Marketingfacts 2006. Een terugblik (deel 2)
|
|
|
|
Na een blik op de eerste helft van 2006, dit keer een terugblik op de tweede helft van 2006 èn de top10 van artikelen over heel 2006.
Artikelen die in laatste maanden van het jaar worden geplaatst hebben het vaak lastig. De periode om reacties binnen te halen is relatief kort en voor een eventueel vervolgartikel die weer extra reacties kunnen opleveren is het vaak te kort tijd. De posting Beantwoord deze conversie-tip en win! werd 6 december geplaatst door Ewald Verhoog, maar dominineert echter nu al de tweede helft van 2006 op basis van het aantal reacties. De in het vooruitzicht gestelde fles Canicas Tequila heeft zijn werk goed gedaan 😉 Ook in december geplaatst maar toch goed voor een tweede positie in deze lijst is het artikel Wat zijn de beste Nederlandstalige marketing & communicatie blogs? waarin we de allereerste top 100 van beste Nederlandstalige Marketing & Communicatie weblogs introduceerden. De posting Verboden plekken van Nederland waarin Paul van Veenendaal een totaaloverzicht samenstelde van de verboden plekken van Nederland voor Google Earth gevonden bij diverse sites, werd door grote sites opgepikt en leverde veel traffic op. Dusdanig veel dat de performance van Marketingfacts er onder te leiden had.
Voortaan zullen we in de eerste week van elke maand een top10 publiceren van de voorgaande maand voor het eerst dus in februari. Voor de cijferfreaks hieronder nog de top 5 over de afgelopen maanden.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Op basis van dit alles wordt uiteindelijk de top10 van artikelen over heel 2006 als volgt:
|
|
|
|
De nummers 1, 2 en 3 op basis van aantal reacties ontlopen elkaar weinig dit in tegenstelling tot de verdeling op basis van aantal doorkliks. Het linken door externe sites naar het bewuste artikel van Paul genereerde zoals eerder gesteld heel veel traffic. Paul èn Albert gefeliciteerd met de nummer één positie, een mooie prestatie. Een extra borrel voor jullie bij de volgende Marketingfacts bijeenkomst 😉
In een volgende posting deze week volgt de top10 van artikelen over alle jaren heen en tevens de top25 van bloggers èn leden.
Zie ook:
Marketingfacts 2006. Een terugblik (deel1).
Alle in dit artikel opgenomen overzichten zijn statisch en worden dus niet (meer) aangepast op basis van eventuele nieuwe reacties of doorkliks.
Dank voor het rekenwerk, Erik. Maar waarom heb je voor de eindlijst niet gewacht tot 1 januari? Je schrijft: “Artikelen die in laatste maanden van het jaar worden geplaatst hebben het vaak lastig. De periode om reacties binnen te halen is relatief kort en voor een eventueel vervolgartikel die weer extra reacties kunnen opleveren is het vaak te kort tijd.” Nu heb je die periode nog eens extra met vier, vijf dagen ingekort…
Dat van die maandlijstjes is een trouwens goed idee. Ook bij Adfoblog doen we dat maandelijks en het geeft een aardig inzicht in wat er per maand speelde. Misschien een goed idee om regelmatig heen en weer te verwijzen, om de overeenkomsten en verschillen te analyseren?
@Jeroen:Ik achtte de kans dat er er grote verschuiving zouden plaatsvinden niet heel groot gezien de periode tussen kerst en oud&nieuw. Persoonlijk ben ik vind ik de top10 in zijn geheel ook interessanter dan de exacte positie, maar je hebt helemaal gelijk. Prima idee om de wederzijdse top10 per maand eens op een rijtje te zetten.
Leuk zo’n terugblik. Maar mag ik hier mijn voorspellingen voor 2007 aan toe voegen (met name gericht op bedrijven overigens)? Voor de geinteresseerde:
1. Consumerization
2. ‘Mash up’ (of het nu gaat om informatie, applicaties, diensten of bedrijven).
3. Issue voor strategisch management: organiseren van ‘gestructureerde chaos’.
4. Blogs en wikis als natuurlijke manieren om te communiceren.
5. Werk wordt uitgevoerd in virtuele omgevingen.
6. Innovatie en kennismanagement worden georganiseerd m.b.v. ‘eigenaarschap’, horizontaal of bottom-up.
7. Software as a Service (SaaS), Service Oriented Architecture (SOA) en Web 2.0 blijven de belangrijkste ontwikkelingen voor IT.
8. Management van de sociale omgeving van een bedrijf wordt een nog belangrijker competentie.
Andere meningen?
Gelukkig nieuwjaar! 🙂
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!