Marketingfacts start experiment met Weblife
We hebben hier op Marketingfacts al eens eerder de discussie gehad over Weblife van Cendris. Weblife is een internetanalyse tool dat websitebezoekers (zonder dat er interactie met die bezoeker plaatsvindt) herleidt tot op zes positie postcodeniveau (1234AB) en die gegevens vervolgens verrijkt met ruim 300 socio-demografische en lifestylekenmerken.
In de discussie was er vooral onduidelijkheid over de privacy van websitebezoekers. Ik heb daarop contact gezocht met Cendris met als resultaat dat we op Marketingfacts een experiment starten waarbij we Weblife testen en de resultaten hier zullen bespreken. Vanaf vandaag wordt er gemeten en later deze week zullen Laurens Ruster en Floris Spin vanuit Cendris de resultaten nader toe lichten. Ik hoop daarmee wat meer duidelijkheid te krijgen in de mogelijkheden van Weblife.
Even voor alle duidelijkheid, Cendris is ook sponsor van Marketingfacts. Een van mijn wensen voor het sponsorcontract was dat we niet alleen een banner zouden plaatsen maar dat we ook inhoudelijk zouden kijken naar de samenwerkingsmogelijkheden. Het experiment met Weblife is daar wat mij betreft een eerste voorbeeld van.
Nu we postcodeprofielen gaan vastleggen zal ik aanstaande vrijdag de eerste resultaten hier bespreken.
Ben heel benieuwd naar de uitkomsten. Lijkt me reuze interessant.
Is het mogelijk om de “eigen” postcode zoals bepaald door het systeem te zien?
Ik ben er namelijk redelijk zeker van dat dit nog wel eens er naast zou kunnen zitten.
Ik ben ook benieuwd naar de match tussen IP en postcode, aangezien ik een vast IP-nummer heb dat afhankelijk is van mijn ADSL verbinding, en niet de locatie vanwaar mijn laptop die verbinding legt…
Laurens, verder is het toch zo dat je niet voor alle websitebezoekers de juiste postcode kunt achterhalen? Maw, slechts voor een x percentage kun je de postcode achterhalen. Zijn dat alleen de analoog en ADSL-gebruikers (die via KPN inloggen)?
@Marco
Klopt. Voor Iedereen die van het KPN netwerk gebruik maakt kan de postcode achterhaald worden. Alles via de kabel is vooralsnog niet te achterhalen. Gebuikers die over andere netwerken surfen zijn ook niet bekend!
Een dergelijke constatering heeft dan ook gevolgen voor de steekproef. Ook daar is middels herwegen al rekening mee gehouden.
Voor de wat grotere bedrijven is dit natuurlijk geweldig. Klinkt als een ideale en relatief goedkope manier om te onderzoeken waar doelgroepen zich concentreren.
Overigens ben ik qua privacy blij dat ik kabel heb (ook al is dat door het DNS weinig verhullend).
@Laurens
Weet jij ook waar je deze service voor postcode achterhalen kan krijgen. Kan dit ook bij KPN direct? Is erg interessant om te weten vanaf welke postcode je bezoeker komt. Maar dat hoef ik jullie natuurlijk ook niet te vertellen.
Wordt zowel het webpagina-bezoek als de feed-consumptie gemeten?
Eens kijken wat Cendris al van me weet.
* Gezinnen met kinderen; – klopt
* Met name koophuizen; – klopt
* Inkomen is modaal tot 1.5 x modaal; – geen idee
* Sociale klasse B+ – fout
* Activiteiten, media en interesses gericht op kinderen; – lijkt me logisch
* Veel kampeerders onder dit type consument. – o ja? Niet meer sinds we kinderen hebben.
Ben ook wel benieuwd naar de resultaten.
