Migratie van Magento 1 naar 2: live in twee maanden

Een stappenplan voor merchants & projectmanagers en de laatste Magento 2 insights

Migratie van Magento 1 naar 2: live in twee maanden

In november 2018 zal de support voor Magento 1 stoppen. In de komende maanden worstelen veel webshopeigenaren dan ook met hetzelfde vraagstuk: waar te beginnen om de huidige Magento 1 shop om te zetten naar een gloednieuwe Magento 2-shop?

Het antwoord lijkt simpel: bij het begin. Echter hebben veel webshopeigenaren de neiging om juist aan het einde te beginnen: ze willen een gloednieuwe shop, met álles erin dat ze de afgelopen jaren ontwikkeld hebben. En daarbovenop nog een volledige waslijst aan nieuwe, uiteraard maatwerk, features. Uiteindelijk is dit mogelijk, maar om chaos, extreme vertragingen, overspannen DevOps-teams, huilen, schreeuwen en volledig uit de hand gelopen budgetten te voorkomen, heb je een plan nodig. 

Dus, wat is precies het begin?

Magento 2 is niet Magento 1

Het belangrijkste om te realiseren is dat Magento 2 niet Magento 1 is. Al eerder gebouwde oplossingen kunnen niet een-op-een gekopieerd, verschoven of opnieuw gebruikt worden.

Magento 2 is geen update van Magento 1, het is een geheel nieuw product. Hierdoor is het ook belangrijk om te analyseren of je alles dat je in je huidige Magento 1 gebouwd hebt, ook daadwerkelijk wil overnemen naar je Magento 2-shop. Heb je echt alles nodig? Kunnen sommige dingen gecombineerd of zelfs verwijderd worden?

Maatwerk dat gedaan is in Magento 1 kan dus niet zomaar worden meegenomen. Echter hoeft (gelukkig) niet alles vanaf scratch gebouwd te worden. Voor de back-end kan in veel gevallen de business logic van maatwerkproducten worden overgenomen en hoeft deze enkel passend gemaakt te worden voor Magento 2.

De front-end is echter een heel ander verhaal. Het gehele concept is vergelijkbaar, maar de structuur en organisatie van de code is geheel veranderd. Zo is onder andere de infrastructuur anders en zijn er gehele nieuwe layers met JavaScript-componenten toegevoegd. Huidige Magento 1 frontendcode kan dus niet worden overgenomen naar Magento 2. Elk stuk huidige code dat gebruikt maakt van JavaScript moet dan sowieso opnieuw geschreven worden.

Echter is er ook goed nieuws! Magento 2 front-end is gebouwd met een Full Page Cache in gedachte. Dit zorgt voor een significante verbetering van de performance van de webshop, en iets dat op dit moment custom gedaan dient te worden in Magento 1. Voor Magento 2 is dit dus niet nodig, het zit er al standaard in.

Het Magento-coreteam dwingt ontwikkelaars ook om hiermee rekening te houden wanneer ze een module of extensie bouwen. Extensies die Full Page Cache disablen of omzeilen, worden dan ook niet toegelaten in de Magento Extensie Shop.

Let dus altijd goed op als je een extensie buiten de officiële Magento-shop koopt of deze niet de Full Page Cache disabled! Dit kan namelijk sterk je performance negatief beïnvloeden.

Deel het project op in kleinere stukken

Nadat je voor jezelf duidelijk hebt gemaakt welke modules je wil houden, kun je alvast beginnen met de code van Magento 1 op te schonen. Verwijder ongebruikte extensies en stukjes code, zo wordt het geheel overzichtelijker.

De volgende stap is om alles, maar dan ook echt álles op te schrijven wat je wil in je nieuwe shop: huidige features, maar ook alle nieuwe wensen en ideeën. Maar hiervan een grote woordspin, verschillende lijstjes, een sheet met kolommen per onderwerp - wat voor jou het fijnste werkt. Nadat je deze hebt gemaakt, verdeel je alles in drie groepen: ‘must-haves’, ‘need-to-haves’ en de ‘nice-to-haves’.

