Microsoft is de Salieri van de digitale wereld

16 juni 2016, 11:00

Inmiddels weet iedereen die dit leest dat Microsoft Linkedin wil overnemen voor 26,2 miljard dollar, oftewel ongeveer 50 procent meer dan de beurskoers. Het Financieele Dagblad meldde al dat Twitter waarschijnlijk de volgende prooi is. Het artikel laat in het midden of bedoeld wordt dat Microsoft de kopende partij zal zijn, maar gezien hun strategie lijkt dat niet waarschijnlijk. Alhoewel… gezien de eerdere overnames weet je het bij deze club natuurlijk nooit zeker.

Laten we kijken naar de overnames in het verleden.

Forethought

Het begint in 1987 met Forethought, dat we nu kennen als PowerPoint. Je kunt natuurlijk zeggen dat deze software een succes is, maar het is vooral ook erg door de strot geduwd van gebruikers. Ik weet in ieder geval dat Keynote van Apple een veel beter programma is.

Hotmail

De eerste overname in het grote dotcom-tijdperk is Hotmail. Destijds vonden we de overnamesom van 500 miljoen nog een recordbedrag, maar het was dan ook een briljant product in al zijn eenvoud. Tegelijkertijd was het een product dat Microsoft voor een fractie van dat bedrag zelf had kunnen ontwikkelen. Wat ze er aan audience bij hebben gekocht, is nooit helemaal duidelijk geworden.

Visio, Navision en aQuantive

En dan komen de software-overnames: Visio, Navision en aQuantive. Stuk voor stuk liep Microsoft daarbij een beetje achter de feiten aan. Visio is een aardig programma, maar ik ken geen toppers in het vak die dat serieus gebruiken. Navision werd omgedoopt naar Microsoft Dynamics. En ik ken wel klanten die het gebruiken, maar altijd vanuit de gedachte “we willen eigenlijk wat anders en we zitten er aan vast”; Salesforce is makkelijker te implementeren en een veel moderner platform. aQuantive, tenslotte, werd in 2012 afgeschreven voor het gehele aankoopbedrag van 6,2 miljard dollar.

Skype

Dan komt een grote overname in 2011: Skype. Het tijdperk-Ballmer is dan al een tijdje aan de gang. Ik weet het nog steeds niet met Skype: voegt het iets toe aan tools als Google Hangout en Apples Facetime? Skype-meetings zijn ontzettend handig, maar gaan ook ontzettend vaak mis. Conclusie: Skype is mooi, maar het heeft dan ook wel een enorm vermogen gekost: 8,5 miljard dollar.

Nokia en Yammer

En dan Nokia… Ik heb echt geen enkel idee waar die overname voor nodig was. En de huidige positie van Windows op de mobiele markt is nog steeds volstrekt verwaarloosbaar. Wij ontwikkelen regelmatig apps voor onze klanten en Windows wordt daarin niet eens besproken als optie.

En je was hem waarschijnlijk al vergeten, maar hoe is het eigenlijk met Yammer? Sinds een opleving in 2013 heb ik er niks meer van gehoord – los van het feit dat dit soort applicaties bij de meeste organisaties om diverse redenen nooit echt lekker werkt.

Linkedin

En nu dus Linkedin. Daarmee verschaft het zich de toegang tot ruim 400 miljoen professionals, aldus het persbericht. Wat weten we van Linkedin? We kunnen als gebruiker niet meer zonder, zoveel is zeker. Maar het business model is nog altijd wankel, ze hebben het moeilijk.

Toch betaalt Microsoft 150 procent van de beurswaarde. Prima, maar krijgen ze daarmee ook echt toegang tot die professionals? Gaan die iets vertellen wat Microsoft zelf nog niet weet? Of op z’n minst iets wat een investering van 26 miljard dollar rechtvaardigt? Ik betwijfel dat zeer.

En nu?

Als ik het goed begrijp focust Microsoft nu op enterprise software, big data en social business. Zijn ze beter of goedkoper dan Google? Nee. En als het bedrijf uit Redmond LinkedIn gaat integreren in het bestaande aanbod, is het slechts functionaliteit, niet meer en niet minder. Een beetje dure functionaliteit.