‘k Blijf het tricky vinden. Als je een postcode wilt herleiden vanaf een IP-adres moet je er zeker van zijn dat het IP-adres binnen een juist postcodegebied valt. Dat is volgens mij niet zo. Hele plukken van adressen die van origine ergens in moeten vallen zijn her en der verspreid door het land. Mijn eigen IP-adres bijvoorbeeld zit officeel in Amsterdam/Noord Holland terwijl ik het in Baarn/Utrecht gebruik. Of heeft het systeem een corrigeertabel? En stel dat het mogelijk is, dan weet je nog niks over personen. Achter een IP-adres kan een heel gezin of zelfs heel bedrijf schuil gaan. Je hebt alleen een beeld van de buurtbewoners. En stel dat je dat in de vingers hebt, wat is dan de bruikbaarheid van de data? Gericht gaan mailen op basis van postcode, zoals dat in de ‘papieren’ wereld ook gebeurt?
@Fred
Zo ik niet precies weten. E.e.a. heeft te maken met het plaatsen van een “pixel” op de pagina waar je wil meten. Marco heeft dat gedaan. Volgens mij meet hij de home page en de comment page. Klopt dat Marco?
@Pierre
Dat weten we niet van jou Pierre. Zoals gezegd weten we dat van je postcode. Het zou best kunnen dat jij a-typisch bent voor je postcode. Leuk vind ik het feit dat jij weet welke sociale klasse je bent. Zouden mensen dat aan mij vragen dan moet ik “niet thuis” geven.
@Mediaonderzoek
Constatering is geheel juist. Achter een ip-adres kan een heel gezin schuil gaan. Weblife meet zelfs nog “grover” nl. op postcodeniveau. In een postcode wonen gemiddeld 16 huishoudens.
Als webmarketeer kun je met die postcode-informatie wel een plaatje maken van je bezoekers. Denk dan in termen als: “30% van mijn bezoekers woont in gebieden die voornamelijk getypeerd worden door sociale klasse A. Vergelijk ik dat met de bezoekers die zich registreren, dan komt 80% uit gebieden die voornamelijk getypeerd worden door sociale klasse A.”
Zou dat geen interessante informatie opleveren?
@Pierre
Wat zou het volgens jou moeten zijn?
(niet niet van jezelf…… van je 6-positie postcode). Laat ik het gelijk corrigeren in onze data :)))))))
@Fred, Laurens: ik heb inderdaad alleen een tag geplaatst op de homepage en de commentspage. Die laatste heb ik overigens inmiddels vervangen door dezelfde tag als op de homepage om een grotere steekproef te krijgen.
Heb net even de stats bekeken en het blijkt dat op dit moment van ca. 15% van de marketingfactsbezoekers de postcode met voldoende betrouwbaarheid kan worden achterhaald. Voor deze groep wordt vervolgens de postcode verrijkt met socio-demografische en lifestylekenmerken. Als we dit gedurende een aantal dagen meten heb je volgens mij een aardige steekproef om iets te zeggen over het bezoekersprofiel van Marketingfacts.
Heb natuurlijk ook mijn eigen postcode even ingevoerd:
Postcode 6815CJ in te ARNHEM:
Streetlife hoofdtype:
De culturele buitenmens => KLOPT
Huishoudens:
Binnen deze postcode zijn voornamelijk
éénpersoonshuishoudens aanwezig. => KLOPT NIET MEER; Het is een jaren ’30 wijk waar inmiddels de laatste oorspronkelijke bewoners zijn vertrokken (overleden of naar bejaardentehuis); nieuwe bewoners zijn vooral gezinnen rond de 35-45 jaar.
Sociale klasse:
Binnen deze postcode is de sociale klasse
voornamelijk: Sociale Klasse A. => KLOPT
Bebouwing:
Laagbouw met tuin: 100 % => KLOPT
Voor deze aspecten scoort het in ieder geval niet slecht!
En wat doe je daar dan mee Marco?
