Mobile advertising gaat (eindelijk) hard
Display advertising groeit met dubbele cijfers: 14 procent
De omzet in display advertising is voor het eerst sinds de economische crisis met dubbele cijfers gestegen. Deze vorm van online adverteren groeide het eerste halfjaar van 2014 met 16 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2013. Binnen display is mobile met een groei van 72 procent het snelstgroeiende medium en daarmee breekt het definitief door. Dit blijkt uit de Online Ad Spend Study over de eerste helft van 2014, uitgevoerd door Deloitte in opdracht van IAB Nederland.
De online advertentiemarkt in Nederland groeide in de eerste helft van het jaar met 14 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Daarmee is online advertising goed voor een omzet van 701 miljoen euro. De grootste stijging kwam van display (+16 procent), maar ook search (+13 procent) en classifieds (+11 procent) groeiden met dubbele cijfers.
Video advertising neemt toevlucht
Binnen display advertising is video het snelst groeiende format. Het afgelopen halfjaar groeide de omzet van online adverteren via video’s met 46 procent ten opzichte van het eerste halfjaar in 2013. Roel van Rijsewijk, partner bij Deloitte Digital verklaart: “Hogekwaliteit-video is een van de beste manieren van brand advertising op het internet. Consumenten bekijken content steeds meer online en daarmee wordt video-advertising een steeds interessanter alternatief voor adverteren op televisie. We zien dan ook dat video hard groeit en de verwachting is dat deze groei voorlopig doorzet.”
Mobile groeit als kool
De aantrekkende economie en verschuivingen in marketingbudgetten van traditionele naar online media zorgen waarschijnlijk voor de sterke groei in display advertising. Mobile advertising is binnen display het snelstgroeiende platform, met een groei van maar liefst 72 procent ten opzichte van het eerste halfjaar van 2013. In dezelfde periode groeide online advertising via desktop met 10 procent.
Opmars programmatic trading zet voort
Bijna eenderde van de display-advertentiebestedingen wordt inmiddels via een geautomatiseerd platform verhandeld. De gestandaardiseerde formaten worden het meest via programmatic trading verhandeld, gevolgd door tekstlinks. Video wordt nog relatief weinig geautomatiseerd verhandeld, maar daar zullen de mogelijkheden de komende tijd flink groter worden.