Mobiele e-mails en remarketing: succesvolle contactmomenten met je webshopklant

7 oktober 2014, 13:00

Wereldwijd is 1 op de 5 mensen eigenaar van een smartphone en 1 op 17 is eigenaar van een tablet volgens de statistieken die BI Intelligence heeft verzameld. Onderzoeksgroep Nielsen achterhaalde ook dat 87 procent van de eigenaren van smartphones of tablets hun mobiele apparaten gebruiken om te winkelen. Even een wiskundige berekening: dat betekent dat 1,4 miljard mensen in de wereld winkelen op hun telefoons en meer dan 400 miljoen op een tablet. Voor webshops is dus nu het moment om meer dan ‘mobielvriendelijk’ te worden. Mobiel geoptimaliseerde e-mails en remarketingcampagnes zijn twee van de meest succesvolle manieren om als contactmoment te fungeren voor zowel potentiële als actieve klanten, voor het verbeteren van conversie en om je online omzet te verhogen. Laten we eens kijken naar een aantal voorbeelden.

Om te profiteren van het steeds groeiende aantal mobiele consumenten heeft mode- en interieurwebshop Matalan een mobiele site gecreëerd die een volledige shoppingervaring geeft op een klein scherm. Hoewel handig, is dit medium vaak vol van afleiding. Dus nam Matalan de m-commerce-activiteiten een stap verder met mobiele on-site remarketing.

Nu kunnen ze gerichte boodschappen weergeven zodra de smartphone van een gebruiker naar de ruststand driegt over te gaan, om winkelend publiek aan te moedigen hun aankopen te voltooien. Bij deze boodschap kun je je winkelwagentje naar een e-mailadres laten sturen om vervolgens via bijvoorbeeld een desktop je aankoop te voltooien. Deze manier van van remarketing ben ik in Nederland nog niet tegengekomen.

Makkelijk winkelen binnen handbereik

E-mail en mobiel gaan wel samen

Litmus meldt dat meer dan 47 procent van de e-mails nu wordt geopend op een mobiel apparaat. Nu er zo veel mobiele gebruikers zijn die hun e-mails openen en bekijken op een kleiner scherm, is het belangrijker dan ooit dat deze zijn ontworpen om klanten in staat te stellen een gewenste actie makkelijk te voltooien. Dit kan een aankoop zijn, maar ook het aanmelden bij een nieuwsbrief.

Met de nieuwsbrief van Envato merk je dat de headers, links, afbeeldingen en relevante berichten worden aangepast om te passen op één enkel scherm, hoe groot of klein deze ook is. Klanten kunnen nu moeiteloos tot actie overgaan en hun aankopen voltooien op elk moment van de dag, waardoor ze flexibeler zijn over waar en wanneer ze winkelen. Bij een aantal grotere webwinkels in Nederland mis ik deze mobiele aanpassing van de nieuwsbrief.

Desktop of smartphone ... een boeiende boodschap op elk apparaat

Er is een verschuiving gaande in de digitale levensstijl van consumenten en het online winkelen. Dit gaat niet zozeer over het scheiden van m-commerce en de traditionele stenen winkels, maar meer over de erkenning dat op beide fronten retailers er alles aan moet doen om met hetzelfde niveau van klantenservice hun klanten te behandelen. Hoewel er nog weinig interactie is met live online verkopers, kunnen we wel het winkelproces personaliseren, vereenvoudigen en stroomlijnen, zodat het digitale winkelen een efficiënte en plezierige ervaring zal worden.

De toekomst van m-commerce

83,78 miljard US dollar is wat de top-500 retailers verwachten te verdienen in mobiele handel aan het einde van dit jaar. Dat is 79,9 procent groei ten opzichte van vorig jaar en 21 procent van de totale online markt. Deze cijfers komen uit het onlangs vrijgegeven “Internet Retailer 2015 Mobile 500“-rapport. Paul Cousineau, directeur mobiel winkelen bij Amazon.com, de nummer-1 in de Internet Retailer 2015 Mobile 50, zegt hierin het volgende:

“We want a customer to be able to have 100% of their relationship with Amazon on any device they choose. Mobile is a transformative technology. As our percentage of customers adopting mobile continues to grow, mobile can no longer be a limited subset of features or products. People do not put their phone down then go find a desktop to do something. They use their phone. And we think with clever use of functions and design, it is possible to give mobile customers 100%.”

Hieronder een grafiek van de te verwachte omzet in Nederland op m-commercegebied. Hierop zie je dat binnen nu en 3 jaar de verwachte omzet over de 1 miljard euro zit, en dat alleen al voor de mobiele verkopen!

Zoals Jaap Jacobs eerder schreef in zijn artikel “Investeer in een mobiele aanpak“, is het duidelijk dat er nog zeker werk aan de (web)winkel is op het gebied van m-commerce. Zeker omdat blijkt dat 44 procent van de Twinkle100 niet mobielvriendelijk is.

Het is van belang voor webshops om technologie en digitale marketing in te zetten om effectief consumenten te betrekken en winstgevend te blijven. Zorg ervoor dat je webwinkel klaar is op de digitale snelweg met mobielvriendelijke e-mails en op het terrein van remarketingcampagnes. M-commerce is geen trend meer, maar een must have!

Patrick Heijmans
Online Marketing Specialist bij WebwinkelCommunity

Patrick Heijmans, eigenaar van WebwinkelCommunity, is een ervaren Online Marketing Specialist die vanuit kennis en passie, met professionele en persoonlijke begeleiding klanten helpt om meer uit hun website te halen. Patrick Heijmans heeft daarnaast ook de website OutdoorOnly opgezet. Een compleet outdoor platform waar hij ook zijn andere passie: Outdoors kan laten zien.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Mike Nuijs

    Hallo Patrick,

    Goed artikel, duidelijk geschreven en met goede data.

    Het was leerzaam om te lezen, bedankt.

    Groet,

    Mike Nuijs


    8 oktober 2014 om 07:22

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!