@Mediaonderzoek.nl
Met die individuele postcode kun je natuurlijk helemaal niets. Bovendien is Marketingfacts niet het proto-type site waar je met Weblife aan de slag zou gaan. Eerder plaats je de tag op een consumentensite. Hier laten we alleen zien wat je met zo’n “tool” kan doen.
Persoonlijk denk ik dat dergelijke informatie over je bezoekers meer zegt dan alleen het “tellen van neuzen”. De combinatie van die twee (“neuzen tellen” en profielen) levert kwantitatieve en kwalitatieve informatie over je bezoekers. Op deze manier kun je al je kanalen (Post, Telefoon, Winkel, Internet) eens grondig naast elkaar zetten. Multi-channel profilen noemen we dat.
Wat doe je met de profielen die je via STIR voor diverse websites meet? Wat doe je met profielgegevens van de krantenlezer of de tv-kijker? Met deze gegevens kun je content en advertenties afstemmen op de doelgroep. Voor Marketingfacts gaat het mij overigens veel meer om de mogelijkheden van Weblife en hoe je dit in online campagnes zou kunnen gebruiken.
Vanwaar je vraag?
@Marco en Laurens J.: Oké, helder. Mijn gedachtengang gaat bij postcodes altijd richting direct mail, maar als je op basis van postcodes ook een bezoekersprofiel van een site kan samenstellen waar iedereen mee kan leven, zijn ze bruikbaar om adverteerders mee te interesseren.
‘k Zit toch nog wel even met de bruikbaarheid an sich. IP-adressen die in een verkeerd gebied zijn uitgedeeld en de grofmazigheid van de postcode zelf.
Peter, de methode is niet geschikt voor alle websitebezoekers maar zoals eerder door Laurens aangegeven alleen die bezoekers die gebruik maken van het KPN-netwerk. Op dit moment blijkt dat ca. 15% van de bezoekers van Marketingfacts te zijn. Stel Marketingfacts trekt per maand 100.000 unieke bezoekers dan praten we toch over een steekproef van 15.000. Dat is in veel gevallen ruim voldoende om uitspraken te kunnen doen.
Weet ik Marco, maar een IP-adres zegt niet zoveel over een unieke bezoeker. Het is een machine en geen persoon. Hoeveel personen zitten achter die machine? Tuurlijk, je weet dat die bezoekers in een gebied wonen met AB1-profiel, laagbouw + tuintje en meerpersoonshuishoudens etc. en dat is dan het profiel. Wellicht kom je daar een heel eind mee. Toch even nog even mijn stokpaardje: de omvang van een steekproef is niet bepalend voor de representativiteit, alleen maar voor de betrouwbaarheid van uitspraken . . .
Helemaal met je eens maar ik neem aan dat Laurens en Floris ons straks gaan vertellen hoe representatief de meting is en wat we er allemaal mee kunnen 😉
Oh, ik ook Marco. Ik zit niet te zieken hoor, begrijp me goed. Wil alleen een vinger krijgen achter hoe e.e.a. tot stand wordt gebracht. Altijd nieuwsgierig naar nieuwe invalshoeken.
Je zou voor de aardigheid eens de STIR-metingen (vwb profielonderzoek) naast de Weblife-metingen moeten leggen en kijken hoe groot de verschillen zijn.
graag!
Lijkt me een boeiende vergelijking STIR vs. Weblife. Alleen wie van de twee heeft er gelijk bij het constateren van verschillen?
@Peter
Het feit dat ip-adressen geen bezoekers zijn maar machines beaam ik volledig. Een “neuzen-tel applicatie” telt dus geen bezoekers maar machines. Voor Weblife geldt exact hetzelfde. Het gaat ons echter niet om de machines, niet eens om de persoon achter de machine. Het gaat ons om de gebieden (lees postcodes).