Het is een enorme misvatting dat als je Linkedin koopt, je direct toegang krijgt tot alle gebruikers van Linkedin. Zoiets moet TMG gedacht hebben toen ze Hyves kochten en we weten hoe dat afliep. Zo werkt het niet, het zijn oude modellen met nieuwe technieken. Zo is de Eerste Wereldoorlog ook uitgevochten: er is geen overwinning, alleen oorlogsmoeheid wordt dan beslissend.

DNA

Kijk naar het DNA van Microsoft, dan weten we genoeg. Vergelijk de visies van mensen als Jobs en Gates. Heb je wel eens een lezing van Bill Gates bijgewoond? Die zijn dodelijk saai, hij vertelt nooit iets nieuws.

Gates is een ontzettend slimme man en een bewonderenswaardig idealist, maar als Jobs Mozart is, is Gates de Antonio Salieri van de software-industrie. Hij herkende het geniale van Apple, zag de zwakke plek, kloonde de software, introduceerde Windows en werd de rijkste man van de wereld.

Dat maakt je nog geen leader. Zijn opvolger, Steve Ballmer, die dus de meesterlijke zet deed om Nokia te kopen, lachte in 2007 Apple nog uit om de iPhone. Zelf kwam Microsoft met briljante innovaties als de Surface (not).

Het zit er gewoon niet in. Microsoft is het tegenovergestelde van een digital leader en ik vrees dat ook het slim kopiëren als strategie niet meer werkt. De oude verdienmodellen lijken uitgewerkt en dus gaan ze overnemen. Het geld vloeit in ieder geval lekker door, dat dan weer wel.

Voor iedere dienst die Microsoft levert is of een goedkopere of een betere beschikbaar, voor iedere innovatie ook. Geen idee waar ze naartoe willen. Rijk, groot, machtig zijn ze al. Maar de mensen: ze houden gewoon niet van Microsoft.

Stef Heutink
Creatief Directeur bij IVRM Reputatie

Stef is van origine een digitaal strateeg, al sinds 1993 gefascineerd door het medium internet en alles wat daarmee te maken heeft. Vanuit die hoek houdt hij zich nu zo’n 15 jaar bezig met merkstrategie en de invloed die dat heeft op reputatie. Stef was tot 2018 bij diverse bureaus verantwoordelijk voor strategie en creatie. Ook werkte hij een aantal jaren als zelfstandig adviseur. Sinds 2018 is hij creatief directeur bij IVRM Reputatie. Zijn specialisme richt zich op het ontrafelen van de kern van een organisatie of merk en het daaruit bedenken en ontwikkelen van communicatie, merk, reputatiestrategieën. Bij IVRM is Stef betrokken bij complexe positioneringsvraagstukken van klanten en creatieve vertaling naar middelen.

Categorie
Tags

17 Reacties

    Oscar Landman

    Goh Stef,

    Los van het feit dat niet alle feiten correct zijn, is je artikel een tikkeltje gekleurd. Mag een bedrijf alleen wat toevoegen als het wat toevoegt aan Apple?? Door de strot duwen? Dat doet Apple met al zijn diensten, en nog veel sterker dan Microsoft. Bij Apple je krijgt niet eens de mogelijkheid naar iets anders uit te wijken als je met muziek of iets aan de slag wil bijvoorbeeld. Nee, dan is het Microsoft wel een stuk opener en eerlijker. Het klinkt bovendien een beetje gek om een pakket als powerpoint wat by far marktleider is, als een moetje te betitelen. Microsoft is bovendien op bijna al zijn markten marktleider met cijfers tussen de 80 en 95%. Ik geef toe dat de mobile industry blijft hangen, maar ja, dat is dan ook het enige dat Apple heeft.

