Mobiel internet door .mobi binnen handbereik?

12 april 2006, 13:44

Vanaf 22 mei aanstaande wordt de nieuwe domeinnaam .mobi gelanceerd. Sites met dit internetadres zijn vanaf dan voor de gebruikers van mobiele telefoons eenvoudiger te bereiken. De meeste sites zijn nu ongeschikt voor de mobiele telefoons en pda’s. Als ze dat al wel zijn, is dat voor de gebruikers veelal niet duidelijk. Met een .mobi-adres is de gebruiker er zeker van dat de gevraagde site goed leesbaar is.

De nieuwe domeinnaam is in het leven geroepen door het Ierse bedrijf Mobile Top Level Domain. De lancering wordt ondersteund door Icann, de internationale organisatie die domeinnamen goedkeurt. Ook is er steun van de grote telecombedrijven en onder meer Google en Microsoft.

Uitgevers zullen hun sites geschikt moeten maken voor mobiel gebruik, voordat zij over de naam kunnen beschikken. Louise Verschuren, van de mobiele dienstverlener Emexus, is ervan overtuigd dat de respons op mobiele campagnes hiermee sterk wordt verbeterd.

Tot nu toe leunen campagnes op het gebruik van sms, maar met .mobi zullen campagnes minder omslachtig zijn, zo stelt zij in een column op Admanager.nl:

“Speciale .mobi-actiesites kunnen respons makkelijker registreren, omdat er net als op gewone websites gewerkt kan worden met invulvelden. Merken kunnen virale mobiele sites met branded content ontwikkelen. Een sms met hyperlink of ‘wap push’-bericht kan direct worden doorgestuurd en kan zo het bereik enorm verhogen”, aldus Verschuren. (bron: adforesult)

Ronald ter Voert
ADVISOR | MODERATOR | EXPERT in the field of (digital) media, marcom, tech & innovation | Owner of RTV MEDIA. bij RTV MEDIA.

Ronald is adviseur, moderator en producent op het gebied van (digitale) media, marcom, tech & innovatie voor uiteenlopende opdrachtgevers. Van startups, scale-ups tot de grotere bedrijven en instellingen. Hij is ook als jurylid verbonden aan een aantal gerenommeerde vakprijzen. Eerder was hij onder meer hoofdredacteur bij Emerce en tv-producent bij Endemol, SBS en Fremantle. Ronald produceert en presenteert het wekelijkse radio-podcast-vodcastprogramma ‘Tech & Innovatie’ op EASY FM en diverse populaire audio- en videoplatformen, is dagvoorzitter en moderator bij EMERCE, produceert podcasts en nog veel meer.

Categorie
Tags

11 Reacties

    edwin duys

    toevallig. ik probeer nu in de bus via mijn mda marketingfacts te lezen en dat is niet echt een genot. dus Marco, denk aan de pda users. Een van de weinige sites die het goed voor elkaar heeft is nu.nl/pda.

    Ontdaan van alle ballast, laadt snel en leest gemakkelijk.


    12 april 2006 om 14:55
    media

    Gaan we zeker aan werken Edwin!

    Moet wel zeggen dat ik een beetje moe wordt van al die extensies. Heb ik net de .eu aangevraagd, komen ze nu met .mobi. What’s next?


    12 april 2006 om 15:02
    ronald ter voert

    In eerste instantie dacht ik dat het mogelijk een grap betrof. Ik wist namelijk niet dat er ook door anderen dan landen/communities zoals europa ook extensies konden worden aangevraagd. Toch ff research gedaan en het bleek ook door andere media gemeld te zijn.

    Weer wat geleerd vandaag.;-)


    12 april 2006 om 15:16
    Jon

    .mobi is een top level domain (of een extensie), geen domeinnaam.


    12 april 2006 om 15:52
    Paul van Veenendaal

    Ik lees regelmatig Marketingfacts op mijn mobiel (W800i) middels Opera Mini. Zo ben ik onderweg verzekerd van het laatste Marketingfacts nieuws 😉


    12 april 2006 om 15:56
    Alexander

    Met Opera Mini op mijn w800i is het meeste goed te doen. wap.tweakers.net is ook een voorbeeld van een mobiel vriendelijke site!


    12 april 2006 om 16:27
    Simon Koelewijn

    Hmm… Dit is wel een mooi domein. Net even mijn domeinboer gemailed (binnen 5 minuten antwoord, hell). Alleen de kans is klein dat ze het gaan aanbieden omdat het een niet erg gewilde extensie is. Ik zou em graag willen hebben, maar dit is voor het eerst dat ik er iets over lees (en het is al bijna mei…). Humm?


    12 april 2006 om 18:10
    Eppo Luiken

    Dat .mobi geintroduceerd gaat worden is al bijna een jaar bekend. Eerst natuurlijk de sunrise, waarin ondernemingen er naar mijn mening verstandig aan doen hun .mobi’s te claimen. Ik denk dat er onder het corporate domein meerdere zeer gefocuste mobiele sites zullen onstaan, bijvoorbeeld gericht op een self-service functionaliteit, of introductie van een nieuw product. De PDA gaat dood, maar de smartphone met high res. scherm heeft de toekomst. Wanneer mobiele sites echt voor mobiel worden ontwikkeld (dus niet het omkatten van bestaande sites of concepten) en interaction design ook voor het mobiele platform een serieuze discipline wordt, kunnen deze ingezet worden om een echt directe relatie met de consument te creeren. Zonder randvoorwaarden als tijd en plaats.


    12 april 2006 om 18:30
    alternet

    De correcte timeline voor .mobi is als volgt:

    22 mei: beperkte uitgifte alleen aan branche leden van onder meer GSMA, CTIA en MMA. Deze beperkte uitgifte is tot 29 mei

    12 juni: beperkte uitgifte aan merknaam houders tot 21 augustus

    28 augustus: open voor iedereen!

    Dus…. als je een .mobi domeinnaam wilt, dan zul je deze ofwel op basis van je merknaam moeten vastleggen of in de periode vanaf 28 augustus.

    Ik weet dat wij een actieve voorregistratie voor de 28e voeren tegen een schappelijke prijs.


    12 april 2006 om 20:22
    chris

    Hoe maak je eigenlijk een website die geschikt is voor mobile internet ? of hoe zet je een bestaande website om naar dat format ?

    Zijn er al programma’s voor die dat doen en of zou je met het maken van een website (met frontpage bijvoorbeeld) ergens rekening moeten houden dat je iets met de “marges” doet van je site ?


    8 juni 2006 om 11:44
    Krijn Hoetmer

    Allereerst Frontpage niet gebruiken 😉 Zie verder mijn vorige reactie.


    8 juni 2006 om 13:28

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!