Peter schrijft: “Tuurlijk, je weet dat die bezoekers in een gebied wonen met AB1-profiel, laagbouw + tuintje en meerpersoonshuishoudens etc. en dat is dan het profiel. Wellicht kom je daar een heel eind mee”. De praktijk wijst uit dat je daar een heel eind mee komt. Zeker als je op eenzelfde manier het profiel van de klanten in je database kan meten (“Hé mijn klanten komen relatief vaker uit gebieden met AB1-profiel terwijl mijn bezoekers juist uit gebieden met AB2-profiel komen”). De marketeer kan dan zichzelf de vraag stellen of de bezoekers wel klant zullen worden?
@Laurens J.: de verschillende meetmethoden zal een vergelijking boeiend maken, waarbij niemand uiteindelijk ‘gelijk’ krijgt. De metingen zijn mijns inziens volstrekt onvergelijkbaar, maar wel de moeite van het vergelijken waard. Als je klanten in een database gaat profileren o.b.v. postcode meet je wel weer personen i.p.v. machines 😉
Er zijn geen gegevens over deze postcode bekend …..
Volgens mij mist deze discussie een belangrijke nuance. Het gaat er voor vele marketeers niet meer om WIE je bent maar WAT je bent en hoe men je kan bereiken. Daarbij lijkt mij een postcode van relatief klein belang. Het denken in vluchtige doelgroepen en geo’s lijkt te veranderen in goed gedefinieerde kerngroepbenadering waarin belangrijke gemene delers (gelijkstemming) gevonden kunnen worden. Wat zegt uiteindelijk een postcode je nou helemaal….
Ik moet het toch eens een keer met Albert eens zijn. Ik begrijp ook niet helemaal waarom de postcodes zo belangrijk zijn. Ik kan me goed voorstellen dat in een groot aantal wijken de classificatie nog perfect klopt. Maar wil dat zeggen dat het voor marketeers ook interessante informatie is? Is het niet, zoals Albert al zegt, interessanter om te denken in scenes (kerngroepen) en gemeenschappelijke thema’s? Je kunt het interfusie noemen: het niet-sturen van consumentengedrag, maar samen met de consument een gemeenschappelijk gebied vinden van waaruit gecommuniceerd wordt.
Lijkt mij interessanter (en leuker!) om daar van uit te redeneren dan sociale klasse…
Wat mij betreft gaan we voor een EN-EN benadering. Er zijn nog steeds genoeg marketeers die hun doelgroepen beschrijven aan de hand van “klasieke” socio-demografische segmentatiecriteria. Dat blijkt in de praktijk ook te werken. Daarnaast ben ik het met Frank en Albert eens dat een kerngroepbenadering (het vinden van een gemeenschappelijk gebied) ook een interessante benadering is. Beide werken wat mij betreft naast elkaar; vullen elkaar aan.
Waar het nu om gaat is dat we met een techniek als Weblife op een relatief envoudige manier die “klassieke” segmentatiecriteria kunnen achterhalen.
Laurens, het bedrijven van ‘klassieke’ marketingmethodes met grote beperkingen heeft de financieerder daarvan (adverteerders) behoedzaam gemaakt. Vrijwel alle grote adverteerders laten nanosegmetering over aan partijen die blijkbaar hele specifieke doelgroepjes willen aanspreken. Maar moderne adverteerders gaan liever met het ‘gevoel’ van de bewegende kerngroep (heineken, proctor & gamble) mee dan de details van een statische doelgroep. Er zal ook voor Weblife ongetwijfeld een markt bestaan waarbij regionale informatie van belang is. Het cummulatief van postbusjes feitenlijk maar het blijft een beperkt instrumentarium.
Naar mijn mening is de postcodesegmentatie in sommige gevallen wel bruikbaar in andere gevallen veel minder. Bij AEGON maakte ik gebruik van Mosiac (voorloper van Experian) hoewel dat op individueel niveau soms inderdaad de plank volstrekt mis sloeg, had het overal wel degelijk toegevoegde waarde voor bijvoorbeeld financiële producten. We hebben dat in diverse DM-tests herhaaldelijk aangetoond.