    En Salesforce is natuurlijk geen vergelijking met Navision, door die vergelijking te maken zeg je eigenlijk: ik heb alleen verstand van internet, maar bedrijfsapplicaties gaan mij voorbij…

    Dus… leuk artikel, als de kleur er een beetje af gaat en het onderzoek erachter wat gedegener zou zijn.

    🙂

    greetz

    Oscar Landman


    16 juni 2016 om 12:06
    Erik

    Al 20 jaar in de internet wereld en DIT is je analyse? Sorry, maar de inhoud van dit artikel is ZO bi-zar ongeinformeerd dat het gewoon tenenkrommend is om te lezen.

    Ok, waar te beginnen…

    Allereerst: “Ik weet in ieder geval dat Keynote van Apple een veel beter programma is”. Ok, laten we dat corrigeren naar “Ik VIND in ieder geval dat Keynote van Apple een veel beter programma is”. Ik VIND namelijk dat PowerPoint beter is.

    Vervolgens noem je Hotmail, waarom is dat gekocht? Ondanks dat ze het zelf in huis hadden kunnen maken? Je hebt blijkbaar geen kaas gegeten van de design en engineering capaciteit die gaat zitten in de ontwikkeling van webapplicaties. En met jouw argumentatie dat “if you can make it, why buy it?” is bijna geen enkele overname te verantwoorden.

    Had Apple Siri niet zelf kunnen maken? Hadden ze hun AI niet van de grond af aan kunnen ontwikkelen in plaats van een andere partij over te nemen? Of de leverancier van Connect?

    Had Facebook Whatsapp en Instagram niet moeten kopen?

    Had Google Waze niet moeten kopen?

    Volgens jou blijkbaar niet, maar gelukkig laten de mensen bij zowel Microsoft, Google, Apple en Facebook het denkwerk over aan de interne mensen die zicht hebben op hun business en markt.

    En dan: “Skype, voegt het iets toe aan tools als Google Hangout en Apples Facetime?”

    Google hangouts is fantastisch, maar is Facetime cross-platform? Oh nee, dus dat alvast!

    Vervolgens “Zelf kwam Microsoft met briljante innovaties als de Surface (not).”

    Is dat de reden dat zowel Google als Apple dit concept hebben gekopieerd (I mean: de iPad Pro is feitelijk gewoon een grotere te dure iPad zonder echte vervanger te zijn van de PC, come on!). En was je ook vergeten dat de Surface lijn inmiddels een miljarden business is voor Microsoft?

    Volgende keer graag je artikelen baseren op feiten in plaats van wilde assumpties, dan kunnen mensen de content wat serieuzer nemen en voorkom je dat je straks bekend staat als “Stef Heutink, de Salieri van de consultancy wereld”


    16 juni 2016 om 13:14
    stefheutink

    Wie is Erik?


    16 juni 2016 om 13:46
    stefheutink

    Hi Oscar, alles wel? Ik denk niet dat je Apple en Microsoft echt kunt vergelijken, slechts op applicatie niveau maar het zijn inderdaad totaal andere bedrijven. Ik gebruik met Apple spullen Spotify, Dropbox, Google, Trello, Sonos en nog wat Apple software en dat gaat allemaal prima.

    Maar: deze posts hebben het karakter van een column, het is dus mijn mening. Ik heb de overnames van MS bekeken en heb geprobeerd te verklaren waarom dat nooit een echt succes is geworden. Overigens heb ik zeker geen verstand van bedrijfsapplicaties maar in mijn visie is dat wel een eindige ontwikkeling op zichzelf.

    Wel vind ik dat als je stelt dat er feitelijke onjuistheden in staan dat je die even moet aanstippen want nu weten ik en de lezer niet wat er feitelijk onjuist is 😉

    @Erik: ik wil best op je kritiek ingaan maar dan wil ik eerst weten wie je bent, dus naam en nummers graag.


    16 juni 2016 om 14:27
    Johan

    Duidelijk geschreven door een een Microsoft-‘hater’. Flink gekleurd artikelen in ieder geval. Te kort door de bocht. Vraag me ook een beetje af waar je heen wilt met dit artikel.

