je de klantervaring in de verschillende fases van de customer journey?

“Marketeers moeten weer met de poten in de klei”

Dat zegt Willem Rossieau, ceo van GX Software, in het eerste artikel in deze Special. Alleen door kortcyclisch te werken – hypothese opstellen, testen, analyseren, bijstellen en weer opnieuw beginnen – kunnen marketeers immers optimaal inspelen op de customer journey. Relevanter communiceren. Tegelijkertijd moeten we het overzicht bewaren, want personalisatie heeft alleen zin als het over alle kanalen heen gebeurt. En we moeten ook nog eens menselijk blijven. Zie daar de uitdagingen voor marketing anno 2016.

> Lees verder.

2 leestips en een podcast over de customer journey

Er zijn natuurlijk al eerder goede artikelen over de customer journey geschreven op Marketingfacts. We hebben er drie voor je geselecteerd.

Het probleem van suboptimalisatie op touchpoints – Marije Teerling

Klantloyaliteit bouw je niet met individuele momenten, maar door een totale experience. Dus de som van alle contactmomenten over alle kanalen gedurende de customer journey(s). Het bleek dat organisaties die gericht zijn op het optimaliseren van de totale experience in plaats van individuele momenten, aanzienlijk beter scoren. De crux is dus om een methode te ontwikkelen die bijdraagt aan het optimaliseren van de totale experience en niet de individuele contactmomenten. Lees meer.

Ultieme klantbeleving valt of staat met customer journeys – Olaf Ouwerkerk

Als je de prijs van producten en diensten even buiten beschouwing laat, is de ‘customer journey experience’ dé bepalende factor voor klanttevredenheid. Als we als marketeers niet wandelen in de schoenen van onze klanten, hoe kunnen we dan zorgen voor de juiste klantreis en de juiste klantbeleving? Marketeers moeten customer journeys doorgronden en precies weten hoe kopers aankopen doen. Alleen dan leren ze de klant echt kennen, kunnen ze aansluiten bij de behoeften van de klant en de klant écht centraal stellen bij alles wat ze doen, met ultieme klantbeleving als doel. Lees meer.

De 3 meeste gemaakte fouten tijdens customer journey mapping (podcast) – Sydney Brouwer

In deze aflevering van de Over Klanten Gesproken-podcastserie wordt besproken welke elf stappen je moet nemen om tot een goede customer journeymap te komen. Daarnaast deelt Kees Kerkvliet, directeur van TOTE-M, de drie meest gemaakte fouten bij het maken van een customer journeymap. Een gewaarschuwde marketeer telt voor twee. Lees meer.

Download ook…

… onze eerdere Specials:

Thomas van Manen
Journalist en oud-hoofdredacteur bij Marketingfacts

Categorie
Tags

2 Reacties

    Carlee

    I quite like sport. But I still roll my eyes over the coverage. Because yes, the coverage IS gossipy. Celebrity news can be actual news too, as can sport, but mostly it’s gossip on both coirns.Partuculatly when the bad behaviour of the minority dominates the news. (And it really grates at me when we obsessively report on the bad behaviour of sports stars and celebrities, because the problem is they never suffer a consequence for their bad behaviour. We just give them a half assed lashing in the media and they get off scott free with a half assed apology.)


    11 juli 2016 om 23:30

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!