Kortom zie het niet als het ei van columbus, maar als één van de middelen om iets zuiverder te werken, wat dat betreft ben ik het met Laurens eens.
Albert, Kun je wat meer vertellen over dat “gevoel” van de bewegende kerngroep. Ik begrijp wel ongeveer wat je ermee wil zeggen, maar voor de discussie is het goed om er een voorbeeld bij te geven.
De realtie van Erik spreekt boekdelen. Postcodesegmentatie werkt wel degelijk. En wat is er dan leuker om het postkanaal eens naast het e-kanaal te vergelijken.
Om Laurens aan te vullen: Niet alleen om de verschillende kanalen te vergelijken, maar juist om synergie te creëren tussen de verschillende kanalen door ze op elkaar af te stemmen.
Het is namelijk ook mogelijk om je (E-)nieuwsbrief die je als bedrijf verstuurt te monitoren via Weblife en op basis daarvan postaal de onderscheidende postcodegebieden een aanbieding of een brochure te doen laten toekomen.
Laurens. Ik zou het woord leuk achterwege laten, dat is voor behouden aan de fiscus die steeds leuker probeert te zijn. 🙂 Ik denk dat het voor een relatie met een merk niet van belang is waar men woont. Wel waar men de beoogde kergroep kan treffen. Wij willen alles maar adresseren en in kaders brengen maar kerngroepen bewegen voort veranderen contiunue van gedaante (amoebe). De generieke waarde bevind zich in al dan niet tijdelijke gelijkstemming. De waarde van (postcode) adressen of basis profielen is facultatief. Weten wat een kerngroep beweegt is een generieke waarde. Maar ik denk dat een dealerbedrijf van Opel best interesse kan hebben in postcodemarketing hoor.
Is er ook niet een verschil tussen een marketing-benadering en een mediabenadering. Vanuit marketing kan ik de kerngroepbenadering goed voorstellen, maar bij een mediacampagne moet je ze wel terug kunnen vinden. Dan wordt er al gauw een vertaalslag gemaakt naar criteria die over alle media heen gelegd kunnen worden, zoals sociodemografische factoren. In het verleden hebben onderzoeken als Psyche en Consumind wel een poging gedaan daar een eind aan te maken, maar tot nu toe zonder succes.
Peter mediabenadering komt voor uit marketing-benadering lijkt mij. En juist het contiunue maar willen adresseren van informatie heeft relatief weinig succes. Kijk naar TV advertising, banner waste. de ontvankelijkheid ontbreekt. Je hebt het over criteria, dan vraag ik me af welke criteria, die van beleving van de kerngroep (close ratio) of die van demografische doelgroep.
Albert, stel jouw kerndoelgroep is ‘actieve bergbeklimmers’. Vanuit marketing goed te definieren, maar hoe bereik je ze mediatechnisch gezien?
Albert (en Frank), jullie hebben helemaal gelijk. In een ideale wereld zouden adverteerders alleen hun kerngroep moeten benaderen. Maar zoals Peter al aangeeft, de wereld is niet ideaal en de vanuit marketing goed gedefinieerde kerngroep is mediatechnisch niet eenvoudig te bereiken. Wat doe je dan? Je kunt je eigen medium creeeren (wat we steeds vaker zien) of je kiest een segmentatiemethode waarbij je zoveel mogelijk mensen uit je kerngroep hoopt te bereiken (en zo min mogelijk niet-kerngroep mensen last valt). Zeker voor producten als financiele producten, energieproducten, dagbladen, etc. spelen regionale aspecten nog steeds een grote rol en kan postcodesegmentatie (en verrijking op basis van postcode) dus wel degelijk winst opleveren.
@Albert
Ik denk dat postcodesegmentatie primair weinig van doen heeft met “waar men woont”. Het lijkt of de naam postcodesegmentatie altijd van toepassing is op de postcode. Dat is niet zo. Stel uit postcodesegmentatie blijkt dat “ons” product voornamelijk gekocht wordt door “Bewuste Bourgondiers”. Dan kunnen we toch nog altijd gaan nadenken over jou vraag ” waar men de beoogde kergroep kan treffen” zonder gelijk in gebieden te denken!