    Alles wat Microsoft maakt een beter of goedkoper alternatief? Wel eens van Microsoft office gehoord? Typisch dat nagenoeg elke Apple-gebruiker gewoon Microsofts Word, Excel, powerpoint en vaak ook Outlook gebruikt. Skype wordt ook door veel bedrijven gebruikt om intern en extern te communiceren, iets wat met FaceTime niet kan. En zo kunnen we nog wel een aantal voorbeelden noemen.


    16 juni 2016 om 16:10
    ron van de ven

    navision is een ERP pakket,

    salesforce is een crm pakket

    appels met peren

    skype is o.a. gekocht vanwege hun pstn calling netwerk, om deze infrastructure te kunnen combineren met eigen product lync, wat nu skype for business heet. hiervoor had je eerst nog fysieke telefoon centrales voor nodig op ieder kantoor. bedrijven kunnen nu tevens voor ieder land waar klanten zitten lokaal nummer aanbieden zodat klanten geen roaming betalen, voip in en uit bellen en telefoongesprekken transferen naar mobiel die app draait.

    oplossing als dynamics crm online heeft salesforce al bijna ingehaald in de forrester en gartner reports. maar maakt op zich niks uit wat Microsoft en salesforce zijn beste vrienden. Overname kan mogelijke tot betere integratie in MS crm systeem leiden, hen social listening tool, bevatte nog geen linkedin ondersteuning en office graph zoals delve, waardoor je makkelijker kan zien intern en extern wat de vaardigheden van iemand zijn als je een team voor project wil vormen.


    16 juni 2016 om 21:45
    Tadek Solarz

    Microsoft is op vele terreinen marktleider en bedient ongeveer een miljard klanten. Die klanten doen dat in de meeste gevallen vrijwillig. Zoals Stef schrijft zijn er ook voldoende alternatieven.

    Je kunt discussieren over de feiten of die wel of niet correct zijn Stef vertolkt met dit artikel wel de gevoelens van veel Microsoft gebruikers. Dat die gevoelens niets te maken hebben de performance van het bedrijf die ronduit geweldig is blijft merkwaardig. Microsoft heeft alle digitale stormen overleefd en behoort tot de drie enige bedrijven ter wereld met een trippple A rating.

    Toch zijn ze er nooit in geslaagd om zo sexy als advertentie pushet Google of Facebook te worden, of zo’n onvoorwaardelijke fanbase als techpusher Apple te vergaren. Naar mijn idee is dat met name heel bijzonder. Hoe kan het toch dat zo’n goed presterend bedrijf als Microsoft met zoveel trouwe klanten altijd zo op zijn donder krijgt als ze iets kopen, verkopen of bedenken.


    17 juni 2016 om 07:28
    stefheutink

    Tadek raakt inderdaad de juiste snaar. In deze column staat ook niet dat Microsoft slecht presteert, integendeel, ik heb er ook gewoon bewondering voor. En laten we wel zijn: met Mozart is het niet heel goed afgelopen 😉


    17 juni 2016 om 07:43
    Lars

    Mijn hemel, hoe durf je al gerepecteerde site dit te plaatsen. Ik sluit me volledig aan bij mijn voorgangers. Ongefundeerde meningen, verkeerde vergelijkingen en doordrenkt van taalgebruik dat duidelijk laat zien dat de schrijver graag met zijn Apple produkten loopt.

    Forethought was bestaande software gekocht in 1987. Apple kwam met Keynote in 2003. Dat is dus 16 jaar later en is een Powerpoint-kloon. Denkt de schrijver niet dat Apple naar Powerpoint heeft gekeken? Dat het volgens de schrijver een beter programma is is een mening.Het gaat om gebruik, wat je er mee doet en of het voor je werkt. Is het door de strot geduwt? Hoezo? Omdat het in de Office Suite zit? Net zoals Keynote in iWork zit/zat?

    “Zelf kwam Microsoft met briljante innovaties als de Surface (not).”

