Mascottes versterken de online gebruikerservaring

25 maart 2013, 08:29

De term ‘human-computer interaction’ zegt veel over hoe ontwerpers naar de relatie tussen mens en computer kijken. Goede ontwerpers doen hun uiterste best om de interface ervaring zo over te brengen, dat het lijkt alsof er een mens tegenover je zit, geen computer. Online gebruikerservaringen worden menselijk gemaakt en interacties moeten lijken op aanrakingen. Nog een stap verder begeleiden speciaal in het leven geroepen mascottes bezoekers naar hun doel op een website.

Deze vorm van personalisatie van merken wordt regelmatig toegepast. En terecht. Doordachte mascottes of merkkarakters worden niet zomaar gebruikt om de boel op te leuken. Ze zijn vaak zorgvuldig bedacht en geplaatst om gebruikers op een attractieve manier te informeren, helpen of te begeleiden naar hun doel.

Hoe kunnen deze mascottes bijdragen aan de online ervaring? Welke rol krijgen ze en welk gedrag versterkt de user experience? Hier een serie voorbeelden van slim ontwikkelde mascottes die hun steentje bijdragen aan een positieve gebruikerservaring. Ieder weer op zijn eigen manier.

Hipmunk

Dieren doen het altijd goed, ook als mascotte. Reisplanner Hipmunk koos voor een eekhoorntje. Het lachende diertje begeleidt je bij het boeken van een vlucht, waardoor het vrij transactionele en dus saaie boeken leuker maakt. Hun mission statement is dan ook: “At Hipmunk, we want to make your experience a lot better and put the fun back into travel planning.” Terwijl het systeem zoekt naar de best mogelijke vlucht, doet Hipmunk met heen en weer bewegende armen een vliegtuig na. Op de resultatenpagina geeft hij je uitleg en tips om je sneller de juiste keuze te laten maken.

Het zoeken en boeken wordt op deze manier inderdaad leuker gemaakt. Hipmunk maakt wachten op de resultaten na een zoekopdracht minder saai, en met tips vertelt hij je precies wat nodig is. Deze vriendelijke eenhoorn loopt natuurlijk op een evenement als SXSW gewoon in het wild rond.

Axure

Axure is software om wireframes en interactieve prototypes voor websites en apps mee te maken. Het bedrijf heeft een soort UX-superheld (ja, vliegend en mét cape) in het leven geroepen die op een verhalende manier informatie verstrekt over het programma. In de secties ‘learn’ en ‘support’ komt een getekende mascotte extra goed van pas om bezoekers extra te informeren. UX-man is een superheld die je leert om met Axure een superheld in wireframing en prototyping te worden. Hij motiveert gebruikers op een grappig overdreven manier door te demonstreren hoe het moet.

Deze superheld is voor het 10-jarig jubileum ook als bobble-head uitgegeven, gelimiteerd uitgegeven en nog steeds zeer gewild onder interaction designers.

MailChimp

Waarschijnlijk de bekendste aap van het web. Wederom een dier, en apen vindt iedereen wel leuk. Het is niet vreemd dat Freddie von Chimpenheimer IV grote bekendheid geniet, hij symboliseert met zijn posttas de service waar het om gaat: e-mailmarketing. Op het platform MailChimp geeft hij slimme en grappige e-mailmarketingtips. Het idee achter Freddie is de volgende gedachte: “Email marketing is so easy, a monkey could be doing it…

Door de jaren heen is Freddie wat meer naar de achtergrond geplaatst, maar nog steeds een van de betere voorbeelden. Hij blijft herkenbaar en is zeer consequent doorgevoerd. Goed tot leven gebracht om grappen mee uit te halen en nog steeds prominent in beeld in het te gekke jaarverslag van MailChimp.

Fork CMS

Het Belgische open source CMS Fork heeft een Neptunes look-a-like gekozen als mascotte. Goed gevonden, want dit heroïsch ogende figuur straalt stabiliteit en veiligheid uit. Erg belangrijk voor een CMS natuurlijk. Op alle pagina’s zijn elementen van Fork te zien, waardoor Fork erg herkenbaar wordt. De homepage sluit positief af met: “The bottom line is that everyone loves Fork”. Op slimme wijze is daar een team van andere karakters om Fork heen gezet waar designers, business mensen en developers zich vast in herkennen.

Stickermule

Deze stickerproducent laat zien dat een mascotte niet noodzakelijkerwijs een eigen identiteit nodig heeft. Stickermule gebruikt de contouren van een ezel overal als beeldmerk zodat de naam en de ezel je niet snel zal ontgaan. Er wordt slim gebruikgemaakt van het dier, in vrijwel alle voorbeelden komt de ezel terug. Deze mascotte heeft veel minder een duidelijke functie, maar door het en profile-logo van de ezel zo volhardend door te voeren, vergeet je de naam van deze stickerproductent niet zo snel meer.