Wat een kontprodukt. Er zijn hooguit 2 a 3 ISP’s waar de reverse DNS entry van een IP iets prijsgeeft van de lokatie van die persoon.
KPN zal waarschijnlijk per regio/centralegebied een bepaalde dynamische IP pool hebben waardoor je dus bijv “iemand uit de regio met postcoderange 1000-1200” bent oid.
Verder gebruikt naar mijn weten @Home in hun DNS entries streek/stad.provincie.home.nl, dus bijv “cpXXXXXX-a.tilbu1.nb.home.nl” waardoor je kan zien dat die persoon uit tilburg,nb komt.
Je kan dus hooguit van zo’n 5 a 10% van internettend Nederland een globaal idee van lokatie krijgen, maar dat lijkt me lang niet voldoende en niet nauwkeurig genoeg om van een nuttig produkt voor marketeers te spreken.
Frank, ik denk dat je iets te kort door de bocht gaat met je concludie. Je gedachte is prima en zal ook zeker scoren maar kost veel tijd. Vraag is of dit kosteneffectiever is dan het versturen van folder naar die wijken waar gemiddeld twee keer zoveel bergbeklimmers wonen dan in de rest van Nederland. Adverteerders kijken op dit moment vooral nog naar ROI en niet naar hoe val ik zo min mogelijk niet-geinteresseerden lastig. Dat zal de komende jaren zeker veranderen maar zover zijn we nog niet.
Hans, waarom anoniem reageren?
De vraag of het een nuttig product is voor marketeers hoop ik deze week te krijgen. Voor mij zijn er twee cruciale vragen: wat is het percentage sitebezoekers dat met deze methode kan worden geidentificeerd en hoe representatief is dat voor het geheel.
Hoezo anoniem? Je hebt mn naam, lokatie en emailadres.
Frank, ik begrijp je redenering en vermoed ook dat het steeds meer die kant op gaat. Nu is de combinatie van bergbeklimmen en postcode een lastige. Wat je er wel mee kan is bijvoorbeeld een inschatting maken van het aantal bezitters van een eigen huis. Dat vertelt iets over de behoefte aan specifieke verzekeringen, onderhoud e.d. Of in combinatie met het hebben van een tuin etc. Voor dat soort producten en diensten is postcodesegementatie vaak heel geschikt. De koppeling van IP-adressen en postcodes blijf ik een gevaarlijke vinden. Krijg het maar niet uit m’n hoofd.
Marco “wat is het percentage sitebezoekers dat met deze methode kan worden geidentificeerd en hoe representatief is dat voor het geheel.”
Volgens mij gaat het er om wat je nou werkelijk met deze (beperkte) identificatie kan doen.
@Frank: Voor het ene product is het wat makkelijker dan voor een ander. Heineken is wat makkelijke te koppelen aan een kerngroep dan een zorgverzekering of energieproduct. Want hoe graag ik het ook anders zou willen, het is me vooralsnog niet gelukt om het kerngroepdenken toe te passen bij zorverzekeraars en energieleveranciers. Ben ook benieuwd hoe jij die twee zou benaderen…
@Albert: Als je gebieden kunt identificeren waarbij een significant verschil bestaat (op bijv. koop/huurwoning, op leeftijd, op inkomen, etc) dan kun je daar als marketeer wel degelijk iets mee. Je kunt betere keuzes maken bij een DM-mailing, een telemarketingcampagne, etc. Nogmaals, als het kan moet je zeker de kerngroepbenadering kiezen maar in voorkomende gevallen zul je toch de segmentatiebenadering kiezen.
