Microsoft zet in op stemgestuurde interface

16 maart 2007, 10:50

Microsoft zet in op Voice gestuurde interfaceNee, niet TellMe de winkelketen. TellMe networks slaat de brug tussen internet data en een voice gestuurde interface. De prijs die Microsoft heeft betaald schijnt tussen de 800 miljoen 1 miljard dollar te zijn. Microsoft heeft veel vertrouwen in een voice gestuurde interface. Hier een stuk uit het persbericht van Microsoft:

“Speech is universal, simple and holds incredible promise as a key interface for computing,” said Steve Ballmer, chief executive officer of Microsoft. “Tellme brings to Microsoft the talent, technology and proven experience in speech that will enable us to deliver a new wave of products and revolutionize human-computer interaction.”

Voor de mobiele industrie is dit een belangrijke stap. Voice is de meest natuurlijke manier om met een mobiel device te communiceren. Zie hier wat Don Dodge erover schrijft:

“TellMe will be an important piece of the mobile search puzzle. Users will be able to speak queries on their cell phones and get back results in text or speech. This is a huge step forward for mobile search and voice based search.”

Slimme move?

Raimo (1973), getrouwd en vader van twee dochters en was vóor internet- en UMTS hypes al actief in mobiel. Raimo heeft gewerkt voor Nokia Networks, Nokia Mobile Phones en KPN. Altijd in rollen die gericht waren op innovatie, marketing en sales. Door de jaren heen een sterke visie ontwikkeld over mobiel. Raimo is creatief, strategisch probleemoplossend, gevoelsmens en werkt sterk intuitief. Raimo is partner in SPRXmobile. Hiernaast is Raimo oprichter van Mobile Monday Amsterdam ( www.mobilemonday.nl, 1300+ leden), een netwerkevent voor mobilistas in Nederland. Hij spreekt verder graag over The Mobile Life. Voor meer informatie zie links hieronder: SPRXmobile, Twitter, Del.icio.us, Flickr, , , Email me: info [at] mobminds.com, IM/Gtalk: raimovanderklein [at] gmail.com,

Categorie
Tags

6 Reacties

    Kjeld Kahn

    Wat ik nooit begrijp bij dit soort dingen bedragen is, kun je het niet gewoon zelf maken voor een tiende van het bedrag? Het is niet dat ik ook van dit bedrijf gehoord heb dus de Goodwill is niet voor de brandnaam. En ik kan me niet voorstellen dat de techniek een miljard waard is, mijn credo als techneut is altijd: “Techniek is ondergeschikt!”


    16 maart 2007 om 10:59
    Eric

    Je koopt denk ik voor een deel ook opgebouwde know-how. Ook de fouten die TellMe heeft gemaakt zijn geld waard, want Microsoft hoeft die fouten niet meer te maken. Maar inderdaad, 1 miljard dollar is een hoop geld.


    16 maart 2007 om 11:05
    Bram Koster

    @Kjeld: ik denk ook dat het eerder te maken heeft met de snelheid waarmee Microsoft over de techniek kunt beschikken én het feit dat ze hiermee voorkomen dat een andere partij met deze techniek aan de haal gaat, waarmee ze de concurrentie (proberen te) beperken.


    16 maart 2007 om 11:09
    Raimo

    @Kjeld. Kijk maar wat Steve heeft te zeggen..


    16 maart 2007 om 12:48
    Jack

    Jammer dat google Tellme niet heeft overnomen, dat was goed geweest voor de waarde van mijn 0900-googlen nummer…


    16 maart 2007 om 14:50
    Sander

    Microsoft is al jaren met spraaktechnologie actief vanuit de visie dat mens en machine handiger met met elkaar kunnen werken met een goede spraakinterface. Deze overname past dan ook in een bredere strategie van Microsoft om met spraaktechnologie (spraakherkenning en spraaksynthese) de markt te veroveren/verbreden.

    Om wat voorbeelden te noemen: enige tijd geleden heeft MS al het spraaktechnologiebedrijf Unveil overgenomen, vorig jaar heeft MS met Google een juridische oorlog uitgevochten over de belangrijkste spraaktechnoloog van MS die naar Google wilde overstappen, in 2005 is de MS Speech Server gelanceerd voor de zakelijke markt, MS heeft al sinds 2000 het voortouw genomen in de SALT standaardisatie (deze standaard heeft uiteindelijk “verloren” van VoiceXML), (Engelse) spraaksynthese zit al jaren in Office, Vista ondersteunt (engelse) spraakherkenning.

    Kortom: deze overname van TellMe is niet een eenmalige actie van Microsoft, die geheel uit de lucht komt vallen maar een onderdeel van een groter plaatje. Daarmee wordt misschien ook een deel van vraag beantwoord waarom 800/1000Mio voor Tellme een goede prijs is.


    19 maart 2007 om 09:34

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!