Marketingfacts Online Jobs Monitor
Marketingfacts gaat de (toekomstige) markt voor online marketing en communicatie in kaart brengen
De markt van de online marketeer en online communicatieprofessional is continu in beweging. Al jaren ontstaan er nieuwe functies en specialiteiten. In 2010 schreef ik bijvoorbeeld in dit artikel over de online functies van de toekomst dat we een functie zouden krijgen genaamd community manager en dat SEO/SEA- en analytics-functies in house zouden gaan bij grote organisaties. De vraag is nu: hoe ziet het online marketing- en communicatielandschap van de toekomst eruit? Dat willen we nu, zonder glazen bol, proberen in kaart te brengen.
De Marketingfacts Online Jobs monitor is een samenwerking tussen Marketingfacts, Bas van de Haterd (ik dus) en R2 Research, het onderzoeksbedrijf van Marketingfacts-blogger Menno Urbanus. Het doel is om in kaart te brengen waar de markt van de online professional nu staat en waar hij heen gaat bewegen.
Achtergrond
Zo rond 2000 begonnen de eerste specialistische online marketing- en communicatiefuncties te ontstaan. Zo ontstond bijvoorbeeld het zoekmachinemarketingbureau met de SEO-specialist. Na enkele jaren begonnen ook de eerste (online) media- en e-commercebedrijven intern SEO-specialisten te werven en inmiddels hebben ook corporates zoals de banken en reisbureaus deze functies.Vergelijkbare ontwikkelingen hebben we gezien met o.a. webanalisten en community managers.
Het lijkt er op, maar dat is enkel een observatie, dat de functies bij specialistische bureaus ontstaan en zich vervolgens via de media- en e-commerce-only partijen doorontwikkelen naar de traditionele corporates. Het doel is om in kaart te brengen of dit zo is, hoeveel tijd hier tussen zit en op die manier met een voorspellend model te komen. Tevens willen we in kaart brengen welke nieuwe functies het komend jaar het levenslicht kunnen gaan zien.
Uitkomsten
De inzichten die hieruit komen kunnen bedrijven helpen met:
-
medewerkers te scholen voor toekomstige werkzaamheden. Hierbij denken wij vooral aan de corporate die wil weten welke opleidingen zijn medewerker nu moet doen om morgen nog bij te zijn. Ook is het mogelijk, doordat we competenties aan functies koppelen, na te gaan welke medewerker het meest potentieel heeft voor de specifieke rol die hij volgend jaar moet vervullen. Hetzelfde geldt natuurlijk voor interimbureaus met mensen in loondienst.
-
toekomstbestendige opleidingen op te zetten. Opleidingsbureaus, van commerciële trainers tot hogescholen, kunnen hun curriculum afstellen op de functies van morgen in plaats van die van gisteren of vandaag. Bijna altijd zijn er al mensen bezig met de functies van de toekomst, alleen hebben we nog niet door dat dit groot gaat worden. Het vroeg opzetten van trainingen, deze finetunen en de juiste docenten erbij betrekken is goud waard indien deze opleidingen eenmaal in grote hoeveelheden gevraagd worden.
-
wervingsactiviteiten te ontplooien voor medewerkers van morgen. Zowel voor de corporates als de W&S-bureaus kan het werven van mensen die morgen gevraagd worden erg handig zijn. Een soort demand prediction-model, waarbij het bureau weet waar hun klanten morgen om gaan vragen, zodat ze vandaag kunnen werven en meteen aan de vraag kunnen voldoen.
Werkwijze
Er zal gebruik gemaakt worden van datavergaring via vragenlijsten (waar de lezers van Marketingfacts uiteraard voor uitgenodigd zullen worden) alsmede harde meetbare data over de huidige vacaturemarkt. Het veldwerk zal in maart plaatsvinden en de resultaten zullen in mei gepresenteerd worden.
Interesse
Het is mogelijk om vooraf als organisatie in te tekenen op het rapport met de resultaten. Dat heeft uiteraard voordelen; zo kun je bijvoorbeeld een unieke vraag laten opnemen in het onderzoek die wij alleen aan jou rapporteren. Heb je daar vragen over of interesse in, kan je contact opnemen met Bas van de Haterd op bas@vandehaterd.nl.
Afbeelding: victor1558 (cc)