    Ook hier weer die ungefundeerde mening van een schrijver die alleen de positieve kanten van Apple ziet en belicht. De Microsoft Surface was, zeker voor de PC industrie, vernieuwend en heeft de ogen van menig hardware fabrikant geopend. Wat te zien is aan de vele mooie 2in1 devices die tegenwoordig te koop zijn. Devices met pen input, touch en toetsenbord. Iets waar Apple jarenlang niet in geloofde maar nu behoorlijk op terug gekomen is? Kun je zeggen dat Apple (met de Ipad Pro) het kunstje weer van Microsoft heeft afgekeken als je kijkt naar hoe krachtig een device moet zijn en hoe mensen hier mee om willen gaan (toetsenbord, pen input, meerdere apps naast elkaar etc etc)? Misschien niet, misschien wel. Het zou de schrijver in ieder geval sieren om eerst zijn Apple bril af te zetten alvorens zo te beginnen aan zo een stuk en zich in te lezen in de materie.


    18 juni 2016 om 11:19
    Lucas

    Ik sluit me niet alleen aan bij wat mijn voorgangers zeggen, maar gooi er nog wat bovenop.

    Salieri was een genie, maakten zijn eigen componieën en was in zijn tijd zelfs populairder dan Mozart. De reden waarom hij een negatief beeld heeft gekregen was van een stompzinnige samenzweringstheorie dat hij Mozart zou hebben dwarsgezeten, en daarna vermoord. Deze theorie werd later onsterfelijk gemaakt in een toneelstuk. Hier is echter niks van waar. Salieri steunde Mozart’s werk en het grootste conflict dat er genoemd kan worden was eerlijke concurrentie. Mozart scheef zelfs een brief waarin hij schreef dat hij Salieri zag in het publiek en dat die onder de indruk was met zijn werk, en dat er niets was dat geen ‘bravo’ uit Salieri kreeg.

    Een andere reden dat Salieri tot zondebok werd gemaakt was door het groeiende Duitse nationalisme van die tijd. Alle opera dirigenten waren Italiaans en vonden dat opera puur Italiaans moest zijn, wat ze in Wenen niet leuk vonden. En Salieri was de beste van allemaal. Daarom was hij wat minder vaak gespeeld in Wenen, maar veel meer in Parijs en Londen.

    Jammer genoeg hebben de geschiedenisboeken en die inaccurate film – hoewel die goed gemaakt was – ervoor gezorgd dat bijna niemand meer Salieri kent, hoewel hij i.m.o. beter was dan Mozart. Droevig.


    18 juni 2016 om 14:03
    stefheutink

    Ik heb dacht ik niet geschreven dat Microsoft slechte producten maakt, dat vind ik ook helemaal niet. Ik schrijf dat van alle microsoft producten er varianten bestaan die of beter of goedkoper zijn. Dat lijkt me op zichzelf juist al zul je dat van meer aanbieders kunnen zeggen. De oorsprong van Microsoft is niet zo zeer innovatie maar meer slim opereren. Dat heeft te maken met visie.

    De visie van Gates is anders dan de visie van Jobs. Jobs is een echte innovator. Hij heeft de industrie de echte impulsen gegeven (Mac, Macplus, iPhone en iPad). Maar je zult zien dat dat ook eindig is, illustratief daarvoor lijkt mij de introductie van de iPad pro, volstrekte failure en ik denk dat Jobs zich omdraaide in zijn graf toen de iPad mini werd geïntroduceerd.

    Ik ben een kritisch Apple gebruiker, geen blinde fan. En ik ben geen Microsoft hater. Dat zijn mij veel te zware woorden.

    Wat ik met deze column heb geprobeerd te verklaren is waar die merkwaardige overnames vandaan komen, ik zie gewoon de lijn niet. Elke CEO heeft zijn visie, die van Ballmer pakte niet goed uit. Op lange termijn denk ik dat Microsoft ook een winner blijft totdat er een nieuwe Jobs opstaat. Maar zulke mensen zijn erg uniek, net als Mozart dat was.