  • ‘Must-haves’ zijn alle dingen die nodig zijn voor de basis van je shop, het technische gedeelte, dus nog niet het design. Kan er een order geplaatst worden? Kan er betaald worden? Komt de order door in mijn andere systeem, zoals bijvoorbeeld SAP? Word de order daadwerkelijk verzonden?
  • De ‘need-to-haves’ zijn specifieke dingen die de webshop jouw webshop maken, waarmee jij je onderscheidt van andere. Een eigen thema, de mogelijkheid om configurable products te hebben, een custom kalendertool, een blog et cetera.
  • De ‘nice-to-haves’ is al het overige: features die heel erg waardevol zijn voor je business, maar die het ook niet om zeep zullen helpen als ze er niet zijn. Denk bijvoorbeeld aan: exit-intenttechnologie, een calculatortool, geautomatiseerde rule-based productrelatietools et cetera.

Houd er rekening mee dat Magento 2 standaard veel interessante features heeft die eerder niet standaard beschikbaar waren in Magento 1. Met Magento 2 Shipping is het standaard mogelijk om een variatie aan verschillende (wereldwijde) verzenders aan te bieden voor je klanten. Magento Social geeft je de mogelijkheid om binnen een paar minuten je gehele catalogus te exporteren naar Facebook en je Facebookpagina als verlengde van je shop te gebruiken.

In Magento 2.2, verwachte release over een paar maanden, komen echter nog meer spannende dingen. Magento B2B bijvoorbeeld geeft je de mogelijkheid om een echte B2B-shop te bouwen met onder andere speciale prijzen voor klantgroepen, verzamelfacturen, een company account met subaccountsstructuur, wishlisten et cetera.

Zorg dat je goed op de hoogte bent van alle mogelijkheden binnen Magento 2 wanneer je je lijstjes maakt. Veel dingen die in je Magento 1-shop custom waren, hoeven hierdoor helemaal niet gebouwd te worden in Magento 2!

Developen in 3 stappen

Wanneer je dan al je wensen verzameld en ingedeeld hebt in deze 3 types, is het tijd om je project te plannen. De development wordt verdeeld in 3 onderdelen: proof of concept, MVP (minimal viable product) en de ‘verbeterfase’.

Zorg ervoor dat je tussen deze fases in de shop intensief test. Wanneer je bugs vindt (en die zul je vinden) zijn ze zo veel makkelijker te linken aan de oorzaak en op te lossen door je developers. Dit zal je niet alleen een hoop tijd en geld schelen, maar zorgt er ook voor dat je met zekerheid door kunt naar de volgende fase. Begin dan ook nooit aan de volgende fase wanneer er nog bugs open zijn! Dit zal leiden tot chaos, open bugs, het onnodig spenderen van budget aan het vinden van de oorzaak, en uiteindelijk een gefaald, uit de hand gelopen project.

Proof of concept (+/- 2 weken)

In de eerste fase van het developmentproject, bouw je een Magento 2-shop, gebaseerd op de onderdelen beschreven in de ‘must-haves’. Je bouwt een werkende shop, met het standaard Luma-thema, maar met betaalmogelijkheden, verzendmethodes, tax rules, connectie naar bijvoorbeeld SAP et cetera.

Technisch gezien, kan een klant nu iets kopen in jouw shop. Dit is ook het moment om testdata te importeren, een paar ‘echte’ producten toe te voegen en de migratie van de bestaande klant en order data te testen.

De fase is klaar wanneer alle testen succesvol zijn doorlopen en alle features die gemarkeerd waren als ‘must-haves’ zijn geïmplementeerd.