Waar het in dit geval om gaat is dat een product als Weblife inzicht geeft in wat voor een type mensen je site bezoeken. Het klopt als je zegt dat met klipping-techniek niet van iedereen een postcodeprofiel kan samenstellen, maar van een representatief deel in bijna alle gevallen wel. Bij genoeg metingen heb je dan weldegelijk een schat aan informatieom gedegen postcodeprofielen op te stellen.
Je krijgt dan informatie in de trend van: “de bezoekers komen voornamelijk uit gebieden waar het merendeel een koopwoning heeft”. Of: “de geregistreerde bezoekers komen t.o.v. alle bezoekers met name uit gebieden waar gezinnen met jonge kinderen wonen”. Dit soort informatie is zeer zeker interessant voor een marketeer.
Morgen zullen de eerste resultaten besproken worden en wordt alles wat duidelijker.
Albert,
Morgen zal ik een post plaatsen met daarin de eerste bevindingen. Bedenk wel (ik heb dat eerder opgemerkt) dat Marketingfacts niet de site is waar je met een dergelijke “tool” als eerste naar toe gaat. We willen hier een inhoudelijke discussie over de zin of onzin van dergelijke informatie voeren. Dat gaat m.i. de goede kant op.
@Hans
Kijk eens op de site van Cendris waar het product Weblife in detail wordt uitgelegd. Uit je comment maak ik op dat je uitgaat van “locationbased identification”. De praktijk is wat geavanceerder.
Marco, dat van die kerngroepen is minder gecompliceert als het lijkt. Het is vooral anders denken en niet meer primair in demo of geo info. Dat gaat zeker ook op bij energieleveranciers en zorgverzekeraars. Een (tijdelijke)kerngroep voor achmea is bijvoorbeeld de houder van een sportpas. Die woont ergens maar is vooral aantrekkelijk omdat ie sport. En met name energieleveranciers zouden totaal anders kunnen opereren. Volgens mij doet met name Essent dat wel aardig.
Floris, het type bezoekers van deze site (de kerngroep) is geinteresseerd in marketing is hoger opgeleid maar bezoekt veelal deze site vanuit een werkomgeving waardoor deze casus al weinig zin heeft.
Marco Een bewoner van huur of koopwoning is geen kerngroep maar een generieke omstandigheid. De verhuisintenties van een deel van die groep maakt ze bijvoorbeeld (een tijdelijke) kerngroep.
@Marco: aangezien ik vakantie heb ga ik er niet TE diep over nadenken 🙂 Maar zorgverzekeraars en energieleveranciers zouden op zoek kunnen gaan naar een overkoepelend thema met hun afnemers. Zorgverzekeraars: denk aan vergoedingen voor fitnessprogramma’s. Dat neem je als uitgangspunt en op basis van dat thema zinvolle communicatie bedrijven met de juiste scene. Op de juiste plek. Waarom zou er geen Menzis sportschool kunnen zijn? Of een OZ fitnessroadshow?
@Albert,
Zowel overdag als ’s avonds wordt deze site goed bezocht gezien het aantal hits dat MarketingFacts ’s avonds nog genereert. Het is dus niet onlogisch om te denken dat dezelfde mensen die overdag MarketingFacts bezoeken ’s avonds ook langskomen om bepaalde discussies te volgen o.i.d. Ik ben het wel met je eens dat deze site minder logisch is dan de consumentensites (waar Laurens al naar refereerde) echter denk ik dat MarketingFacts genoeg “thuis”bezoekers heeft om toch een interessante analyse op te maken.
Laten we de analyse en post van morgen afwachten. Zeer benieuwd!
@Frank: dit soort iniatieven worden al gedaan (met succes) maar vragen tijd (en geld). Als we het over de grote aantallen hebben op korte termijn dan ga je het met dit soort acties (nog) niet redden. Het is inderdaad het type kerngroepdenken zoals Albert ook aangeeft.
@Albert: op dit moment kan van ca. 15% van de bezoekers van Marketingfacts de postcode worden herleidt.