    De metafoor Mozart/Salieri heeft natuurlijk 100% betrekking op de film (zie ook de afbeelding). Die film is erg bekend en uit die film komt de uitspraak van Salieri: ‘Waarom heeft God mij slechts het vermogen gegeven om het genie te herkennen?’. Dat is literair, ik wil niet pretenderen dat ik de geschiedenis zo goed ken als Lucas. Feit is wel dat nagenoeg niemand weet wie Salieri is en iedereen Mozart kent en zelfs de grootste klassieke onbenul herkent de melodietjes.

    Misschien bestaat Apple over 200 jaar niet meer. Ik ben er zeker van dat iedereen dan nog weet wie Steve Jobs was.


    19 juni 2016 om 11:18
    Denny Brom

    Helaas is mozart dood, zijn muziek leeft echter voort. Steve jobs is ook overleden maar helaas is zijn product wat minder tijdloos dan muziek.


    20 juni 2016 om 07:23
    Jaap Cornelisse

    Beste heer Heutink,

    u doet er goed aan niet meer te reageren om het laatste woord te krijgen, het doet u niets goed.

    Steve Jobs was geen innovator. Hij was een slimme zakenman. De innovatie waarmee Apple begon is gedaan door de andere Steve (Wozniak). Jobs wist dit goed te verkopen. Latere innovaties en designs zijn gedaan door slimme mensen in zijn bedrijf (Jonathan Ive). Je kunt dit niet op 1 man zijn conto schrijven.

    Ik heb Steve Jobs zelf nooit de hand geschud maar ken toevallig iemand die dat wel heeft gedaan. Deze vriend is vanwege zijn app-dev bedrijf ooit naar het Apple hoofdkantoor gevraagd om met Steve Jobs te praten(toen Ipad net was verschenen). Als voorwaarde kreeg hij mee om Steve Jobs niet in de ogen aan te kijken en niet negatief te reageren of tegen te spreken. Over narcistisch gedrag gesproken…

    Als wij over 200 jaar terug denken zullen we mijns insziens eerder Bill Gates herinneren, de man die met zijn fortuin oa malaria de wereld uit heeft geholpen (en misschien tegen die tijd hopelijk nog enkele andere ziekten).


    20 juni 2016 om 09:43
    stefheutink

    Beste Jaap

    Dus ik kan beter niet meer reageren zodat jij het laatste woord hebt? Of is dat niet de bedoeling?

    Ik schrijf niet dat Jobs een aardige man was. Waarschijnlijk zit jij dicht bij de waarheid, ik denk zeker dat het een narcist was. Het zou heel goed kunnen dat Mozart dat ook was overigens. Maar Jobs had zeker visie. Voor wat betreft Bill Gates: ik schrijf letterlijk hierboven: ‘een slimme man en een bewonderenswaardig idealist’. En ook wel visie maar een totaal ander soort visie.

    Het punt zit hem een beetje, en dat neem ik mezelf dus kwalijk, dat ik de column niet goed geschreven heb want ik ben het met de meeste reacties best eens maar ik blijf bij mijn stelling: het is de Salieri van de industrie. Ik vind dat allesbehalve een belediging voor Gates.

    Deze column is door een aantal mensen geïnterpreteerd als een aanval op Microsoft en een ophemeling van Apple. Zo is het simpelweg niet bedoeld. En stel dat alle overnames een klaterend succes waren geweest? Dan zou ik zeggen: dat is meer bewijs voor de stelling.

    Maar ik tel mijn zegeningen: zo leer je altijd weer 😉


    20 juni 2016 om 13:38
    Hessel Boschma

    Dit is een lekkere column waar iedereen even los op kan gaan. Zeker als het weer ’s over Apple en MS (en soms ook Google) gaat, altijd leuk om te lezen. p.s. Ik ben (1 van de weinige) Windowsphone gebruikers, maar na een paar jaar er bijna klaar mee. Idd bijna geen apps, of een oude versie. 😉 Heb er ooit voor gekozen om de ‘underdog’ te steunen, want alleen iOS of Android is ook armoede.


    20 juni 2016 om 14:32

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!