Mooze design

Ook in de business-2-business wereld in kan een mascotte helpen, dat bewijst creatieve dienstverlener Mooze design. Zij hebben de eland gekozen als beeldmerk van hun identiteit en voeren dat leuk door. Gelukkig zie je op de contactpagina nog wel welke mensen er achter dit dier zitten, zodat je weet met wie je contact gaat opnemen. Ook hier geldt dat een herkenbaar beeldmerk langer op je netvlies zal blijven plakken en bijdraagt aan herkenbaarheid.

Big Apple hotdogs

De naam zou je doen geloven dat Big Apple hotdogs in New York te krijgen zijn. Niets is minder waar. Op de website is te lezen dat de makers zijn geïnspireerd door The Big Apple, maar alleen verkrijgbaar zijn in Londen. Het logo is dan wel een appel, maar wanneer je de verschillende soorten hotdogs bekijkt (aanrader!) zie je dat iedere hotdog zijn eigen karakter heeft. Deze karakters komen overeen met soorten smaken en bereidingswijzen. De eigen namen van de hotdogs maken het assortiment een stuk levendiger en attractiever. Iedere klant kan zich (al dan niet onbewust) met een van deze soorten identificeren.

Sterke mascottes leveren absoluut een relevante bijdrage aan de online ervaring voor bezoekers van een website. Dit wordt het best bereikt door dieren of mensachtige creaties, zo blijkt wel uit bovenstaande voorbeelden. Ze zijn eenvoudig te herkennen en werken mee aan herkenbaarheid van een merk. Uiteindelijk dragen ze ook bij aan het creëren van merkvoorkeur, en daarop volgend koopgedrag. Nadeel kan zijn dat bezoekers een negatieve associatie hebben bij een dier of bepaald soort wezen.

Wat het belangrijkste is: geef mascotte een functie, voer dit consequent door en doe dit met enige humor. Zo zullen bezoekers een mascotte leren begrijpen en waarderen.

Aanvullende voorbeelden of opmerkingen? Ik zie ze in de reacties tegemoet!

Laurens Boex
Partner / Strategy director bij Rodesk

Oprichter & Strategy director Rodesk

Categorie
Tags

5 Reacties

    Huurbieding

    Dit vind ik een uitstekend artikel en is ook te gebruiken in vele branches en vooral een opkomende markt. In mijn ogen vind ik Bol.com een van de beste spelers als het aankomt op Mascottes. Uiteraard McDonalds daargelaten, maar voor spelers waarvan je het niet verwacht is het een goede manier om klantgebondenheid en een stukje vertrouwen uit te stralen.

    Je kan natuurlijk ook de realistische macottes pakken zoals de man van de AH. Zijn persoonlijkheid en uitstraling wordt daaraan gekoppeld.

    In de sport wordt het al volop gedaan, waarom dan niet in Marketing land?


    25 maart 2013 om 09:30
    Maikel

    Hoi, leuk artikel.

    In je laatste alinea zeg je dit: “Sterke mascottes leveren absoluut een relevante bijdrage aan de online ervaring voor bezoekers van een website. Dit wordt het best bereikt door dieren of mensachtige creaties, zo blijkt wel uit bovenstaande voorbeelden. Ze zijn eenvoudig te herkennen en werken mee aan herkenbaarheid van een merk. Uiteindelijk dragen ze ook bij aan het creëren van merkvoorkeur, en daarop volgend koopgedrag. Nadeel kan zijn dat bezoekers een negatieve associatie hebben bij een dier of bepaald soort wezen.”

    Kun je dit ook bewijzen met onderzoek? Ik zou dit dan eventueel in mijn scriptie kunnen gebruiken nl. 🙂


    27 maart 2013 om 12:54
    laurensbx

    @ Huurbieding: dank je wel voor de aanvulling, helemaal mee eens. Dus meer mascottes in M-land, strak plan!

    @ Maikel: dat is mijn eigen invulling, op basis van wat ik zelf online heb onderzocht (wat natuurlijk geen wetenschappelijk onderzoek is). Als je er meer over wilt weten kan ik je het boek ‘Emotional Design’ van Donald Norman. Dit boek gaat dieper in op hoe mensen reageren op menselijke producten/omgevingen. Zeker een aanrader voor je scriptie!


    27 maart 2013 om 13:10
    T Winder

    Leuk artikel, maar inderdaad bol.com mist wel en is toch wel een van de mooiste voorbeelden?!


    16 april 2013 om 08:03
    Chris Donkers

    Goed geschreven artikel. Iets dat we als mascotte producent al jaren zien. We delen onze kennis graag, zonder verdere verplichtingen. Een bezoekje aan onze website toont u onze contact gegevens. http://www.topmascottes.nl


    20 april 2013 om 09:20

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!