@Albert
Dat van die sportpas houder vind ik een mooi voorbeeld. Ik durf te beweren (zal ik vroeg of laat hier ook eens aantonen) dat juist zo’n groep een zeer specifiek profiel heeft. Een profiel wat je kan beschrijven in “klassieke” segmentatiecriteria. Levensfase speelt een rol, inkomen speelt dan een rol, misschien speelt opleding wel een rol. En wat te denen van mensen die veel sporten maar geen sportpas houder zijn?
@Floris Spin
ik vraag met toch ten zeerste af hoeveel gebruikers van KPN-isp’s gebruik maken die deze ‘dienst’ aanbieden (ik bedenk me zo snel: planet internet en het net) tov. het totaal aantal gebruikers van internet (adsl+isdn+kabel+…). Met name in gebieden waar bv. de kabel hoogtij viert zal je dus weinig informatie kunnen betrekken tov. de socio-demo profielen; op die manier krijg je snel een vertekend beeld.
Laurens, 88 sportorganisaties, bijna 30.000 verenigingen en 4.9 miljoen georganiseerde sporters. Dat is de kerngroep voor een uniek aanbod. Een aanvullende sportpolis met een generiek wederzijds diendend doel. Sportende mensen zijn ondanks de blessures goedkoper voor een verzekeraar dus biedt je ze iets aan waardoor je een relatie met ze kan opbouwen anderzijds maakt de schaal waarop je een dergelijke dienst aanbied het product goedkoper. Hier is de kerngroep en het volume van belang.
Albert, Eens. Een dergelijke “kerngroep” is zo groot dat hier een gemiddeld Nederland Profiel uit gaat komen.
@Michiel
Zoals Marco hierboven al stelde kan Weblife ongeveer van 15% van de bezoekers van MarketingFacts de postcode herleiden. En MarketingFacts wordt veruit het meest vanuit een zakelijke omgeving bezocht.
Voor sites waarvoor Weblife in eerste instantie ontwikkeld is (focus op consumenten) zal dit percentage een aardig stuk hoger liggen. Stel je kan 25% van de bezoekers van een site herleiden, dan betekent dit dat je van een kwart van je bezoekers een postcodeprofiel kan samenstellen.
Dit soort percentages zullen een representatief beeld geven over de “gemiddelde” bezoeker van je site. Vergeet niet dat middels herwegen al rekening gehouden is met het feit dat lang niet iedereen te klippen is. De vorm van de resultaten is dan ook in de vorm van “de bezoekers komen voornamelijk uit gebieden waar het merendeel een huurwoning heeft” o.i.d.
opzich best aardig natuurlijk, maar hoe zit het met alle mensen die vanaf hun werk deze site bezoeken? of zitten alle bezoekers van deze site de hele dag thuis?
@Rupie
Nee, die zitten niet de hele dag thuis. Zoals in reacties hierboven al te lezen is geldt voor MarketingFacts een dekkingspercentage van 15%. Dit percentage zal vor sites die op consumenten zijn gericht een stuk hoger liggen.
Ideetje: kan Cendris bij wijze van proef niet een (afgeschermde) URL beschikbaar stellen met daarop een invoerveld voor je IP-nummer, waarbij je je postcode geretourneerd krijgt?
De bezoeker wordt vervolgens gevraagd of de geretourneerde postcode correct is.
Als het risico op abuse te groot wordt geacht, kan je ook vragen of MF bezoekers die willen deelnemen aan een proef een of meerdere ip-nummer(s) op willen geven. Per email kan aan de deelnemers de resultaten terugworden gestuurd, waarbij de deelnemers moeten bevestigen of postcodes kloppen of niet.
Stephan, idee is zeker uitvoerbaar; vraag is, wat is je doel?
Een ideaal middel om ‘ongelovigen’ te betrekken en te overtuigen dacht ik.
Op http://www.funda.nl, de bekende makelaarssite, kun je overigens ook per 6-cijferige postcodegebied profielen opvragen.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!