Minimal viable product (MVP) - en het moment wanneer je live gaat (4-8 weken)

De tweede fase van het developmentproces, de MVP-fase, is waar je de shop volledig omzet naar jouw brand. De ‘need-to-haves’. Het thema wordt hier geïmplementeerd, een paar belangrijke features voor je shop worden gebouwd, de data wordt geïmporteerd, de content toegevoegd et cetera.

Voor Magento 2 zijn inmiddels al een aantal mooie thema’s gemaakt. Als je niet teveel tijd in design en kosten voor een custom front-end wilt steken, neem dan eens een kijkje tussen alle mooie premium thema’s. Let er wel op dat jouw wensen niet te veel afwijken van wat er standaard beschikbaar is in het thema. Wanneer dit teveel afwijkt kost het vaak meer tijd (en geld) om het thema aan te passen dan om het geheel van scratch te bouwen.

In deze fase is het ook heel belangrijk dat de developers en het datateam goed samenwerken: ze hebben elkaar nodig om het tot een succes te maken. Zonder data en content is er geen webshop, kan er niets getest worden en zullen de features ‘leeg’ zijn. Zonder development kan het datateam de data helemaal niet importeren, producten niet toevoegen op de juiste manier, geen exports maken et cetera. Communicatie is dan ook de basis van het succes hier.

Tijdens deze fase zal je aanpassingen maken aan het originele plan: features van ‘need-to-have’ naar ‘nice-to-have’ schuiven en andersom. Dit is uiteraard geen probleem. Met zorgvuldig plannen en een agile/scrum-manier van werken past dat prima in je plan, mits je het niet overdrijft natuurlijk.

De fase is afgerond wanneer deze alle testen succesvol heeft doorstaan, alle features gelabeld als ‘need-to-have’ erin zitten en de shop naar behoren werkt.

Je bent op dit moment ongeveer 6 tot 10 weken in je project: dit is ook het moment dat je live gaat. Wanneer de gehele code wordt gedeployed, alle vingers gekruist zijn, schietgebedjes zijn gemaakt en vervolgens de eerste orders binnenkomen is het tijd voor champagne!

Tijd voor verbetering - de ‘verbeterfase’ (2-? weeks)

Nadat het feestje gevierd is, is het tijd om weer met beide benen op de grond te staan. Sowieso heb je nu een complete lijst met bugs die moeten worden opgelost, wensen van marketeers, klantenservice-medewerkers en anderen die dagelijks met je nieuwe shop werken. En daar bovenop natuurlijk je lijstje met ‘nice-to-haves’.

Het eerste dat je nu moet gaan doen is alle lijstjes doornemen, de taken prioriteren en een nieuwe planning maken. Hierna is het business as usual: bouwen, testen en de features een-voor-een deployen.

Daarnaast heeft Magento onlangs een hele interessante extensie overgenomen die veel webshopeigenaren veel developmenttijd en -geld zal besparen: BlueFoot. BlueFoot is een custom CMS-systeem waarmee men via drag and drop heel makkelijk pagina’s kan maken. Hierdoor is het voor, bijvoorbeeld marketeers, heel simpel om binnen een paar minuten een landingspagina te maken, zonder dat hier ook maar één regel code aan te pas komt.

De ‘verbeterfase’ is eigenlijk nooit echt voorbij - je zult altijd nieuw bugs vinden, mogelijke verbeterpunten zien en nieuwe features bedenken om te bouwen. Maar al deze dingen kunnen makkelijk opgepakt worden terwijl je al geld aan het verdienen bent met je nieuwe webshop.

Wanneer je al deze stappen zorgvuldig volgt en een goede, haalbare planning maakt, kun je je Magento 1-shop in slechts twee maanden ombouwen naar een Magento 2-shop. Op deze manier heb je niet alleen een mooie, werkende, bugvrije webshop, maar hou je ook controle over je budget én kun je al geld verdienen terwijl je de shop nóg beter maakt.


Delen

0
2


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.